4+1 tips για καλύτερη υγεία και ασφάλεια τις γιορτές

Οι γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς παραμένουν μοναδικές για μικρούς και μεγάλους. Ωστόσο, πάρα τη λαμπερή τους ατμόσφαιρα, ενέχουν κάποιους κινδύνους, που καλό είναι να γνωρίζουμε πώς θα τους αποφύγουμε, ώστε να απολαύσουμε τις γιορτινές μέρες με υγεία, ασφάλεια και ανεμελιά.

του Βισάπ Αγαμπατιάν

1. Πλένουμε σχολαστικά τα χέρια μας
Γιατί: Το πλύσιμο των χεριών είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους για να προστατεύσουμε τον εαυτό μας και την οικογένειά μας από λοιμώξεις, αλλά και ο πιο αποτελεσματικός για την πρόληψη της εξάπλωσης των μικροβίων και των ιών. Η εφαρμογή της υγιεινής των χεριών, σε συνδυασμό με τη διατήρηση των κοινωνικών αποστάσεων, αποτελούν τα βασικότερα μέτρα και για τον περιορισμό της διασποράς του COVID-19.

Πώς: Βρέχουμε τα χέρια μας με νερό, κλείνουμε τη βρύση και απλώνουμε το σαπούνι σε όλη την επιφάνεια των χεριών, ανάμεσα στα δάχτυλά και κάτω από τα νύχια. Τα τρίβουμε για τουλάχιστον 20 δευτερόλεπτα. Ύστερα τα ξεπλένουμε καλά κάτω από τρεχούμενο νερό και τα στεγνώνουμε χρησιμοποιώντας καθαρή πετσέτα, ή χαρτοπετσέτα μιας χρήσης. Αποφεύγουμε να κλείσουμε τη βρύση με τα καθαρά χέρια και χρησιμοποιούμε τη χαρτοπετσέτα, ειδικά όταν βρισκόμαστε εκτός σπιτιού.
Όταν δεν υπάρχει η δυνατότητα να πλύνουμε τα χέρια με σαπούνι και νερό, χρησιμοποιούμε αντισηπτικό διάλυμα (με τουλάχιστον 60% αλκοόλη), που μπορεί να μειώσει πολύ γρήγορα τον αριθμό των μικροβίων στα χέρια, εκτός αν είναι εμφανώς λερωμένα. Ας έχουμε υπ’ όψιν, όμως, ότι δεν είναι το ίδιο αποτελεσματικό για όλα τα μικρόβια. Απλώνουμε το διάλυμα σε όλη την επιφάνεια των χεριών, με έμφαση ανάμεσα στα δάχτυλά και κάτω από τα νύχια, και τρίβουμε τα σημεία που προαναφέραμε περίπου για 20 δευτερόλεπτα, όπως και όταν χρησιμοποιούμε σαπούνι.

2. Αλκοόλ ναι, αλλά με μέτρο
Γιατί: Το αλκοόλ αποτελεί μία από τις μεγάλες “παγίδες” της εορταστικής περιόδου, αφού η κατάχρησή του είναι περισσότερο φθοροποιός για την υγεία – ακόμα και από την παραδοσιακή υπερφαγία του ρεβεγιόν.
Με εξαίρεση τις ωφέλιμες ιδιότητες που έχουν οι αντιοξειδωτικές πολυφαινόλες του κόκκινου κρασιού για την καρδιά και τα αγγεία, η υπερκατανάλωση τού «ακόμα ένα ποτηράκι» υπονομεύει την υγεία και οδηγεί σε πληθώρα προβλημάτων – από την αύξηση του βάρους, μέχρι την επιβάρυνση ζωτικών οργάνων του σώματος.

