ΤV “on demand”
Η επανάσταση του home entertainment

tv_on_demand

Ο παραδοσιακός τηλεθεατής – λάτρης ταινιών και τηλεοπτικών σειρών διαθέτει πλέον τη δική του ψηφιακή ταινιοθήκη, χωρίς να χρειάζεται να μαζεύει στο σπίτι άπειρες βιντεοκασέτες και DVD, έχοντας τη δυνατότητα να βλέπει το αγαπημένο του τηλεοπτικό πρόγραμμα όποτε τον βολεύει, όσες φορές θέλει. Η νέα παγκόσμια τηλεόραση είναι εδώ!

της Γιώτας Χουλιάρα 

Στις αρχές της δεκαετίας του ’80, όταν ξεκίνησε να προβάλλεται στην ελληνική κρατική τηλεόραση η αμερικανική σειρά “Δυναστεία”, η κίνηση στους δρόμους της Αθήνας μειωνόταν. Κι αυτό γιατί η αγαπημένη σειρά καθήλωνε κυρίως το γυναικείο κοινό μπροστά στην τηλεόραση. Ανάλογη ήταν και η αντίδραση των ανδρών, νεαρής κυρίως ηλικίας, οι οποίοι περίμεναν με αγωνία την στιγμή που η τηλεόραση θα πρόβαλλε νέο επεισόδιο της επιτυχημένης σειράς “The Dukes of Hazzard”, που στη χώρα μας έγινε γνωστή με την ονομασία “Dukes”. Το φαινόμενο της προσκόλλησης στην τηλεόραση συνεχίστηκε και αργότερα, όταν, από τον Νοέμβριο του 1988, ξεκίνησε η προβολή της σειράς “Τόλμη και Γοητεία”. Το αξιοσημείωτο ήταν πως, επειδή η σειρά προβαλλόταν τις μεσημεριανές ώρες, πολλές νοικοκυρές προκειμένου να παρακολουθήσουν τις περιπέτειες του Ριτζ και της Μπρουκ, ξεχνούσαν το φαγητό στον φούρνο ή στην κατσαρόλα! Εξάλλου, στους μοντέρνους δρόμους του Μπέβερλι Χιλς, στις αρχές της δεκαετίας του ’90, όπου εξελισσόταν η σειρά, κυριαρχούσαν οι οίκοι μόδας και οι παθιασμένοι έρωτες και όχι το… καμένο φαγητό.
Με το πέρασμα του χρόνου, οι τηλεοπτικές σειρές και παραγωγές ταινιών για τη μικρή οθόνη αυξήθηκαν, φτάνοντας στο σημείο να ανταγωνίζονται τις κινηματογραφικές ταινίες. Παρουσιάστηκε η “καινοτομία” του DVD, ενώ ταυτόχρονα ήρθε η εξέλιξη στον χώρο του Διαδικτύου. Έτσι, η χρήση του από τεράστιες μάζες ατόμων, ανεξαρτήτως ηλικίας και μορφωτικού επιπέδου, σε συνδυασμό με την πληθώρα τηλεοπτικών καναλιών διεθνώς, που προσφέρουν στον τηλεθεατή υπηρεσίες “εξατομίκευσης” των προγραμμάτων που προβάλλουν, έφεραν πραγματική επανάσταση στον χώρο του home entertaiment – του χρόνου, δηλαδή, που περνάμε διασκεδάζοντας στο σπίτι με ταινίες, τηλεοπτικά προγράμματα και μουσική.
Καλώς ήρθατε στην εποχή της τηλεθέασης on demand!

