Εναλλακτική αντιμετώπιση του στρες 3+1 μέθοδοι για να χαλαρώσουμε

stress_free

H καρδιά μας αρχίζει να χτυπά δυνατά στο στήθος μας, το στομάχι μας γίνεται κόμπος και πλήθος αρνητικών σκέψεων κατακλύζουν το μυαλό μας. Το στρες “ξαναχτυπά”, αλλά ευτυχώς υπάρχουν εναλλακτικοί τρόποι να το αντιμετωπίσουμε.

του Ραζμίκ Αγαμπατιάν

Η λέξη “στρες” αποτελεί αυτό που θα ονομάζαμε στα ελληνικά “ψυχοκοινωνική πίεση”. Αφορά στο αίσθημα που έχουμε όταν δεχόμαστε πιέσεις είτε από το εξωτερικό περιβάλλον (π.χ. οικογένεια, σχέσεις, εργασία), είτε από τον εαυτό μας (προσδοκίες, απαιτήσεις κ.λπ.), και στον τρόπο με τον οποίο αντιδρούμε σε αυτές. Αν και το στρες δεν είναι απαραίτητα αρνητικό (σε μικρή ένταση, μάλιστα, μπορεί να είναι και η κινητήριος δύναμή μας), όταν ξεπερνά τα φυσιολογικά επίπεδα αρχίζει να προκαλεί έντονη δυσφορία και δυσκολίες στην καθημερινότητα, αλλά και στην υγεία μας.
Ωστόσο, πέρα από τις πιο διαδεδομένες μεθόδους αντιμετώπισης (άσκηση, ψυχοθεραπεία κ.λπ.), μπορούμε να το μειώσουμε ή και να το θεραπεύσουμε και με διάφορες –αποδεκτές πλέον– εναλλακτικές μεθόδους.

Ηλεκτροβελονισμός: Ακίδες χαλάρωσης
Περί τίνος πρόκειται: Είναι μια εξέλιξη του κλασικού βελονισμού και εφαρμόζεται χωρίς βελόνες.  Αποτελεί πρόσφατη ανακάλυψη των Ρώσων ερευνητών, η οποία ανάγεται στο 1967. Σύμφωνα με τις αρχές της μεθόδου, υπάρχουν δώδεκα ενεργειακά κανάλια, οι λεγόμενοι “μεσημβρινοί”, που διατρέχουν το σώμα. Μέσα σε αυτά φέρεται να ρέει η ζωτική ενέργεια και, βάσει αυτών, υπάρχουν 365 βελονιστικά σημεία. Καθότι στον ηλεκτροβελονισμό δεν έχουμε εισχώρηση της βελόνας στο σώμα, εφαρμόζεται με ειδική συσκευή όπου τοποθετούνται ακίδες-ηλεκτρόδια, πάνω στο δέρμα, σε συγκεκριμένα σημεία. Με αυτόν τον τρόπο διοχετεύεται ρεύμα πολύ χαμηλής τάσης και με συχνότητα 10 Χέρτζ (Hz), το οποίο συμβάλλει στην επίτευξη εσωτερικής ισορροπίας και στη δυνατότητα σωστού συντονισμού του ανθρώπου με το περιβάλλον.
Γιατί Ηλεκτροβελονισμός: Ο ηλεκτροβελονισμός χωρίς βελόνες βοηθά σε διάφορα προβλήματα, όπως πονοκεφάλους, αυχενικό σύνδρομο, αρθριτικά, αλλεργίες, αισθηματικές καταστάσεις, γαστρίτιδες, γυναικολογικά προβλήματα, νευροφυτικά, καταθλιπτικά φαινόμενα, οσφυαλγίες, ισχιαλγίες κ.λπ.
Πώς επενεργεί: Με την εξισορρόπηση των μεσημβρινών, μέσω βελονιστικών σημείων, επέρχεται η σωστή λειτουργία και άμυνα στα ηλεκτρομαγνητικά πεδία, συναισθηματικού και νοητικού τύπου, βελτιώνεται η λειτουργία των οργάνων και αυξάνεται η ζωτικότητα του ανθρώπινου σώματος.                                                                                                                                     Για ποιους ενδείκνυται: Όλοι οι άνθρωποι μπορούν να κάνουν ηλεκτροβελονισμό, με εξαίρεση όσους έχουν βηματοδότη ή πρόσφατη εμφύτευση μεταλλικού σώματος. Γενικά, στις σοβαρές περιπτώσεις χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή και η σύμφωνη γνώμη του γιατρού.
Ενημερωτικά: Ο αριθμός των συνεδριών εξαρτάται από το πρόβλημα που πρόκειται να αντιμετωπιστεί και από τον οργανισμό του κάθε ανθρώπου. Ένας συνηθισμένος κύκλος είναι 12-15 συνεδρίες. Συνήθως τα ευεργετικά αποτελέσματα αυτής της μεθόδου γίνονται αντιληπτά αμέσως μετά τη λήξη της πρώτης συνεδρίας, καθότι το άτομο νιώθει ευεξία και βαθιά χαλάρωση τόσο συναισθηματικά, όσο και σωματικά.

