7 διατροφικοί μύθοι

diatrofi_big

Ο “αγώνας” της ζυγαριάς είναι σχεδόν καθημερινός και το άγχος της απώλειας κιλών ή της διατήρησης του επιθυμητού βάρους, έχει μπει για καλά στη… ρουτίνα μας. Ποιοι είναι οι πιο “κλασικοί” μύθοι που υπάρχουν γύρω από τις δίαιτες και τη σωστή διατροφή και τι πραγματικά ισχύει;

Γράφει ο Γιάννης Δημακόπουλος

Δίαιτες εξπρές

Δεν είναι ασύνηθες να βρει κανείς δίαιτες που υπόσχονται ταχύτατη απώλεια βάρους. Πολλοί μπαίνουν στον πειρασμό να τις ακολουθήσουν και δεν είναι απίθανο να χάσουν βάρος στην αρχή. Η αλήθεια είναι, όμως, πως τέτοιες δίαιτες πιο πολύ κακό κάνουν παρά καλό. Στις περιπτώσεις αυτές, η απότομη απώλεια βάρους είναι αποτέλεσμα είτε δραματικής μείωσης της ποσότητας είτε αποκλεισμού συγκεκριμένων τροφών. Μια τέτοια μείωση, ωστόσο, δύσκολα διατηρείται. Πιο πεινασμένοι παρά ποτέ οι περισσότεροι αρχίζουν πάλι να τρώνε πολύ, συνήθως βάζοντας πιο πολλά κιλά από αυτά που έχασαν. Επίσης, η διατροφική αξία ενός τέτοιου προγράμματος είναι φτωχή. Τα κιλά που είναι υγιές να χάσει κανείς εβδομαδιαία είναι συγκεκριμένα και δεν πρέπει να τα ξεπερνάμε. Μια ισορροπημένη δίαιτα υψηλής διατροφικής αξίας είναι προτιμότερη και θα μας βοηθήσει να χάσουμε βάρος και να το διατηρήσουμε.

Τα λιπαρά παχαίνουν

Ισχύει για μια συγκεκριμένη ποσότητα και πάνω, αλλά όχι για μικρότερες ποσότητες. Είναι λάθος να αποκλείσετε τα λιπαρά τελείως από τη διατροφή σας. Παρόλα αυτά πρέπει να αποφεύγετε τα κορεσμένα λιπαρά, τα οποία συνδέονται με καρδιαγγειακά προβλήματα. Επίσης, τα τρόφιμα με χαμηλά λιπαρά μπορεί να περιέχουν περισσότερα σάκχαρα, επομένως πρέπει να ελέγχουμε τις θερμίδες αλλά και τα θρεπτικά συστατικά τους γενικά.

Η χορτοφαγία είναι η λύση

Οι χορτοφαγικές δίαιτες είναι πολύ δημοφιλείς στις μέρες μας και ισχύει πως συνδέονται με χαμηλότερο σωματικό βάρος. Ωστόσο, οι περιορισμοί που επιβάλλουν οι θερμίδες ισχύουν και εδώ όπως και στις άλλες δίαιτες. Για παράδειγμα, η σοκολάτα θα μπορούσε να είναι μέρος μιας χορτοφαγικής δίαιτας, αλλά, αν κυριαρχεί στη διατροφή μας, τα οφέλη της χορτοφαγίας ακυρώνονται. Επιβάλλεται, λοιπόν, να κάνουμε τις σωστές επιλογές. Τέλος, πρέπει να εξασφαλίσουμε πως στη χορτοφαγική δίαιτά μας περιέχονται όλες οι απαραίτητες θρεπτικές ουσίες στις κατάλληλες ποσότητες.

Για να αδυνατίσω θα τρώω μια φορά τη μέρα μόνο

Επικρατεί μια λανθασμένη αντίληψη πως ένα γεύμα την ημέρα, αντί για τρία, μας βοηθά να χάσουμε βάρος. Η ιδέα αυτή, όμως, δεν λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες του σώματός μας για θρεπτικές ουσίες και ενέργεια. Ένα γεύμα την ημέρα έχει σαν συνέπεια να νιώθει κανείς πεινασμένος το μεγαλύτερο κομμάτι της ημέρας. Θα ήταν απίθανο το πρόγραμμα αυτό να διατηρηθεί επί μακρόν, ενώ παραμονεύει ο κίνδυνος να απορρυθμιστεί η γλυκόζη στο αίμα.

Ποτέ δεν πρέπει να τρώμε μεταξύ των κυρίως γευμάτων

Όπως σημειώσαμε και πιο πάνω δεν ωφελεί να τρώμε μια φορά τη μέρα και είναι καλύτερο να τρώμε τουλάχιστον τρεις. Τα γεύματα μεταξύ των κυρίως γευμάτων έχουν κακή φήμη, αφού συνήθως τότε επιλέγουμε να φάμε σνακ με πολλές θερμίδες. Όμως και εδώ είναι οι θερμίδες που κάνουν τη διαφορά. Αν κανείς ρυθμίζει τις ποσότητες, τις θερμίδες, τις θρεπτικές ουσίες και τις ώρες της ημέρας τις οποίες τρώει, τότε πέντε ημερήσια γεύματα μπορεί να είναι καλύτερα από τρία.

Ποτέ μη τρώτε μετά το δείπνο

Ειδικά αυτοί που τρώνε δείπνο νωρίς, αλλά όχι μόνο αυτοί, ίσως νιώσουν πείνα πριν πάνε για ύπνο. Δεν είναι απαραίτητα κακό να ενδώσουμε σε αυτή. Κακό θα ήταν να το παρακάνουμε στη ποσότητα. Αν νιώθετε πως πρέπει να φάτε κάτι προτιμήστε ένα φρούτο.

Δίαιτα χωρίς υδατάνθρακες

Όπως και όλα τα άλλα, έτσι και οι υδατάνθρακες δεν χρειάζεται να αφαιρεθούν τελείως από τη διατροφή σας. Αντίθετα μπορούν να είναι μέρος μιας ισορροπημένης δίαιτας, αρκεί να τους καταναλώνουμε με φρόνηση. Αυτό σημαίνει να προσέχουμε τις θερμίδες και να προτιμούμε τους υδατάνθρακες ολικής άλεσης από τους επεξεργασμένους.

dimakopoulosΓιάννης Δημακόπουλος

O Γιάννης Δημακόπουλος είναι Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, πτυχιούχος του Τμήματος Διατροφής και Μεταβολισμού του University of Surrey (BSc Nutrition). Έχει μετεκπαιδευτεί στη κλινική διαιτολογία στο Τμήμα Διατροφής και Διαιτολογίας της Ιατρικής Σχολής του King’s College London, με υποτροφία από το National Health Service (MSc Dietetics). Συμμετέχει ως υποψήφιος Διδάκτορας στην Πανελλαδική Μελέτη Διατροφής & Υγείας (ΠΑΜΕΔΥ), η οποία υλοποιείται από τη Μονάδα Διατροφής του Ανθρώπου του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Διατηρεί το γραφείο του στην οδό Ηριδανού 6, στην Αθήνα.

www.dimakopoulosi.gr