Μ-Commerce: Οι συναλλαγές μέσω κινητού είναι της μόδας

mcommerce_big

“Κι εσείς, κύριε… Μηνά;”

Η καινούργια μόδα του m-commerce έφερε το shopping therapy σε άλλη διάσταση. Μια νέα εικονική αγορά ξεπροβάλλει, καθιστώντας μας σταδιακά, όλους ανεξαιρέτως, online καταναλωτές. Τέρμα πια κέρματα και “χάρτινα”. Το πορτοφόλι μας είναι πλέον το κινητό μας! 

Γράφει η Γιώτα Χουλιάρα

Οι έξυπνες συσκευές κινητών τηλεφώνων έχουν γίνει πλέον αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας. Τα smart phones, ή στα Ελληνικά “έξυπνα τηλέφωνα”, συνδυάζουν τις λειτουργίες ενός προσωπικού ψηφιακού βοηθού (PDA) και ενός κινητού τηλεφώνου. Στα παραπάνω η τεχνολογία πρόσθεσε τις λειτουργίες φορητών media players, low-end compact ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές, βιντεοκάμερες τσέπης, αλλά και μονάδες πλοήγησης GPS. Έτσι, αυτόματα, το έξυπνο κινητό μετατράπηκε σε μια πολυχρηστική συσκευή. Οι οθόνες αφής υψηλής ανάλυσης και οι web browsers (προγράμματα περιήγησης διαδικτύου) που διαθέτουν, καθιστούν τα έξυπνα κινητά ισάξιους ανταγωνιστές των σύγχρονων ηλεκτρονικών υπολογιστών.

Σταδιακά, μέσα από τις έξυπνες συσκευές κινητών γεννιέται μια νέα γενιά καταναλωτών, οι online καταναλωτές, που πραγματοποιούν όλες τις αγορές τους εν κινήσει. Τα στοιχεία που έρχονται από έρευνες και αναλύσεις δείχνουν πως το m-commerce αυξάνεται ραγδαία τα τελευταία χρόνια και, μάλιστα, σε αρκετές περιπτώσεις αναπτύσσεται ταχύτερα και από το παραδοσιακό ηλεκτρονικό εμπόριο.

Τι είναι το “m-commerce”

Το m-commerce, συντομογραφία των λέξεων mobile και commerce, είναι ο όρος που χρησιμοποιείται για να περιγράψει τις αγορές και τις πωλήσεις προϊόντων και υπηρεσιών μέσω των κινητών τηλεφώνων και συσκευών συνδεδεμένων στο διαδίκτυο, όπως smart phones και τηλέφωνα με ασύρματες επικοινωνίες (WiFi, 4G, HDSPA) για χρήση ηλεκτρονικών εφαρμογών. Με απλά λόγια, το m-commerce περιλαμβάνει τα ψώνια/αγορές μέσω μιας κινητής συσκευής (συνήθως smartphone και tablet).

Το κινητό τηλέφωνο είναι ένα καθαρά προσωπικό μέσο, το οποίο έχουμε μαζί μας 24 ώρες το 24ωρο. Με τη συνεχώς αυξανόμενη χρήση των smartphones και τις προσφορές των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας σε ολοένα και πιο σύγχρονες συσκευές κινητών, παράλληλα με το wi-fi/4G, που παρέχει διαρκή σύνδεση στο διαδίκτυο, τείνουμε να εξοικειωθούμε πλήρως με την έννοια των widgets και των mobile apps. Έτσι, τα τελευταία χρόνια, ολοένα και περισσότεροι χρησιμοποιούμε πλέον το κινητό ή το tablet για αγορές προϊόντων και υπηρεσιών.