Ομοιοπαθητική: Φυσική… ισορροπία
Περί τίνος πρόκειται: Είναι μια τελείως φυσική μέθοδος θεραπείας της εναλλακτικής ιατρικής, η οποία δεν προκαλεί παρενέργειες και στοχεύει στην ενδυνάμωση του ίδιου του οργανισμού, κινητοποιώντας τις αμυντικές του δυνάμεις και αποκαθιστώντας την διαταραγμένη του υγεία. Έχει ως κεντρικό αξίωμα πως “τα όμοια θεραπεύονται με τα όμοια” (τα όμοια τοις ομοίοις εισίν ιάματα).
Γιατί Ομοιοπαθητική: Για την αντιμετώπιση των στρεσογόνων παραγόντων χρειαζόμαστε ενέργεια – διανοητική, ψυχική και σωματική. Έτσι, κάθε φορά που βρισκόμαστε εκτεθειμένοι σε έναν  στρεσογόνο παράγοντα, όλα τα συστήματα του οργανισμού επιχειρούν να αντλήσουν “καύσιμο” από τα ενεργειακά μας αποθέματα, προκειμένου να αντεπεξέλθουμε όσο το δυνατόν καλύτερα. Η ομοιοπαθητική προσέγγιση ενάντια στο στρες στοχεύει, εκτός των άλλων, στο να προσδώσει την ενέργεια που χρειάζεται να “ξοδέψει” ο οργανισμός για να ανταποκριθεί επιτυχώς σε κάποιο στρεσογόνο παράγοντα.
Πώς επενεργεί: Στην Ομοιοπαθητική δεν υπάρχουν ασθένειες αλλά ασθενείς, δηλαδή άνθρωποι διαφορετικοί μεταξύ τους, που χρειάζονται εξατομικευμένη θεραπεία βασισμένη στον “νόμο των ομοίων”. Έτσι, εξετάζεται ο ψυχικός και νοητικός τρόπος αντίδρασης του κάθε ανθρώπου στους παράγοντες που τον στρεσάρουν. Άλλωστε, δεν αντιδρούμε όλοι με τον ίδιο τρόπο στο ίδιο στρεσογόνο ερέθισμα, αλλά σύμφωνα με τον χαρακτήρα και την προσωπικότητά μας.
Για ποιους ενδείκνυται: Όσο αφορά στο στρες, σε όσους υποφέρουν από διαρκή εκνευρισμό, αϋπνίες, έντονη ανησυχία για το παραμικρό, εργασιακό άγχος, συνεχή θλίψη και μειωμένες αντοχές, καθώς και σε άτομα που εκδηλώνουν βουλιμία και κρίσεις πανικού (καταστάσεις, δηλαδή, που ανατροφοδοτούν το ήδη υπάρχον στρες τους). Αλλά και σε όσους σωματοποιούν το στρες, εμφανίζοντας π.χ. πονοκεφάλους, πεπτικά ή δερματικά προβλήματα, στυτική δυσλειτουργία, υψηλή πίεση κ.λπ.
Ενημερωτικά: Το πόσες συνεδρίες θα χρειαστούν εξαρτάται από την περίπτωση και την ανταπόκριση του οργανισμού στην ομοιοπαθητική θεραπεία. Κατά τη διάρκεια της λήψης ομοιοπαθητικών φαρμάκων, αλλά και για μεγάλο χρονικό διάστημα μετά τη θεραπεία, αποφεύγεται η χρησιμοποίηση κατά το δυνατόν ισχυρών φαρμάκων (π.χ. αντιβιοτικών), μέντας,  καμφοράς, γαρύφαλλου ή ευγενόλης και καφέ, καθότι αδρανοποιούν τη θεραπευτική επίδραση των ομοιοπαθητικών φαρμάκων.

