Ακόμα ένα ποτηράκι, για να… κάψουμε λίπος!

Eίναι γνωστό ότι το κόκκινο κρασί αγαπά την υγεία μας. Αυτό που δεν ξέρουν πολλοί, όμως, είναι ότι μπορεί να γίνει σύμμαχός μας και ενάντια στην παχυσαρκία.

της Έλενας Κιουρκτσή

Η κατανάλωση κόκκινου κρασιού μπορεί να βοηθήσει τα υπέρβαρα άτομα να κάψουν αποτελεσματικότερα λίπος και να βελτιώσουν την ηπατική λειτουργία τους, σύμφωνα με αμερικανική μελέτη από το Πολιτειακό Πανεπιστήμιο του Όρεγκον, η οποία δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση Journal of Nutritional Biochemistry. Οι ερευνητές παρατήρησαν ότι μια χημική ουσία που υπάρχει στα κόκκινα σταφύλια, το ελλαγικό οξύ, επιβραδύνει την ανάπτυξη των λιποκυττάρων, καθώς και τον σχηματισμό νέων, ενώ ενισχύει τον μεταβολισμό των λιπαρών οξέων στα ηπατικά κύτταρα. Όπως σημειώνουν οι συγγραφείς της μελέτης, πάντως, αυτή η θετική επίδραση του κόκκινου κρασιού δεν μεταφράζεται απαραίτητα και σε απώλεια κιλών.
Για τους λόγους που το κόκκινο κρασί συμβάλλει στο να κάψουμε λίπος και υπό ποιες προϋποθέσεις γίνεται αυτό, μιλήσαμε με τον Παθολόγο – Κλινικό Διατροφολόγο Θεόδωρο Τσίγκρη MD, CD, RD, μέλος της Ελληνικής Ιατρικής Εταιρείας Παχυσαρκίας (Ε.Ι.Ε.Π.).

_ Γιατί το κόκκινο κρασί βοηθά να κάψουμε λίπος;
Τα κόκκινα σταφύλια, από τα οποία και παράγεται το κόκκινο κρασί, είναι ιδιαίτερα πλούσια σε ελλαγικό οξύ, το οποίο φαίνεται ότι μπορεί να βοηθήσει ειδικά τα υπέρβαρα και παχύσαρκα άτομα να κάψουν λίπος.
Η παχυσαρκία είναι μια κατάσταση που περιλαμβάνει φλεγμονή στους λιπώδεις ιστούς του σώματος. Το ελλαγικό οξύ μπορεί να μειώσει την ανάπτυξη των υπαρχόντων λιποκυττάρων και τον σχηματισμό νέων, επιδρώντας ευεργετικά στην ηπατική λειτουργία και αυξάνοντας τον μεταβολισμό.

_ Πού αλλού βρίσκουμε το ελλαγικό οξύ εκτός από τα κόκκινα σταφύλια;
Περιέχεται και σε άλλα φρούτα, όπως οι φράουλες, τα βατόμουρα και τα ρόδια. Η κατανάλωσή τους, στα πλαίσια μιας ισορροπημένης διατροφής, επίσης συμβάλλει στο να κάψουμε λίπος, αλλά και στο να εφοδιάσουμε τον οργανισμό μας με απαραίτητες βιταμίνες και ιχνοστοιχεία.

_ Το οινόπνευμα που περιέχεται στο κρασί δεν προσθέτει κιλά;
Τα οινοπνευματώδη ποτά έχουν αρκετές θερμίδες, αλλά ταυτόχρονα είναι ισχυρά θερμογόνα (παράγουν θερμότητα και ενέργεια μέσω των καύσεων), με αποτέλεσμα να αυξάνουν άμεσα τον μεταβολισμό τουλάχιστον κατά 10%. Αυτός είναι ο λόγος που η κατανάλωσή τους με μέτρο δεν επηρεάζει ιδιαίτερα το σωματικό βάρος.

_ Πώς το κόκκινο κρασί θα μας βοηθήσει να κάψουμε λίπος;
Η θετική επίδραση του κόκκινου κρασιού στην καύση λίπους εξαρτάται από την ποσότητα και τη συχνότητα με τις οποίες το καταναλώνουμε. Αξίζει να σημειωθεί ότι όσοι πίνουν καθημερινά ένα ποτήρι έχουν χαμηλότερο βάρος από άτομα που καταναλώνουν μεγαλύτερες ποσότητες και τείνουν μάλιστα να καταναλώνουν και λιγότερη ζάχαρη.
Ένα ποτήρι κόκκινο κρασί την ημέρα (μέτρια κατανάλωση), λοιπόν, με μια υποθερμιδική και ισορροπημένη διατροφή, σε συνδυασμό με άσκηση, μπορεί να βοηθήσει κυρίως τα υπέρβαρα και παχύσαρκα άτομα να βελτιώσουν την κατάσταση της υγείας τους και να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά τις διαταραχές του μεταβολισμού.
Ας μην ξεχνάμε ότι η με μέτρο κατανάλωση του κόκκινου κρασιού ασκεί και προστατευτική δράση κατά των καρδιαγγειακών νοσημάτων, λόγω των αντιοξειδωτικών ουσιών που περιέχει.

