Eσείς χρησιμοποιείτε σωστά το ψυγείο σας;

Αν και ζούμε σε μια εποχή που όλα τα νοικοκυριά διαθέτουν ψυγείο, οι περισσότεροι από εμάς δεν ξέρουμε να το λειτουργήσουμε σωστά, αφού συχνά το παραγεμίζουμε ή δεν τοποθετούμε τα πράγματα στις “κατάλληλες” θέσεις. Όπως επίσης δεν αντιλαμβανόμαστε ότι ο εφοδιασμός και η οργάνωση του ψυγείου μας μπορούν να επηρεάσουν άμεσα και το σωματικό μας βάρος!

του Γιάννη Δημακόπουλου

Σημείο πρώτο: Η θερμοκρασία του ψυγείου. Η συντήρηση πρέπει να λειτουργεί μεταξύ 4°C και 1°C. Μέσα σε αυτό το εύρος αποτρέπεται ή επιβραδύνεται η ανάπτυξη βακτηρίων. Από την άλλη μεριά, η κατάψυξη πρέπει να λειτουργεί κάτω των -18°C, θερμοκρασία η οποία εμποδίζει τον πολλαπλασιασμό των βακτηρίων.

Σημείο δεύτερο: Η καθαριότητα. Αν σκεφτόμαστε να οργανώσουμε το ψυγείο μας από την αρχή, καλό θα ήταν να το αδειάσουμε και να το καθαρίσουμε, βγάζοντας ράφια και συρτάρια, για να τα πλύνουμε όσο γίνεται καλύτερα. Πέρα, όμως, από τη γενική καθαριότητα, φροντίζουμε να καθαρίζεται το ψυγείο με σαπούνι και νερό σε τακτά χρονικά διαστήματα, και να ελέγχουμε τα βάζα, τα τάπερ και κάθε άλλη συσκευασία, ώστε να βεβαιωθούμε πως δεν στάζουν, δημιουργώντας εστίες ανάπτυξης βακτηρίων.
Δεν παραλείπουμε, επίσης, να συσκευάζουμε όλα τα τρόφιμα σε κατάλληλες μεμβράνες, σακούλες τροφίμων ή τάπερ.

Η κατάλληλη θέση, στον κατάλληλο χρόνο
Διαβάζουμε τις οδηγίες πάνω στις συσκευασίες των τροφίμων, ώστε να ξέρουμε πότε, για πόσο και σε ποιο σημείο του ψυγείου να τα τοποθετήσουμε.
• Πότε: Κάποια τρόφιμα πρέπει να συντηρούνται στο ψυγείο από την αγορά τους και μετά, ενώ άλλα από το άνοιγμα και μετά.
• Για πόσο: Ελέγχουμε την ημερομηνία λήξης των προϊόντων πριν τα καταναλώσουμε, ειδικά αν τα είχαμε για καιρό. Να είμαστε προσεκτικοί με τα φαγητά που έμειναν: αυτά καλό είναι να μην τα κρατάμε πάνω από 4 ημέρες.
• Πού: Κάποια τρόφιμα, όπως τα καρυκεύματα, διατηρούνται για καιρό και όχι απαραίτητα στην υψηλότερη θερμοκρασία. Κατά συνέπεια, θα μπορούσαν να μπουν στην πόρτα του ψυγείου. Αντίθετα, οι χυμοί, το γάλα, το βούτυρο, το γιαούρτι και το κρέας είναι καλό να τοποθετούνται στα ράφια του ψυγείου, όπου η θερμοκρασία είναι η χαμηλότερη δυνατή.
Συγκεκριμένα το κρέας, αν είναι ωμό, μπορούμε να το βάλουμε στο κατώτερο ράφι, ώστε να μη στάξει σε άλλα τρόφιμα ή γεύματα. Ενώ ειδικά τα φρούτα και τα λαχανικά διατηρούνται καλύτερα στα συρτάρια, όπου είναι πιο δροσερά, ειδικά αν τα συρτάρια αυτά δεν ανοιγοκλείνουν συνεχώς.

Μία φορά την εβδομάδα ελέγχουμε για τρόφιμα των οποίων η ημερομηνία λήξης έχει παρέλθει, προκειμένου να τα αφαιρέσουμε από το ψυγείο. Φροντίζουμε να τοποθετούμε τα τρόφιμα που “λήγουν” νωρίτερα σε θέσεις πιο μπροστά από εκείνα που συγκριτικά θα λήξουν αργότερα. Για να το πούμε πιο απλά: τοποθετούμε αυτό που αγοράσαμε τελευταίο πίσω από αυτά που έχουμε ήδη.
Εναλλακτικά, μπορούμε να τοποθετούμε τα τρόφιμα σε σειρά μεγέθους (τις μεγάλες συσκευασίες πιο πίσω και τις μικρές πιο μπροστά), ώστε όταν ανοίγουμε το ψυγείο να μπορούμε εύκολα και και γρήγορα να διακρίνουμε πού βρίσκεται αυτό που ψάχνουμε.

Τέλος, να σημειώσουμε ότι το περιεχόμενο του ψυγείου μας επηρεάζει και το σωματικό βάρος. Αν κάποιες τροφές δεν είναι εύκολα διαθέσιμες, είναι ευκολότερο να τις αποφύγουμε. Ας προσπαθήσουμε, λοιπόν, να μην εφοδιάζουμε το ψυγείο μας με επεξεργασμένα τρόφιμα, ή με άλλα που περιέχουν πολλή ζάχαρη ή/και κορεσμένα λίπη. Μια καλή λύση, επίσης, είναι να χωρίζουμε από πριν τα φαγητά σε συγκεκριμένες μερίδες, ώστε να μην ξεφεύγουμε στην ποσότητα που θα καταναλώσουμε αργότερα.

O Γιάννης Δημακόπουλος είναι Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, πτυχιούχος του Τμήματος Διατροφής και Μεταβολισμού του University of Surrey (BSc Nutrition). Έχει μετεκπαιδευτεί στη κλινική διαιτολογία στο Τμήμα Διατροφής και Διαιτολογίας της Ιατρικής Σχολής του King’s College London, με υποτροφία από το National Health Service (MSc Dietetics). Συμμετέχει ως υποψήφιος Διδάκτορας στην Πανελλαδική Μελέτη Διατροφής & Υγείας (ΠΑΜΕΔΥ), η οποία υλοποιείται από τη Μονάδα Διατροφής του Ανθρώπου του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Διατηρεί το γραφείο του στην οδό Ηριδανού 6, στην Αθήνα.
www.dimakopoulosi.gr