Ρεφλεξολογία: “Πιέσεις” αντι-στρες
Περί τίνος πρόκειται: Έχει γίνει ευρέως γνωστή τα τελευταία χρόνια και κατατάσσεται στις φυσικές συμπληρωματικές μεθόδους. Εφαρμόζεται στα χέρια και στα πέλματα, και αντιμετωπίζει τον άνθρωπο ως ολότητα.
Γιατί Ρεφλεξολογία: Ο σύγχρονος τρόπος ζωής έχει ως συνέπεια ο οργανισμός μας να είναι ευάλωτος σε καταστάσεις “ανισορροπίας” και να προκαλούνται διάφορα προβλήματα λόγω του άγχους, των αρνητικών σκέψεων και της μη ισορροπημένης διατροφής. Μέσα από τις ρεφλεξολογικές πιέσεις, δραστηριοποιείται το ανοσοποιητικό σύστημα, εξισορροπείται το ορμονικό, λειτουργούν καλύτερα τα όργανα του πεπτικού συστήματος και γενικά αποτοξινώνεται και κινητοποιείται ο οργανισμός, για να επανέλθει στην ομαλή λειτουργία του.
Πώς επενεργεί: Το ανθρώπινο σώμα είναι μια περίπλοκη “μηχανή”, της οποίας όλα τα μέρη λειτουργούν ταυτόχρονα και η δραστηριότητά τους είναι αλληλένδετη. Έτσι, αν κάποιο μέρος –έστω μικρό– δεν λειτουργεί σωστά, επηρεάζεται η γενικότερη απόδοση του σώματος και του νου, εφόσον όλα είναι αλληλοεξαρτώμενα. Ο εκπαιδευμένος ρεφλεξολόγος, μέσα από ειδικούς χειρισμούς, πιέσεις και τεχνικές στα χέρια και στα πέλματα, αποσκοπεί στη χαλάρωση, στην εξισορρόπηση και στη βελτίωση των σωματικών και ψυχικών λειτουργιών του οργανισμού. Ένας εύκολος τρόπος να ενεργοποιούμε μόνοι μας αυτά τα σημεία είναι να περπατάμε ξυπόλυτοι σε φυσικό έδαφος.
Για ποιους ενδείκνυται: Η ρεφλεξολογία είναι ήπια, φυσική, ακίνδυνη μέθοδος και εφαρμόζεται  στους ανθρώπους ανεξαρτήτως ηλικίας. Καθότι φυσική μέθοδος, ακόμη κι αν μας κάνει μαλάξεις στα πόδια κάποιος που δεν είναι ειδικευμένος, δεν πρόκειται να μας βλάψει. Ωστόσο, χρειάζεται προσοχή και τη σύμφωνη γνώμη του γιατρού, σε κάποιες σοβαρές περιπτώσεις (θρόμβωση, φλεβίτιδα, καρδιοπάθειες, καρκίνο, μεταμόσχευση οργάνου, εγκυμοσύνη τους πρώτους τρεις μήνες και διαβήτη).
Ενημερωτικά: Μία συνεδρία συνήθως διαρκεί 30-60 λεπτά. Ο χρόνος και η συχνότητά τους   εξαρτάται από τη βοήθεια που χρειάζεται το συγκεκριμένο άτομο. Ο κάθε οργανισμός είναι μοναδικός και το κάθε πρόβλημα εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, οπότε δεν υπάρχει σταθερός αριθμός συνιστώμενων συνεδριών. Ενδεικτικά, 10 με 12 συνεδρίες θεωρούνται επαρκείς, προκειμένου να βοηθηθούμε.