Πώς: Πίνουμε άφθονο νερό προτού ξεκινήσουμε να απολαμβάνουμε κάποιο ποτό. Να προτιμάμε λευκό κρασί (δεν ξεπερνά τις 70 θερμίδες ανά ποτήρι) ή κόκκινο (85 θερμίδες ανά ποτήρι και επιπλέον εφοδιάζει τον οργανισμό με πολύτιμα αντιοξειδωτικά). Ιδιαίτερα παχυντικά είναι τα κοκτέιλ με πολλή ζάχαρη ή γλυκά λικέρ, όπως η γρεναδίνη (σιρόπι ροδιού).
Και για να αποφύγουμε το hangover της επόμενης μέρας, η “χρυσή” συμβουλή είναι να καταναλώνουμε όσο το δυνατό περισσότερο νερό μεταξύ των ποτών.
Επίσης, το αλκοόλ μάς μεθά πιο γρήγορα όταν καταναλώνεται με άδειο στομάχι και πιο αργά όταν συνοδεύεται με φαγητό ή, έστω, μεζέδες. Το χειρότερο συνοδευτικό είναι οι αλατισμένοι ξηροί καρποί που μας ωθούν στο να πίνουμε ασυναίσθητα περισσότερο, για να “ξεδιψάσουμε”. Για να συνοδεύσουμε το ποτό μας, μια καλή εναλλακτική είναι τα μπαστουνάκια λαχανικών, ραντισμένα με ξίδι ή λεμόνι.

3. Αποφεύγουμε την υπερκατανάλωση φαγητού που επιβαρύνει το στομάχι
Γιατί: Η αλήθεια είναι πως είναι πολύ δύσκολο να αποφύγουμε τους εορταστικούς διατροφικούς πειρασμούς, καθότι τόσο τα Χριστούγεννα, όσο και την Πρωτοχρονιά, το ένα πιάτο διαδέχεται το άλλο (συν τα άκρως παχυντικά επιδόρπια), με συνέπεια η επιθυμία για γαστριμαργικές ατασθαλίες να δικαιώνεται. Ωστόσο, τα λουκούλλεια γεύματα των εορτών επιβαρύνουν το στομάχι και τον οργανισμό μας, ενώ μας φορτώνουν και με αρκετά παραπανίσια κιλά.

Πώς: Προτιμάμε να τρώμε νόστιμα, αλλά υγιεινά, περιορίζοντας την κατανάλωση σε ζωικά ή άλλα λίπη και τη ζάχαρη σε γλυκά και αναψυκτικά.
Φροντίζουμε να κινούμαστε όσο το δυνατό περισσότερο (30’ λεπτά ήπιας σωματικής άσκησης κάθε μέρα). Την επόμενη ημέρα της διατροφικής κραιπάλης, ούτε να φάμε πολύ, ούτε να μείνουμε νηστικοί. Καλύτερα να ετοιμάσουμε ένα ελαφρύ γεύμα (μια σαλάτα, ένα μπολ με δημητριακά ολικής άλεσης και γιαούρτι με χαμηλά λιπαρά, ή κοτόπουλο με βραστά λαχανικά) και ανά τρίωρο να καταναλώνουμε μικρές ποσότητες, καθώς τα συχνά γεύματα ενεργοποιούν τον μεταβολισμό και διευκολύνουν τις καύσεις.

4. Προσοχή στα τζάκια και τη φωτιά
Γιατί: Μπορεί τις μέρες των γιορτών ο Αη-Βασίλης πατροπαράδοτα να κάνει την εμφάνισή του μέσα από αυτά, αλλά κάθε χρόνο δυστυχώς είναι ιδιαίτερα αυξημένη η πρόκληση πυρκαγιών από τζάκια. Ο βασικός λόγος είναι η καμινάδα του τζακιού, της οποίας το πουρί, όταν δεν έχει καθαριστεί, συσσωρεύεται και “αρπάζει” εύκολα φωτιά.

