Ο ανήσυχος ύπνος των ανδρών οφείλεται και στις… συντρόφους τους;

andres_ypnos

Τι μπορεί να ευθύνεται για το ότι οι άνδρες δεν κοιμούνται καλά με το ταίρι τους και για ποιους λόγους χάνουν, τελικά, τον ύπνο τους; 

Ο ύπνος είναι η σημαντικότερη λειτουργία του ανθρώπινου οργανισμού, καθώς συνιστά, κατά μέσο όρο, το 1/3 της διάρκειας της ζωής μας. Ωστόσο, τα νέα για τους άνδρες που κοιμούνται με τις συντρόφους τους είναι μάλλον… περίεργα.
Έρευνα Αυστριακών ειδικών του Πανεπιστημίου της Βιέννης, η οποία δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό New Scientist, αναφέρει ότι οι άνδρες δεν απολαμβάνουν τον ύπνο όταν κοιμούνται με το ταίρι τους – παρότι άλλες έρευνες επισημαίνουν πως η συντροφικότητα συμβάλλει στο να νιώθουμε πιο ήρεμοι και ξεκούραστοι.
Για το παράδοξο αυτό συμπέρασμα, τις συνέπειες του κακού ύπνου στον οργανισμό, αλλά και για το τι είναι καλό να αποφεύγουμε ώστε να κοιμόμαστε καλύτερα, μιλήσαμε με τους Κώστα Σολδάτο, Ομότιμο Καθηγητή Ψυχιατρικής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, και Ανδρέα Μελιδώνη, Παθολόγο-Διαβητολόγο.

της Έλενας Κιουρκτσή 

_ Τι μπορεί να ευθύνεται, όταν οι άνδρες δεν κοιμούνται καλά με το ταίρι τους;
Στη μεθοδολογία της έρευνας, πιθανότατα δεν έχουν συμπεριληφθεί τα εργασιακά και άλλα κοινωνικά στοιχεία που καθορίζουν τους βιορυθμούς, τα επίπεδα του στρες και του συνακόλουθου άγχους που επηρεάζουν τον ύπνο.
Με κάθε επιφύλαξη ως προς τη γενίκευση της αξίας των αποτελεσμάτων της έρευνας, λοιπόν, πιθανότατα εάν ένας άνδρας δεν κοιμάται καλά με τη σύντροφό του, είναι γιατί τα συναισθήματά του προς εκείνη είναι λιγότερο θετικά από τα δικά της, γι’ αυτό και εκείνος δεν αισθάνεται αρκετά χαλαρά.
Επίσης, ο ανήσυχος ύπνος ίσως σχετίζεται με την έκκριση από τη σύντροφο φερομονών – ουσιών που, μέσω της όσφρησης, καθορίζουν σε ασυνείδητο επίπεδο τον βαθμό έλξης ή αποστροφής.

_ Η τακτική των ευγενών, οι οποίοι είχαν ξεχωριστά κρεβάτια με τις συζύγους τους, έχει κάποια βάση ή υπάρχουν και άλλοι τρόποι για καλό συντροφικό ύπνο;
Δεν ξέρουμε αν οι ευγενείς που είχαν χωριστά κρεβάτια κοιμόντουσαν καλύτερα από τους πληβείους, που δεν διέθεταν αυτή την πολυτέλεια. Η ουσία είναι ότι κάθε σύγχρονο ζευγάρι πρέπει να αναζητά και να βρίσκει τον καλύτερο τρόπο, ώστε ο ύπνος να είναι παρομοίως ικανοποιητικός και για τους δυο (αντίστοιχη εφαρμογή της ίδιας αρχής που διέπει τις σεξουαλικές επαφές και όλες τις πλευρές της συμβίωσης).

_ Η έλλειψη του σωστού ύπνου τι επιπτώσεις έχει στον οργανισμό;
Η έννοια του “σωστού” ύπνου εξατομικεύεται και εξαρτάται από ορισμένα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας (π.χ. την τάση να εσωτερικεύει κανείς τα συναισθήματά του, κυρίως τα αρνητικά ή να θέλει να είναι τα πάντα τέλεια κ.ά.), όπως και από τις ιδιαίτερες συνθήκες της καθημερινότητας (π.χ. αρνητικά γεγονότα που το άτομο δεν έχει διαχειριστεί και ξεπεράσει, εργασιακό στρες ή άγχος λόγω οικονομικής κρίσης). Είναι, δε, γεγονός πως οι διαταραχές ύπνου, όπως π.χ. οι συχνές αϋπνίες, μπορεί να προκαλέσουν παθολογική παχυσαρκία, διαβήτη και υπέρταση.

