Να γελάς…
Το δωρεάν “φάρμακο” για το σώμα και την ψυχή

Μια μέρα χωρίς γέλιο είναι μια χαμένη μέρα. Το γέλιο είναι ο εσωτερικός μας γιατρός. Ωστόσο, ειδικά αυτή τη χρονιά, με τις συνθήκες της καθημερινότητάς μας να έχουν αλλάξει ριζικά, δεν γελάμε πολύ – τουλάχιστον όχι όσο παλιά. Ό,τι κι αν συμβαίνει, όμως, αξίζει να δώσει ο καθένας στον εαυτό του αυτό το “φάρμακο” που θα δράσει ευεργετικά στον οργανισμό του. 

του Γιώργου Μουλά

Το γέλιο είναι ο πρωταγωνιστής ενός εκ των εντονότερων συναισθημάτων, της χαράς. Ακόμη και ένα απλό χαμόγελο μπορεί να φτιάξει τη διάθεση των μελών ενός κοινωνικού συνόλου, κάνοντας την ατμόσφαιρα ζεστή και φιλική. Ο εμπνευστής της Παγκόσμιας Ημέρας Γέλιου, δρ. Μαντάν Κατάρια, σημειώνει: «Το γέλιο δεν είναι μόνο διασκέδαση και χαβαλές, αλλά και έκφραση της ευτυχίας, η οποία μπορεί να έρθει μόνο αν κατανοήσουμε τον σκοπό της ζωής».

Ένα “φάρμακο” για όλους
Το γέλιο, χωρίς αμφιβολία, έχει τεράστια σημασία για τη ζωή μας. Είναι βαθιά ριζωμένο στους νευρώνες του εγκεφάλου μας, καθώς υπάρχει πάντα άμεση ανταπόκριση σε οποιοδήποτε αστείο ερέθισμα. Εξελικτικά θεωρείται πως προηγήθηκε της ομιλίας, και αυτό το επιβεβαιώνουν τα μωρά που γελούν προτού μάθουν ακόμη να μιλούν. Μελέτες δείχνουν ότι τα υγιή παιδιά μπορεί να γελούν έως και 400 φορές την ημέρα, αλλά οι ενήλικες τείνουν να γελούν μόνο 15 φορές την ημέρα.
Κάθε φορά που γελάμε, το σώμα μας “ζωντανεύει”. Το γέλιο μάς ανακουφίζει, ελαφραίνει τη διάθεση και μας βοηθά να έχουμε μια πιο θετική και αισιόδοξη ματιά, ακόμη και τώρα που η «νέα κανονικότητα» μπορεί να μας καταβάλλει ψυχολογικά. Το να γελάμε στα δύσκολα μάς βοηθά να πάρουμε μια απόσταση από όσα συμβαίνουν και να τα δούμε πιο ψύχραιμα. Εξάλλου, το να επιμένει κανείς να βλέπει μόνο την αρνητική πλευρά, αναμφίβολα τον μπλοκάρει και του θολώνει την κρίση σχετικά με όσα τον απασχολούν.

Το γέλιο στον οργανισμό
Χαλαρώνει ολόκληρο το σώμα. Ένα καλό, εγκάρδιο γέλιο ανακουφίζει τη σωματική ένταση και το άγχος, αφήνοντας τους μυς χαλαρούς για έως και 45 λεπτά μετά.
Ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα. Το γέλιο μειώνει τις ορμόνες του στρες και αυξάνει τα ανοσοκύτταρα και τα αντισώματα που καταπολεμούν τις λοιμώξεις, βελτιώνοντας έτσι την αντίσταση του οργανισμού στις ασθένειες.
Πυροδοτεί την απελευθέρωση ενδορφινών – των φυσικών αρωματικών χημικών του σώματος. Οι ενδορφίνες προάγουν μια συνολική αίσθηση ευεξίας, ενώ μπορούν ακόμη και να ανακουφίσουν προσωρινά τον πόνο.
Προστατεύει την καρδιά. Το γέλιο βελτιώνει τη λειτουργία των αιμοφόρων αγγείων και αυξάνει τη ροή του αίματος, προστατεύοντας από την καρδιακή προσβολή και άλλα καρδιαγγειακά προβλήματα.
Μια μελέτη διαπίστωσε ότι 10 έως 15 λεπτά γέλιου την ημέρα μπορεί να κάψει περίπου 40 θερμίδες (κάτι που θα μπορούσε να είναι αρκετό, για να χάσει κανείς 3 με 4 κιλά κατά τη διάρκεια ενός έτους).
Ελαφραίνει το βαρύ φορτίο του θυμού. Τίποτα δεν καταλαγιάζει τον θυμό και το ενδεχόμενο μιας σύγκρουσης γρηγορότερα από ένα γέλιο. Το να κοιτάξει κανείς την αστεία πλευρά μιας δυσάρεστης κατάστασης, επιτρέπει στους εμπλεκόμενους να αποφύγουν τις αντιπαραθέσεις, χωρίς να κρατήσουν κακίες.
Περισσότερα χρόνια ζωής! Νορβηγική μελέτη διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι με έντονη αίσθηση του χιούμορ ζουν περισσότερο, σε σχέση με εκείνους που δεν γελούν τόσο πολύ.