Πώς: Να ελέγχουμε το σημείο απ’ όπου περνά η καμινάδα, ώστε να μην ακουμπά στα ξύλα της σκεπής (εάν αυτή υπάρχει). Πρέπει να γίνεται καθαρισμός και στον χώρο γύρω από την καμινάδα, εκεί όπου συγκεντρώνεται με τα χρόνια σκόνη (κυρίως από τα μονωτικά υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί) και υπάρχει άμεσος κίνδυνος πυρκαγιάς.
Να μη ρίχνουμε ποτέ εύφλεκτο υγρό, όπως βενζίνη, οινόπνευμα κ.λπ. για την ενίσχυση ή αναζωπύρωση της φωτιάς, που μπορεί να μεταδοθεί σε διάφορα αντικείμενα που βρίσκονται κοντά ή να να θέσει σε κίνδυνο και εμάς τους ίδιους.
Όταν αφαιρούμε την στάχτη από το τζάκι, να χρησιμοποιούμε ένα μεταλλικό φαράσι, προσέχοντας να μην μας πέσουν αναμμένα κάρβουνα πάνω στα χαλιά, και ποτέ να μην αδειάζουμε τη στάχτη σε πλαστικό σκουπιδοτενεκέ.

5. Προστατευόμαστε σωστά από το κρύο και τη βροχή

Γιατί: Οι χαμηλές θερμοκρασίες, οι ισχυροί άνεμοι, το χιόνι, η βροχή και η αυξημένη υγρασία μπορούν να μειώσουν τη θερμοκρασία του σώματος πιο γρήγορα από τις φυσιολογικές συνθήκες, ενώ σύμφωνα με ιατρικές μελέτες, το κρύο επηρεάζει την καρδιά (ειδικά αν κάποιος πάσχει από κάποια καρδιαγγειακή νόσο) και επιδεινώνει τις αναπνευστικές δυσκολίες και τις κρίσεις άσθματος.
Επιπρόσθετα, όταν το σώμα δεν μπορεί να παράγει αρκετή ενέργεια για να διατηρήσει την εσωτερική θερμοκρασία του, εκδηλώνεται η υποθερμία, η οποία μπορεί να αποβεί θανατηφόρα σε ακραίες περιπτώσεις ψύχους.
Να διευκρινισθεί ότι η γρίπη δεν μεταδίδεται από το κρύο. Ωστόσο, πολλά βακτήρια και ιοί είναι ιδιαίτερα ανθεκτικοί στο κρύο.
Βέβαια, ο καθένας μας δεν αντιδρά το ίδιο στις καιρικές συνθήκες: η καλή κυκλοφορία του αίματος, ο μεταβολισμός, η ηλικία ή η φυσική κατάσταση παίζουν καίριο ρόλο στο πώς ο οργανισμός μας θα ανταποκριθεί πιο αποτελεσματικά στις συνθήκες του χειμώνα.

Πώς: Φροντίζουμε να ντυνόμαστε όχι μόνο με ένα χοντρό ρούχο, π.χ. πουλόβερ, αλλά με τη λογική του “κρεμμυδιού”: δηλαδή με πολλά στρώματα ρούχων τα οποία θα σχηματίζουν μια προστατευτική μόνωση, ώστε να διατηρείται η θερμοκρασία του σώματος. Απαραίτητα είναι επίσης τα αξεσουάρ (καπέλο ή σκουφί) και, επειδή τα χέρια και τα πόδια μας τείνουν να χάνουν γρήγορα τη θερμότητα, οι ισοθερμικές κάλτσες και τα γάντια. Προσέχουμε ιδιαίτερα τα παιδιά και τα βρέφη που κινδυνεύουν από το κρύο ακόμη περισσότερο. Σε χαμηλές θερμοκρασίες, το ανοσοποιητικό σύστημα καταβάλει μεγαλύτερη προσπάθεια και γι’ αυτό χρειάζεται περισσότερη ενέργεια, η οποία διασφαλίζεται με τη σωστή διατροφή.



Abbvie
GSK