Η άνοδος του e-commerce (ηλεκτρονικού εμπορίου) και η δημιουργία e-shops (ηλεκτρονικών καταστημάτων) ήταν απλά το πρώτο βήμα σ’ αυτή τη νέα ψηφιακή πραγματικότητα. Η βόλτα στις βιτρίνες έχει αντικατασταθεί πλέον από το σερφάρισμα στις σελίδες των ηλεκτρονικών καταστημάτων, κάτι που μπορεί να γίνει οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας και μέσα από την ασφάλεια του σπιτιού μας. Στην εποχή όπου οι αγορές δουλεύουν 24 ώρες το 24ωρο και ο πλανήτης κινείται με ιλιγγιώδεις ταχύτητες σε όλους τους τομείς, το m-commerce δεν είναι απλά μόδα, αλλά τρόπος ζωής.

fasa_mcommerce

Νέες έννοιες, νέες συνήθειες

Ως επακόλουθο, η έννοια του m-wallet και των πληρωμών μέσω κινητού συνεχώς κερδίζει έδαφος, με εφαρμογές που, σε πρώτη φάση, αφορούν μικρο-πληρωμές, όπως τα ηλεκτρονικά εισιτήρια στα μέσα μαζικής μεταφοράς, μέχρι την πληρωμή της πιστωτικής κάρτας ή τα εισιτήρια στο θέατρο και τον κινηματογράφο, ώστε να αποφύγει κανείς την αναμονή και τις ουρές στα εκδοτήρια.

Παράλληλα, μπορούμε να κάνουμε και έρευνα αγοράς! Αφού επισκεφθούμε πολλά ηλεκτρονικά καταστήματα ή πλατφόρμες εφαρμογών που έχουν συγκεντρώσει τις φθηνότερες τιμές της ηλεκτρονικής αγοράς και κάνουμε τις απαραίτητες συγκρίσεις, κάνουμε μετά τα ψώνια μας από όπου κι αν βρισκόμαστε.

Έχοντας πιάσει τον παλμό της εποχής, ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Facebook, το Twitter και το Pinterest, οι οποίες είναι και ειδικά διαμορφωμένες, ώστε να παρέχουν εύκολη πρόσβαση στο χρήστη κινητού τηλεφώνου, έχουν εισαγάγει τα buy buttons (κουμπιά επιλογής αγορών), που επιτρέπουν στο χρήστη να πραγματοποιεί την αγορά, χωρίς να χρειαστεί να εγκαταλείψει την πλατφόρμα του μέσου κοινωνικής δικτύωσης στην οποία βρίσκεται.

Ταυτόχρονα, το Paypal, η μεγαλύτερη υπηρεσία πληρωμών στο διαδίκτυο, λειτουργεί ως διαμεσολαβητής μεταξύ της πιστωτικής-χρεωστικής κάρτας του χρήστη ή του τραπεζικού του λογαριασμού και του ηλεκτρονικού καταστήματος από το οποίο πραγματοποιεί την αγορά. Έχοντας χρησιμοποιήσει μια φορά την υπηρεσία, εκείνη διατηρεί το προφίλ του χρήστη και τα απαραίτητα στοιχεία του, ώστε να είναι διαθέσιμα και για μελλοντική αγορά. Έτσι, οι αγοραστές εν κινήσει εισάγουν τα στοιχεία πληρωμής τους για εγγραφή μόνο μία φορά και, στη συνέχεια, μπορούν απλά με μερικά κλικ να κάνουν τις αγορές τους ανά πάσα στιγμή.

Η εύκολη πρόσβαση και αμεσότητα, σε συνδυασμό με το wifi και το internet on the go, οδήγησαν την εταιρεία ερευνών Jupiter Research στην εκτίμηση ότι η μεγαλύτερη συνδεσιμότητα στα μέσα μαζικής μεταφοράς θα οδηγήσει σε έκρηξη των αγορών, ενώ ο χρήστης πηγαίνει στη δουλειά (commuter commerce). Επίσης, σύμφωνα με τους κορυφαίους αναλυτές της Jupiter Research, μέχρι το 2021 σχεδόν 3 δισ. χρήστες (αναλογικά 1 στους 2 ενήλικες κατοίκους του πλανήτη) αναμένεται να πραγματοποιούν τις τραπεζικές τους συναλλαγές μέσω των έξυπνων κινητών τους!