_ Ποια άλλα οφέλη έχουμε μέσα από την κατανάλωση κόκκινου κρασιού;
Να έχουμε υπ’ όψιν μας ότι το κόκκινο κρασί είναι το πλουσιότερο σε καρδιοπροστατευτικά και αντιγηραντικά αντιοξειδωτικά. Επιπρόσθετα, πολλές μελέτες παγκοσμίως υποστηρίζουν ότι το κόκκινο κρασί σε μικρή ποσότητα:
– μειώνει τον κίνδυνο εκδήλωσης καρκίνου του προστάτη
– παρεμβαίνει σε διάφορα στάδια της γένεσης του καρκίνου
– βοηθά στην αντιμετώπιση της χρόνιας βρογχίτιδας και του εμφυσήματος
– αποτελεί ασπίδα για τα άτομα που έχουν προδιάθεση για διαβήτη.

_ Σε τι ποσότητες πρέπει να το καταναλώνουμε για να είναι ωφέλιμο;
Η ευεργετική επίδραση του αλκοόλ συνδέεται περισσότερο με το κόκκινο κρασί και τα φλαβονοειδή και αντιοξειδωτικά που περιέχει. Το αν, όμως, αυτό θα αποβεί ωφέλιμο ή βλαβερό για τον οργανισμό καθορίζεται από την ποσότητα που καταναλώνουμε.
Λίγο κρασί κάνει καλό στην καρδιά και διώχνει το άγχος. Αντίθετα, το πολύ κρασί προκαλεί υπέρταση και ενοχοποιείται για εγκεφαλικά επεισόδια. Οι δε υψηλές δόσεις αιθανόλης (καθαρού αλκοόλ) προκαλούν ύπουλες υπογλυκαιμίες σε διαβητικούς, έλλειψη βιταμίνης Β1 στους ενήλικες και άνοια στους υπερήλικες.
Τι σημαίνει αυτό στην πράξη: Η τυπική ποσότητα αλκοόλ, που σχετίζεται με τη μείωση της εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων, είναι ισοδύναμη με 360ml μπύρα, 150 ml κρασί ή 45 ml άλλου αλκοολούχου ποτού. Πιο συγκεκριμένα, για τους άνδρες είναι 2-3 ποτήρια κρασί την ημέρα, ενώ για τις γυναίκες λιγότερο (1-2 ποτήρια), λόγω του ορμονικού τους προφίλ (οιστρογόνα) και του Δείκτη Μάζας Σώματος, που είναι μικρότερος. Οι έχοντες τη συνήθεια να πίνουν αυτή τη μικρή ποσότητα αλκοόλ φαίνεται ότι έχουν λιγότερα εμφράγματα του μυοκαρδίου.

5+1 tips για το κρασί στο μαγείρεμα
1. Όταν το κρασί χρησιμοποιηθεί κατευθείαν από το μπουκάλι ή είναι ελάχιστα μαγειρεμένο, λειτουργεί ως ελαφρύ συντηρητικό των τροφών.
2. Το κρασί ενισχύει τις πρωτεΐνες των γαλακτομικών, καθιστώντας μία σάλτσα με αυτά τα υλικά πιο παχύρευστη.
3. Το άμυλο διασπάται από το οινόπνευμα, με αποτέλεσμα οι σάλτσες με κρασί να έχουν περισσότερο λεπτή υφή.
4. Το κρασί μπορεί να προκαλέσει διπλασιασμό του απαιτούμενου χρόνου βρασμού για τα λαχανικά ή να σκληρύνει τα όσπρια, με αποτέλεσμα να χρειάζεται επιμήκυνση του χρόνου μαγειρέματος.
5. Το οινόπνευμα διαλύει τα λίπη και, γι’ αυτό, το αραίωμα του υπολείμματος στο τηγάνι (για τη δημιουργία μιας σάλτσας) μπορεί να γίνει πιο εύκολα με κρασί, παρά με νερό ή ζωμό.
6. Προσοχή στην ποιότητα του κρασιού που θα χρησιμοποιήσουμε στο μαγείρεμα. Αν κάποιο κρασί δεν… πίνεται, είναι βέβαιο ότι δεν τρώγεται κιόλας. Αν, λοιπόν, έχει ξινίσει ή έχει μείνει πολλές μέρες στο μπουκάλι εκτός συντήρησης, δεν πρόκειται να βελτιώσει την ποιότητα του φαγητού. Αντιθέτως, μπορεί να προκαλέσει προβλήματα εκεί που δεν υπάρχουν.