Γιόγκα: Η αρμονία ως τρόπος ζωής
Περί τίνος πρόκειται: Δεν είναι μόνο γυμναστική, διαλογισμός ή αναπνοές, αλλά μια “φιλοσοφία” που περιλαμβάνει ασκήσεις για το σώμα και το μυαλό, που σκοπό έχουν την ενίσχυση της συνειδητότητάς μας και, κατ’ επέκταση, τη μείωση του εγωκεντρισμού και όλων των αρνητικών συναισθημάτων μας, ώστε να απολαμβάνουμε ευεξία και καλή ψυχική διάθεση.
Γιατί Γιόγκα: Επειδή το μυαλό είναι αυτό που σκέφτεται και “δημιουργεί” καταστάσεις επιβαρύνοντας τον οργανισμό, εφόσον δουλευτεί σε συνάρτηση με το σώμα, μπορεί να συμβάλει στην τροποποίηση του στρες. Και η γιόγκα έχει αποδειχθεί ότι βελτιώνει την καθαρότητα του μυαλού, τη λειτουργία της αναπνοής και το αίσθημα της ηρεμίας.
Πώς επενεργεί: Επειδή η γιόγκα συνιστά μέθοδο εσωτερικής εξερεύνησης, η οποία αναγνωρίζει την αλληλεξάρτηση του σώματος με τον νου, επιφέρει σωματική, διανοητική-συναισθηματική και πνευματική αρμονία. Σε βιολογικό επίπεδο, κατεβάζει τα επίπεδα της κορτιζόλης και αδρεναλίνης (ορμόνες του στρες), και μειώνει τον καρδιακό ρυθμό και την πίεση, ρυθμίζοντας τη λειτουργία των νευροδιαβιβαστών. Ταυτόχρονα, τονώνει το ανοσοποιητικό μας σύστημα και μειώνει τα συμπτώματα της κατάθλιψης, της κόπωσης και της αϋπνίας.
Για ποιους ενδείκνυται: Απευθύνεται σε όλους ανεξαιρέτως, αλλά πρέπει να λαμβάνονται υπ’ όψιν οι ανάγκες του κάθε ατόμου ξεχωριστά. Δεν μπορεί, για παράδειγμα, ένα άτομο 80 χρονών να κάνει τις ασκήσεις που ταιριάζουν σε ένα 20χρονο, και το αντίστροφο. Αξίζει να σημειωθεί πως υπάρχει γιόγκα που απευθύνεται και σε άτομα σε αναπηρικό καροτσάκι.
Ενημερωτικά: Πρακτικά, η γιόγκα σε στρωματάκι χρειάζεται να γίνεται τουλάχιστον δύο με τρεις φορές την εβδομάδα. Πρέπει να φοράμε άνετα ρούχα και να είμαστε προσεκτικοί στις οδηγίες του δασκάλου, καθότι έχει κάποιους κανόνες εφαρμογής. Ένας από τους βασικούς είναι ότι πρέπει να προσδιορίζουμε και να σεβόμαστε τα όριά μας, ώστε να μην αυτοτραυματιστούμε ζορίζοντας το σώμα μας κατά τη διάρκεια των ασκήσεων. Για να επιλέξουμε δάσκαλο, καλύτερα να πειραματιστούμε με διάφορους γιόγκι, ώστε να βρούμε εκείνον με τον οποίο θα έχουμε την καλύτερη δυνατή χημεία.

Στρεσογόνοι παράγοντες
● Υψηλές προσδοκίες
● Απραγματοποίητες επιθυμίες
● Καταπιεστικές συνθήκες του περιβάλλοντος
● Ελλιπής κοινωνική υποστήριξη
● Αρνητική αντιμετώπιση των πραγμάτων
● “Εμμονές” (π.χ. τελειομανία, υποχονδρίαση)