Kίνα, η βασίλισσα του m-commerce

Mπορεί η Δύση του υπερ-καταναλωτισμού να ανακάλυψε τις ηλεκτρονικές (online) αγορές, η Κίνα, όμως, είναι η χώρα που διαμορφώνει το μέλλον τους. Το 2016, οι Κινέζοι πραγματοποίησαν περισσότερες από τις μισές ηλεκτρονικές αγορές τους μέσω του m-commerce. Oι κινεζικές εταιρείες, οι οποίες στο παρελθόν είχαν λοιδορηθεί για τα μαϊμού κινητά τηλέφωνα, πλέον θεωρούνται πρωτοπόρες. Η οικονομική κρίση που ξέσπασε στις Δυτικές κοινωνίες οδήγησε πολλά από τα golden boys του τεχνολογικού και επιχειρηματικού τομέα να μεταναστεύσουν στην Άπω Ανατολή, όπου ανέπτυξαν τις δεξιότητές τους.

Oι περισσότεροι Κινέζοι πλέον χρησιμοποιούν τα κινητά τους για πλοήγηση στο διαδίκτυο, γεγονός που εκμεταλλεύεται άριστα η Alibaba, ο παγκόσμιος κολοσσός ηλεκτρονικού εμπορίου της χώρας. Το Alipay, ένα πρωτοπόρο σύστημα ηλεκτρονικών πληρωμών που ανέπτυξε η εταιρεία, διαθέτει περισσότερους από 500 εκατ. εγγεγραμμένους ενεργούς χρήστες, που χρησιμοποιούν για τις συναλλαγές τους αποκλειστικά το έξυπνο κινητό τους. Η εταιρεία, που δραστηριοποιείται σε όλο τον κόσμο (τον περασμένο Σεπτέμβριο είχε βρεθεί στην Αθήνα, ενώ πρόσφατα ο πρόεδρος της εταιρείας Τζακ Μα συναντήθηκε και με τον Ντόναλντ Τραμπ), εισπράττει περισσότερα χρήματα, σε σχέση με την Amazon και το eBay μαζί! Ο κλάδος των ψηφιακών μέσων της εταιρείας παρουσίασε εντυπωσιακή αύξηση της τάξης του 305%, εξαιτίας κυρίως της ενοποίησης των δραστηριοτήτων του με την υπηρεσία Youku Tudou, την κινεζική έκδοση του YouTube, που στην Κίνα είναι μπλοκαρισμένο.

Τους Κινέζους χρήστες συναγωνίζονται οι online αγοραστές στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, οι οποίοι πραγματοποιούν τις αγορές τους μέσω κινητού σε ποσοστό πάνω από 24%, ενώ ακολουθεί η Τουρκία με ένα ποσοστό σχεδόν 20%.

“Ηλεκτρονική” Ευρώπη

Λαμπρό παρουσιάζεται το μέλλον του m-commerce και στην Ευρώπη. Στη Γερμανία το m-commerce αυξάνεται ραγδαία ήδη από το 2012. Σύμφωνα με τον ιστότοπο eMarketer, τα επόμενα χρόνια αναμένεται ανάπτυξη με διψήφια ποσοστά, τουλάχιστον ως το 2020. Ο Tom Rooney, υπεύθυνος του βρετανικού brand John Lewis, εντοπίζει ότι γύρω στο 40% των πωλήσεων της εταιρείας πραγματοποιείται πλέον ψηφιακά, με το μισό από αυτό να αποδίδεται στο m-commerce, με συναλλαγές μέσω κινητού τηλεφώνου. Ανάλογους ρυθμούς φαίνεται ότι ακολουθεί και η αγορά της Γαλλίας.

Πρόσφατη έρευνα από το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) στη χώρα μας παρουσίασε αυξημένη την επίδραση των social media και του κινητού τηλεφώνου στο λιανεμπόριο τροφίμων, αποδεικνύοντας ότι οι Έλληνες άρχισαν να προσαρμόζονται με γοργούς ρυθμούς στο κλίμα της εποχής.

Σε έναν κόσμο όπου η χρήση των κινητών εφαρμογών γίνεται σιγά-σιγά κομμάτι της ζωής μας, οι κινητές συσκευές αντικαθιστούν σταδιακά την παραδοσιακή βόλτα στα μαγαζιά. Μια τάση που αναμένεται να αυξηθεί, καθιστώντας μας έτσι όλους… εξωγήινους, αν πιστέψουμε τις διαφημίσεις!