Μυρσίνη Μαργαρίτη
«Μου κάνει εντύπωση η αδυναμία που προκαλεί ο έρωτας ακόμα και σε έναν πανίσχυρο άνθρωπο, όπως η Αλτσίνα»

mirsini-margarita

Λίγο πριν παρουσιαστεί στο Ηρώδειο η μπαρόκ όπερα “Αlcina”, μία εκ των πρωταγωνιστριών της, η κα Μυρσίνη Μαργαρίτη, μας μιλά για την παράσταση, για τη δύναμη του έρωτα, για τη σχέση των Ελλήνων με την όπερα, αλλά και για το πόσο μας αξίζει, μετά από την ασχήμια που βλέπουμε καθημερινά, να δούμε επιτέλους κάτι όμορφο…

συνέντευξη στη Μαρία Λυσάνδρου

Είστε μία εκ των πρωταγωνιστών της όπερας “Alcina”, του G. F. Händel, η οποία θα παρουσιαστεί τον Ιούλιο στο Ηρώδειο. Πόσο εξοικειωμένο βρίσκετε να είναι το ελληνικό κοινό με το είδος της μπαρόκ όπερας;
Είναι μια ερώτηση που μου γίνεται πολύ συχνά, όχι μόνο για την μπαρόκ όπερα, αλλά για την όπερα εν γένει. Έχει τελικά σημασία αν είναι εξοικειωμένο το κοινό; Μέρος του είναι και μέρος του δεν είναι, το οποίο όμως διψάει να εξοικειωθεί. Αυτό δείχνουν οι επιτυχημένες παραγωγές και οι γεμάτες αίθουσες. Ας το εξοικειώσουμε εμείς, λοιπόν, με ένα πολύ γοητευτικό είδος Τέχνης.

Στην παράσταση υποδύεστε τη Morgana, ενώ στη νέα παραγωγή της όπερας από το διεθνές Φεστιβάλ της Halle θα ερμηνεύσετε τον ομώνυμο ρόλο της Alcina. Ποια η δική σας, προσωπική, σύνδεση με το έργο; Μιλήστε μας λίγο για τους δύο αυτούς ρόλους που καλείστε να ερμηνεύσετε.
Αποτελεί σίγουρα μια πρόκληση το να ερμηνεύω τους δυο αυτούς ρόλους του ίδιου έργου σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα. Είναι πολύ διαφορετικοί τόσο υποκριτικά, όσο και φωνητικά.
Η Αλτσίνα είναι μια πολύ δυνατή γυναίκα, με μια ταυτόχρονα πολύ ευάλωτη πλευρά, είναι πλούσια σε συναισθήματα, περίπλοκη και πολύπλευρη, άγρια και γλυκειά, σκοτεινή και φωτεινή ταυτόχρονα. Έτσι, δίνει στον ερμηνευτή την ευκαιρία να δείξει μια μεγάλη γκάμα αποχρώσεων τόσο μουσικά, όσο και υποκριτικά, ενώ υπάρχουν πολλά επίπεδα στον χαρακτήρα της.
Η Μοργκάνα, από την άλλη, είναι πιο επιφανειακή, πιο συμφεροντολόγα και επιπόλαιη. Έχει την αλαζονεία του ανθρώπου που βρίσκεται κοντά σε αυτόν που έχει την εξουσία, χωρίς να την έχει ο ίδιος. Έχει επίσης ενδιαφέρον να παίζεις έναν τέτοιο χαρακτήρα.
Φωνητικά, η Αλτσίνα απαιτεί πολύ περισσότερες εναλλαγές από όλες τις πλευρές, είναι ένας απαιτητικός και μεγάλος ρόλος, που κινείται σε άκρα. Ταυτόχρονα, θέλει μεγάλη ευαισθησία και μεγάλη ένταση δραματικά. Η Μοργκάνα, όμως, κινείται σε πολύ ψηλή περιοχή φωνητικά και απαιτεί μεγάλη δεξιοτεχνία τεχνικά, ενώ έχει μια άρια πραγματικό φωνητικό πυροτέχνημα. Χαίρομαι πολύ και για τους δύο ρόλους!

Ποια η υπόθεση του έργου; Και ποιο το μήνυμά του;
Η Αλτσίνα ειναι μια πανίσχυρη μάγισσα, η οποία σαγηνεύει τους άνδρες που τυχαίνει να βρεθούν στο νησί της. Αργά ή γρήγορα, όμως, μεταμορφώνει τους εραστές της σε ζώα, φυτά ή πέτρες. Ώσπου γνωρίζει τον ήρωα Ρουτζέρο και τον ερωτεύεται, τον αγαπά ειλικρινά και βαθιά. Η αγάπη αυτή θα την οδηγήσει στο να χάσει τις μαγικές της δυνάμεις και να φτάσει στην καταστροφή.
Κατά τη γνώμη μου, δεν υπάρχει μόνο ένα μήνυμα στο έργο. Κάθε χαρακτήρας εξελίσσεται μέσα στην πλοκή της ιστορίας και έχει να δώσει ένα δικό του μήνυμα. Αν σταθούμε στην Αλτσίνα, προσωπικά μου έκανε εντύπωση η αδυναμία και η εξάρτηση που προκαλεί ο έρωτας ακόμα και σε έναν πανίσχυρο άνθρωπο όπως εκείνη, ικανά να οδηγήσουν κάποιον στην καταστροφή. Αλλά και το πόσο εύκολο είναι να βρεθεί κάποιος, από την πλευρά του δυνατού που χειρίζεται τις ζωές των άλλων, στην πλευρά του αδύναμου.
Και ενώ στο τέλος νικάει το ηθικό, το σωστό και το καθήκον, με τη μορφή του Ρουτζέρο και της γυναίκας του Μπρανταμάντε, σε αυτή την όπερα δεν νιώθω λύτρωση και ικανοποίηση. Θα ήθελα να νικήσει ο έρωτας.