Τηλεόραση on demand: Το προσωπικό μας κανάλι
Mε τον όρο τηλεόραση on demand, δηλαδή τηλεόραση κατ’ απαίτηση, εννοούμε την υπηρεσία που επιτρέπει στους χρήστες/τηλεθεατές να επιλέγουν και να βλέπουν ταινίες από ηλεκτρονικές ταινιοθήκες, μέσω ενός αλληλεπιδραστικού συστήματος τηλεόρασης. Πιο συγκεκριμένα, οι χρήστες μπορούν να έχουν εύκολη και γρήγορη πρόσβαση σε μια μεγάλη ποικιλία από αρχεία βίντεο (με ταινίες, τηλεοπτικές σειρές, αθλητικά γεγονότα), τα οποία μπορούν να μεταφερθούν και να αναπαραχθούν τοπικά, δηλαδή στη δική τους τηλεόραση, μέσω μιας δικτυακής υποδομής.
Η συγκεκριμένη υπηρεσία παρέχει γενικώς μια ελευθερία και ευελιξία στους χρήστες, αφού μπορούν να παρακολουθήσουν την ταινία ή το πρόγραμμα που έχουν επιλέξει όποια χρονική στιγμή εκείνοι θέλουν. Τα προγράμματα της υπηρεσίας on demand (ταινίες, τηλεοπτικές σειρές, αθλητικά γεγονότα) είναι αποθηκευμένα σε ένα server, από όπου μπορεί ο χρήστης είτε να τα παρακολουθήσει απευθείας, είτε να τα κατεβάσει και να τα αποθηκεύσει στον δικό του χώρο, τηλεόραση ή υπολογιστή.
Μάλιστα, κατά τη διάρκεια της προβολής, οι χρήστες έχουν τη δυνατότητα να πατήσουν pause, fast forward, fast rewind, jump to previous/future frame κ.λπ. – δυνατότητες τις οποίες κάποιος φίλαθλος π.χ. μπορεί να εκμεταλλευτεί ιδιαίτερα κατά την παρακολούθηση ενός ποδοσφαιρικού ή μπασκετικού αγώνα σε περίπτωση αμφισβητούμενης φάσης. Φυσικά, οι συγκεκριμένες λειτουργίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν και σε ταινίες/τηλεοπτικές σειρές, κυρίως από εκείνους που θέλουν να παρακολουθήσουν ξανά και ξανά τις αγαπημένες τους σκηνές.
Κι αν όλα τα παραπάνω μοιάζουν με μια δύσκολη τηλεοπτική εξίσωση, να αναφέρουμε ότι, ουσιαστικά, το μόνο που χρειάζεται είναι μια καλή σύνδεση στο Διαδίκτυο (υπάρχουν πολλές δυνατότητες και πολλά πακέτα προσφορών πλέον) και μια συνδρομή σε κάποιο από τα τηλεοπτικά πακέτα που κυκλοφορούν στην αγορά. Στη συνέχεια, με το τηλεχειριστήριο του αποκωδικοποιητή ελέγχουμε μέσω του menu την ταινιοθήκη που παρέχει ο συνδρομητικός/τηλεοπτικός πάροχος, έχοντας τη δυνατότητα να επιλέξουμε μεταξύ πολλών κατηγοριών – ταινιών, τηλεοπτικών σειρών, ντοκιμαντέρ, παιδικών προγραμμάτων.
Είναι κοινό μυστικό, πλέον, πως η συμβατική/παραδοσιακή τηλεόραση χάνει σταδιακά την αίγλη της. Ενώ η καλωδιακή τηλεόραση, η οποία ήταν ιδιαίτερα δημοφιλής στις ΗΠΑ τη δεκαετία του ’90 και στις αρχές του 2000, μάλλον εκτοπίζεται από το Διαδίκτυο και τα live streaming μέσω social media. Οι νέες γενιές δεν παρακολουθούν ιδιαίτερα παραδοσιακή τηλεόραση, καθώς η παγκόσμια τάση είναι κάθε είδους περιεχόμενο να “μετακομίζει” από την τηλεόραση σε υπολογιστές, tablets και smartphones, τα οποία συνιστούν πλέον μια νέα παγκόσμια τηλεόραση.
Σύμφωνα, δε, με έρευνα που είχε πραγματοποιήσει η Consumer Lab TV & Media Report της Ericsson, μέχρι το 2020 περίπου το μισό του χρόνου θέασης παγκοσμίως θα γίνεται μέσα από κινητά και φορητές οθόνες, ενώ το ήμισυ της προβολής θα δαπανάται σε υπηρεσίες περιεχομένου on demand.
Την παγκόσμια αυτή τάση φαίνεται ότι ακολουθεί και ο Έλληνας τηλεθεατής. Σήμερα η Apple TV, η Google Movies, το Netflix και το Amazon Prime Video, μέσα από μια σταθερή μηνιαία συνδρομή, παρέχουν τη δυνατότητα και στους Έλληνες θεατές να παρακολουθήσουν περιεχόμενο από μεγάλους παραγωγούς και studio του εξωτερικού, που δεν θα έβρισκαν διαθέσιμο πουθενά αλλού. Φυσικά, όλα τα παραπάνω αλλάζουν ριζικά και την αγορά της διαφήμισης, που επίσης καλείται να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα, ενισχύοντας ακόμα περισσότερο τον ανταγωνισμό.

