5 ερωτήσεις για την παχυσαρκία

paxysarkia2

Έχουμε όλοι τις ίδιες πιθανότητες να γίνουμε παχύσαρκοι; Υπάρχουν ομάδες ανθρώπων που δεν πρέπει να επιχειρήσουν να χάσουν βάρος; Οι επόμενες ερωταπαντήσεις μας λύνουν βασικές απορίες για μία από τις μεγαλύτερες μάστιγες της εποχής μας…

Ποιοι κινδυνεύουν περισσότερο να γίνουν παχύσαρκοι;
● Άτομα που έχουν παχύσαρκους γονείς.
● Όσοι ήταν παχύσαρκοι σε κάποια φάση της ζωής τους.
● Όσοι αύξησαν το βάρος τους κατά 5 κιλά τα τελευταία 5 χρόνια ή κατά 8 κιλά μετά την ενηλικίωσή τους.
● Παιδιά που αύξησαν το βάρος τους πάνω από 7,5 κιλά στον πρώτο χρόνο της ζωής τους.
● Γυναίκες στη φάση της εφηβείας, της εγκυμοσύνης και στην εμμηνόπαυση.
● Υπερήλικες.

Πώς μπορώ να προλάβω την παχυσαρκία ή να μειώσω το σωματικό μου βάρος;

1. Να υιοθετήσεις υγιεινές διατροφικές συνήθειες.
● Οι υγιεινές διατροφικές συνήθειες συμβαδίζουν με τις αρχές της παραδοσιακής μεσογειακής διατροφής, όπως αυτή έχει αποτυπωθεί στην Πυραμίδα της Μεσογειακής Διατροφής.
● Η πρόσληψη θερμίδων δεν θα πρέπει να είναι μεγαλύτερη από αυτήν που χρειάζεται το άτομο για να διατηρήσει το βάρος του.
● Η διατροφή θα πρέπει να χαρακτηρίζεται από ποικιλία και να περιλαμβάνει όλες τις ομάδες τροφών.
● Θα πρέπει να καταναλώνεις άφθονο νερό.
● Η κατανάλωση αλατιού θα πρέπει να μειώνεται στο ελάχιστο δυνατόν.
● Η ημερήσια κατανάλωση τροφών θα πρέπει να κατανέμεται σε πολλά γεύματα (5-6).
● Θα πρέπει να ενθαρρύνεται η συστηματική λήψη πρωινού.
● Τα άτομα θα πρέπει να τρώνε μαζί με την οικογένεια ή τους φίλους τους.
● Το φαγητό θα πρέπει να σερβίρεται σε στρωμένο τραπέζι και σε ευχάριστο περιβάλλον.
● Δεν θα πρέπει να ενθαρρύνεται η κατανάλωση φαγητού μπροστά στην τηλεόραση ή παράλληλα με άλλες δραστηριότητες.

2. Να ασκείσαι συστηματικά.
● Η άσκηση πρέπει να είναι συστηματική (3-4 φορές την εβδομάδα για 30-40 λεπτά κάθε φορά).
● Πρέπει να ασκούμαστε σε όλη μας τη ζωή.
● Η άσκηση πρέπει να ταιριάζει στην καθημερινή μας ζωή και όχι να τη δυσκολεύει.
● Προτιμάμε τη μέτριας έντασης αεροβική άσκηση (αυτή, δηλαδή, που απαιτεί μεγαλύτερη κατανάλωση οξυγόνου).
● Καλές επιλογές άσκησης είναι:
– Περπάτημα με έντονο ρυθμό
– Κολύμβηση
– Ποδήλατο
– Κηπουρική
● Είναι προτιμότερο η άσκηση να γίνεται 3-4 φορές την ημέρα, επί 10 λεπτά κάθε φορά, παρά μία φορά επί 40 συνεχόμενα λεπτά.
● Είναι προτιμότερο η άσκηση να γίνεται στο σπίτι, παρά σε κάποιον ειδικό χώρο εκγύμνασης (π.χ. γυμναστήριο).