Η διανομή των ρόλων της παράστασης είναι πραγματικά λαμπερή, ενώ και ο μαέστρος της, Γιώργος Πέτρου, είναι διεθνούς φήμης και κορυφαίος στο είδος του. Παρόλο που είναι πολλοί οι αξιόλογοι και διακεκριμένοι Έλληνες καλλιτέχνες στον χώρο της κλασικής μουσικής, πόσο πολύ στηρίζουμε ως χώρα τέτοιες σημαντικές και μεγάλες παραγωγές;
Δυστυχώς, δεν τις στηρίζουμε και πολύ – πέρα από τις μεγάλες παραγωγές που γίνονται στην Εθνική Λυρική Σκηνή, και πολύ καλώς γίνονται και στηρίζονται εκεί, καθώς είναι το μοναδικό μας λυρικό θεατρο.
Ωστόσο, πέρα από αυτό, οτιδήποτε γίνεται, πραγματοποιείται με μεγάλες δυσκολίες και πολλά εμπόδια, λόγω έλλειψης χρημάτων. Όσο για την επαρχία, η όπερα είναι εγχείρημα σχεδόν αδύνατο, με κάποιες φωτεινές εξαιρέσεις που οφείλονται σε προσωπικό μεράκι κάποιων ανθρώπων, και όχι σε σωστές υποδομές, όπως θα έπρεπε.
Για να μην αναφέρουμε και το θέμα της Καμεράτας, που δεν λέει εδώ και χρόνια να βρει λύση, ενώ έχει επιδείξει τέτοιο έργο διεθνώς…

Ποια είναι, λοιπόν, τα “πρακτικά της παράστασης; Πού και πότε θα σας δούμε;
Στο Ηρώδειο, στις 6 και 12 Ιουλίου, στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών! Με τη μοναδική στο είδος της Καμεράτα, σε σκηνοθεσία και μουσική διεύθυνση του διεθνώς αναγνωρισμένου Γιώργου Πέτρου, σκηνικά και κοστούμια της πολύ ταλαντούχας Γιωργίνας Γερμανού και με ένα λαμπρό καστ μονωδών: Μυρτώ Παπαθανασίου, Μαίρη Έλεν Νέζη, Μυρσίνη Μαργαρίτη, Angelique Noldus, Θεοδώρα Μπάκα, Γιάννης Καλύβας και Πέτρος Μαγουλάς.

Κι έτσι, για το τέλος, τι θα λέγατε σε κάποιον που δεν έχει ξαναπαρακολουθήσει όπερα, αλλά σκέφτεται να έρθει να δει την παράσταση;
Να μην το σκέφτεται! Να έρθει! Η όπερα είναι ένα είδος Τέχνης που τα έχει όλα: θέατρο, μουσική, τραγούδι, εικαστικές τέχνες. Και τα έχει όλα σε τέτοιο υψηλό επίπεδο, που αγγίζει κατευθείαν τον οποιοδήποτε.
Δεν χρειάζεται καμία κατάρτιση. Ειδικά η συγκεκριμένη όπερα, με αυτούς τους συντελεστές και σε αυτό τον μαγευτικό και επιβλητικό χώρο. Αρκετή ασχήμια βλέπουμε κάθε μέρα! Ας βιώσουμε και κάτι όμορφο.

alcinaΙNFO
Ωδείο Ηρώδου Αττικού
6 και 12 Ιουλίου 2019


Εισιτήρια
Διακεκριμένη ζώνη: 50€, ζώνη Α: 40€, ζώνη Β: 30€, ζώνη Γ: 20€, άνω διάζωμα / θέσεις χωρίς αρίθμηση: 15€, φοιτητικό: 10€
Aνέργων από 10€ (μόνο από τα εκδοτήρια Ελληνικού Φεστιβάλ – Πανεπιστημίου 39, Στοά Πεσμαζόγλου)
ΑμεΑ: 10€ κρατήσεις στο tameia@greekfestival.gr
Ομαδικές κρατήσεις στο tickets@greekfestival.gr

Σημεία προπώλησης
– www.ticketmaster.gr
– Τηλεφωνικό Κέντρο: 210-8938112
– Εκδοτήρια Ελληνικού Φεστιβάλ (Πανεπιστημίου 39, Στοά Πεσμαζόγλου)