Κολλημένοι με το Νetflix
Όταν το 2016 το New York Times Magazine έγραφε ότι το Netflix “εκμεταλλεύτηκε τους περιορισμούς της συμβατικής τηλεόρασης”, είχε απόλυτο δίκιο. Το Netflix ξεκίνησε τον Αύγουστο του 2009 από την Καλιφόρνια, για να επεκταθεί ένα χρόνο αργότερα στον Καναδά και, το 2012, να ξεκινήσει το ευρωπαϊκό του ταξίδι από τη Μεγάλη Βρετανία. Η άνοδος του Netflix υπήρξε εντυπωσιακή και σχεδόν ραγδαία, καθώς από μια εταιρεία που διακινούσε βιντεοκασέτες και DVD μέσω ταχυδρομείου, εξελίχθηκε σε κολοσσό παραγωγής ταινιών και σειρών που διανέμονται online σε συνδρομητές.
Σήμερα, πλέον, το Netflix είναι μια παγκόσμια πλατφόρμα εξατομικευμένης τηλεθέασης, με πρωτότυπες παραγωγές και τηλεοπτικές σειρές που αναμένουν με αγωνία εκατομμύρια φανατικοί τηλεθεατές: “House of Cards”, “Daredevil”, “Τhe Crown”, “Casa de Papel”, “Black Mirror”, “Orange is the new Black”, “Νarcos” και άλλες είναι μερικές από τις τηλεοπτικές σειρές που το καθιέρωσαν στη συνείδηση του τηλεοπτικού κοινού, οδηγώντας στο Netflix bingeing, δηλαδή στη μανία να βλέπει κανείς επεισόδια της αγαπημένης του τηλεοπτικής σειράς μέχρι τελικής πτώσης.
Ήδη, από την περασμένη άνοιξη, ανακοινώθηκε και η επίσημη συνεργασία του Netflix με το ζεύγος Ομπάμα, το οποίο έχει ήδη ιδρύσει τη δική του εταιρεία παραγωγής “Higher Ground Productions”, που αναμένεται να συνεργαστεί με το Netflix για την παραγωγή τηλεοπτικών προγραμμάτων. Το ζευγάρι “έχει συνάψει με την εταιρεία μια πολυετή συμφωνία για την παραγωγή ταινιών και σειρών, που πιθανόν να περιλαμβάνουν σειρές, ντοκιμαντέρ και άλλα”, όπως ανακοίνωσε το Netflix μέσω του επίσημου λογαριασμού του στο Twitter, τον περασμένο Μάιο.
Η συμφωνία, μάλιστα, ήταν αναμενόμενη για εκείνους που γνώριζαν τη σχέση του γενικού διευθυντή της τηλεοπτικής πλατφόρμας, Τεντ Σαράντος, με το τέως προεδρικό ζεύγος. Ο Ελληνοαμερικανός Σαράντος, υποστηρικτής των Δημοκρατικών, είναι ο άνθρωπος που κρύβεται πίσω από την επιτυχία του Netflix, καθώς είναι εκείνος που εγκρίνει προσωπικά όλες τις συνεργασίες και πρωτότυπες παραγωγές.
Οι κακές γλώσσες λένε ότι είναι εκείνος που έδιωξε τον Κέβιν Σπέισι από το “House of Cards”, μετά το ξέσπασμα του σεξουαλικού σκανδάλου. Είναι εκείνος, επίσης, που σκέφτηκε ότι το Netflix μπορεί, μέσα από το ζεύγος Ομπάμα, να κεφαλαιοποιήσει τους θαυμαστές του Μπάρακ και της Μισέλ, οι οποίοι έχουν και μια δυνατή παρουσία στα social media.
Καθώς το Netflix “παίζει” στα τηλεοπτικά δεδομένα χωρίς ουσιαστικό ανταγωνισμό, ο Σαράντος δεν μοιάζει να ανησυχεί. Ή μήπως όχι;

Έρχεται το… Disneyflix!
Πριν από μερικούς μήνες, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Disney, Ρομπέρ Άιγκερ υποσχέθηκε στους επενδυτές ότι η πλατφόρμα συνδρομητικής ροής της εταιρείας θα τεθεί σε λειτουργία μέχρι τα τέλη του 2019. Για την εφαρμογή της πλατφόρμας, που προς το παρόν οι ειδικοί του χώρου ονομάζουν Disneyflix, η εταιρεία θα εκμεταλλευτεί τα δημοφιλή brand name που της ανήκουν, όπως αυτό της Disney, που είναι παγκοσμίως γνωστό για την παραγωγή ταινιών, της Μarvel που παράγει κόμικ, του αθλητικού συνδρομητικού καναλιού Entertainment and Sports Programming Networks και της εταιρείας παραγωγής κινηματογραφικών ταινιών Ρixar.
Επιπλέον, η Disney κατέχει το πλειοψηφικό μερίδιο του συνδρομητικού καναλιού Fox, αφού οι μέτοχοι ενέκριναν πρόσφατα τη συμφωνία, προσφέροντάς της πρόσβαση σε μια νέα βιβλιοθήκη με πλούσιο περιεχόμενο. Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι η συμφωνία με τη Fox θα δώσει στη Disney ένα μερίδιο της τάξης του 60% στο αμερικανο-γιαπωνέζικο Hulu, το οποίο, μαζί με το Netflix και το Amazon Prime Video, είναι από τους μεγαλύτερους “παίκτες” στον χώρο των συνδρομητικών υπηρεσιών στις ΗΠΑ.
Με τη νέα πλατφόρμα Disney να είναι στα σκαριά, ο ανταγωνισμός στον χώρο της εξατομικευμένης τηλεθέασης αναμένεται να δημιουργήσει νέα τεχνολογική και ποιοτική επανάσταση στο home entertainment. Επομένως, την επόμενη φορά που δεν θα σας πιάνει ύπνος, σίγουρα θα βρείτε κάποιο αξιόλογο τηλεοπτικό πρόγραμμα να δείτε!