Ποιοι δεν πρέπει να προσπαθήσουν να χάσουν βάρος;
● Έγκυες.
● Γυναίκες που θηλάζουν.
● Άτομα που βρίσκονται σε οξεία φάση κάποιας ασθένειας.
● Άτομα με σοβαρά ψυχιατρικά προβλήματα ή εξαρτήσεις από διάφορες ουσίες.
● Άτομα με ιστορικό ψυχογενούς ανορεξίας ή βουλιμίας.

Η υγιεινή δίαιτα πρέπει:
● Να είναι εξατομικευμένη.
● Να λαμβάνει υπ’ όψιν το ιστορικό του κάθε ατόμου.
● Να λαμβάνει υπ’ όψιν τις διατροφικές προτιμήσεις ή αποστροφές του κάθε ατόμου.
● Να στηρίζεται στην παραδοσιακή μεσογειακή διατροφή.
● Να περιλαμβάνει όλες τις ομάδες τροφών, ώστε να λαμβάνονται όλες οι θρεπτικές ουσίες.
● Να περιλαμβάνει πολλά γεύματα (5-6).
● Να στοχεύει σε απώλεια βάρους 0,5-1 κιλού την εβδομάδα, ώστε το άτομο να χάνει κυρίως λίπος και όχι νερό και μυς.
● Η υγιεινή δίαιτα θα πρέπει να συνδυάζεται με οδηγίες για τη συστηματική αύξηση της φυσικής δραστηριότητας.

Υπάρχουν “μαγικές” δίαιτες και τροφές με “μαγικές” ιδιότητες;
● Οι “μαγικές” δίαιτες υπόσχονται γρήγορη και εντυπωσιακή απώλεια βάρους, χωρίς να συνδυάζονται με συστάσεις για την αύξηση της φυσικής δραστηριότητας.
● Με τις “μαγικές” δίαιτες, τα άτομα χάνουν γρήγορα βάρος, το οποίο είναι κυρίως νερό και μύες και όχι λίπος.
● Με την εφαρμογή μιας “μαγικής” δίαιτας τα άτομα δεν αλλάζουν διατροφικές συνήθειες, με αποτέλεσμα να ξαναπαχαίνουν πολύ σύντομα.
● Οι “μαγικές” δίαιτες χαρακτηρίζονται από ανισορροπία στην πρόσληψη θρεπτικών ουσιών και από κατανάλωση ή αποφυγή ορισμένων τροφών.

Τύποι “μαγικών” διαιτών είναι:
– Δίαιτες που στηρίζονται σε αποκλεισμό συγκεκριμένων τροφών από το διαιτολόγιό μας.
– Δίαιτες που στηρίζονται στην κατανάλωση απεριόριστων ποσοτήτων ενός μόνον είδους τροφής σε όλη τη διάρκεια της ημέρας.
– Δίαιτες που στηρίζονται σε συνδυασμούς συγκεκριμένων τροφών.
– Δίαιτες που αποκλείουν συνδυασμούς συγκεκριμένων τροφών.
– Δίαιτες που στηρίζονται σε θαυματουργές τροφές.
– Δίαιτες που διαχωρίζουν τα άτομα ανάλογα με κάποιο χαρακτηριστικό τους (π.χ. ομάδα αίματος).
– Κυκλοφορούν μύθοι για διάφορα τρόφιμα (π.χ. ανανάς, γκρέιπφρουτ, λεμόνι, ξίδι, μαϊντανός κτλ.) που δήθεν βοηθούν τον οργανισμό να αδυνατίσει ή να κάψει ή να διαλύσει το λίπος. Τίποτε από αυτά δεν έχει αποδειχθεί επιστημονικά.

[Πηγή: Εθνική Σχολή Δημόσιας Υγείας – http://www.nsph.gr]