Στρατηγική διαχείρισης άγχους
Το γέλιο θα πρέπει να γίνει μία στρατηγική διαχείρισης άγχους, γιατί είναι ευεργετικό με πολλούς τρόπους – και, κυρίως, δωρεάν. Μπορούμε να γελάσουμε περισσότερο στη ζωή μας, ακολουθώντας τις εξής στρατηγικές:
Γέλιο με φίλους: Το να δούμε μια ταινία (κατά προτίμηση κωμωδία) με φίλους είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να γελάσουμε περισσότερο. Καθώς το γέλιο είναι μεταδοτικό, θα γελάσουμε περισσότερο από το αν τη βλέπαμε μόνοι, ενώ έτσι θα υπάρξουν και αστεία για αναφορά αργότερα.
Ψεύτικο, μέχρι να το αναβαθμίσεις: Όπως δείχνουν πολλές μελέτες, υπάρχουν θετικά αποτελέσματα είτε ένα χαμόγελο είναι ψεύτικο, είτε πραγματικό. Το σώμα δεν μπορεί να διακρίνει μεταξύ “ψεύτικου” γέλιου που γίνεται σκόπιμα και “πραγματικού” γέλιου που προέρχεται από αληθινό χιούμορ. Τα φυσικά οφέλη είναι ακριβώς τα ίδια, ενώ το πρώτο συχνά οδηγεί στο δεύτερο, ούτως ή άλλως. Ας χαμογελάσουμε περισσότερο, λοιπόν. Αυτή η «ψεύτικη χαρά» έχει μεγάλες πιθανότητες να οδηγήσει σε πραγματικά χαμόγελα.
Πολυμέσα: Δεν υπάρχει έλλειψη ευκαιριών γέλιου, ακόμη και τώρα που οι ενημερωτικές εκπομπές δεν προσφέρονται για κάτι τέτοιο. Η μικρή οθόνη παρουσιάζει πλήθος από κωμικές σειρές και ψυχαγωγικές εκπομπές, τις οποίες μπορούμε να προτιμήσουμε για την ψυχαγωγία μας. Αλλά και στο Ίντερνετ μπορούμε να αναζητήσουμε αστεία βίντεο ή και ανέκδοτα.

Ένα χαμόγελο, το οποίο “τεχνικά” απαιτεί την κινητοποίηση του ευρύτερου μυϊκού συστήματος, πιστεύεται ότι έχει εξελιχθεί στους ανθρώπους για να εκφράσει ένα ασφαλές μήνυμα – εκείνο της χαράς και της αρμονίας. Μπορεί να μην έχει τη δύναμη να θεραπεύσει σοβαρά προβλήματα υγείας, μπορεί όμως να συμβάλει στην πρόληψή τους, βοηθώντας μας να είμαστε πιο χαλαροί, πιο αισιόδοξοι και πιο ξαλαφρωμένοι, θωρακίζοντάς μας απέναντι στα τόσα ψυχοσωματικά σύνδρομα που γεννά η σύγχρονη πραγματικότητα.

Πηγές
https://www.verywellmind.com/the-stress-management-and-health-benefits-of-laughter-3145084
https://www.verywellmind.com/the-stress-management-and-health-benefits-of-laughter-3145084



Abbvie
GSK
BMS