_ Γιατί ο πολύς ύπνος έχει τους ίδιους κινδύνους με τον ελλιπή ύπνο;
Ο υπερβολικός ύπνος (περισσότερος των 9 ωρών ημερησίως) φαίνεται ότι συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο στεφανιαίας νόσου, εγκεφαλικού επεισοδίου, παχυσαρκίας (λόγω π.χ. νυχτερινής υπερφαγίας) και σακχαρώδους διαβήτη.
Πιθανολογούνται διάφορες αιτίες. Για παράδειγμα, οι πολλές ώρες ύπνου μειώνουν αντίστοιχα τις ώρες της ημερήσιας σωματικής δραστηριότητας, με αρνητικές συνέπειες για την καρδιαγγειακή υγεία του ατόμου. Επιπρόσθετα, το άγχος και οι εμφανιζόμενες ή συνοδές παθήσεις σε καταστάσεις υπερβολικού ύπνου (όπως το σύνδρομο υπνικής άπνοιας, η κατάθλιψη, οι ψυχολογικές ή ψυχιατρικές διαταραχές), μπορεί έμμεσα, με τη σειρά τους, να συμβάλλουν στους αυξημένους για την υγεία κινδύνους που προαναφέρθηκαν.

_ Πώς μπορούμε να αποφύγουμε τον υπερβολικό ύπνο;
Απαιτείται ισορροπημένη διατροφή, έλεγχος στην κατανάλωση αλκοόλ, συχνή σωματική δραστηριότητα και σωστή διαχείριση –ή και αποφυγή– στρεσογόνων ερεθισμάτων. Εάν υπάρχουν επίμονα προβλήματα υπερβολικού ύπνου ή εάν ξυπνάμε μετά από πολύωρο ύπνο εξουθενωμένοι, θα πρέπει να απευθυνθούμε σε ειδικό.
Η διερεύνηση συνοδών χρόνιων παθολογικών προβλημάτων πιθανόν να είναι αναγκαία. Διότι πολλά προβλήματα ύπνου –συμπεριλαμβανομένων της υπνικής άπνοιας και της αϋπνίας– συχνά οφείλονται σε χρόνιες παθήσεις, οι οποίες δεν μας αφήνουν να κοιμηθούμε, άρα και να ξεκουραστούμε όπως θα έπρεπε.

_ Πόσες ώρες να κοιμόμαστε και γιατί;
Η επαρκής νυχτερινή ξεκούραση περιορίζει τον κίνδυνο εμφάνισης προβλημάτων υγείας, ενώ παράλληλα βοηθά στην καταπολέμηση υπαρχόντων προβλημάτων, ειδικά σε άτομα ηλικίας άνω των 45 ετών.
Επομένως, ένας υγιεινός και ισορροπημένος τρόπος ζωής δεν περιορίζεται μόνο στη διατροφή και στη σωματική άσκηση. Που σημαίνει ότι η διάρκεια, αλλά και η ποιότητα του ύπνου, είναι εξίσου σημαντικά με το τι τρώμε ή με το αν ασκούμαστε. Και αυτό, γιατί χαλαρώνει και ηρεμεί τον οργανισμό αναζωογονώντας και συμβάλλοντας στην ομαλή λειτουργία κυττάρων και οργάνων. Έτσι, προκειμένου να απολαμβάνουν τα ευεργετικά οφέλη του ύπνου, οι ενήλικες θα πρέπει να κοιμούνται 7 με 9 ώρες, ιδιαίτερα στην περίπτωση που ταλαιπωρούνται από χρόνιες νόσους.

_ Τι να αποφεύγουν οι άνδρες, ώστε να κοιμούνται… ήσυχοι ;
Αν θεωρήσουμε ότι παρουσιάζουν μεγαλύτερες διαφορές από τις γυναίκες ως προς κάποιους παράγοντες που επιδρούν αρνητικά στον ύπνο τους, θα είναι καλό να αποφεύγουν 2 με 3 ώρες πριν κοιμηθούν το αλκοόλ, τον καφέ και οποιαδήποτε απαιτητική πνευματική ενασχόληση (δουλειά στο κρεβάτι ή τακτοποίηση λογαριασμών), καθώς και σωματική άσκηση (αργά γυμναστήριο).
Η διατροφή το βράδυ θα πρέπει να είναι ελαφριά (κυρίως υδατάνθρακες που δεν επιβαρύνουν τη πέψη), ενώ πολύ βοηθητικό στη χαλάρωση είναι το ζεστό γάλα, αλλά και τα ροφήματα από βότανα (εκτός από το τσάι).