Γιατί τόσες πολλές “αναβιώσεις” τηλεοπτικών σειρών από το παρελθόν; | Trend - planbemag.gr
Plan Be Mag
Trend

Γιατί τόσες πολλές “αναβιώσεις” τηλεοπτικών σειρών από το παρελθόν;

Ο σοφός… τηλεοπτικός λαός το λέει ξεκάθαρα: “Η ζωή κάνει κύκλους”. Γιατί όχι, λοιπόν, και οι τηλεοπτικές σειρές;

της Γιώτας Χουλιάρα

Κάθε τέλος θα μπορούσε, ιδανικά, να είναι το έναυσμα για μια νέα αρχή. Ή, στην περίπτωση της τηλεόρασης, θα μπορούσε να είναι η συνέχεια μιας σειράς με τους ίδιους πρωταγωνιστές και καινούργιο σενάριο. Εξάλλου, η εποχή που όλοι πιστεύαμε πως οι τίτλοι τέλους πέφτουν όταν ο πρωταγωνιστής και η πρωταγωνίστρια παντρεύονται, αφού έχουν ξεπεράσει όλες τις δυσκολίες που βρέθηκαν στον δρόμο τους, έχει παρέλθει. Πλέον έχουμε εισέλθει στην εποχή που το τηλεοπτικό κοινό απαιτεί sequels των τηλεοπτικών σειρών. Και η επιθυμία του γίνεται διαταγή για τους τηλεοπτικούς παραγωγούς!

“Στα ίδια μέρη θα ξαναβρεθούμε”
Ψάχνοντας στο αγγλοελληνικό λεξικό να βρούμε την ερμηνεία της αγγλικής λέξης “sequels”, συναντάμε την ελληνική λέξη “συνέχεια”. Η αλήθεια είναι πως το sequel μιας τηλεοπτικής σειράς δεν είναι μόνο η συνέχεια, αλλά και η περιέργεια για την εξέλιξη, η επόμενη μέρα από το τελευταίο φιλί, η επανένωση των πρωταγωνιστών και, ενδεχομένως, και η ωρίμανσή τους. Γιατί, ας μη γελιόμαστε, κάθε τηλεοπτική σειρά που σέβεται τον εαυτό της, ακόμη και οι κωμικές, παρουσιάζουν μια σειρά δυσκολιών, ως ένα είδος μύησης, τις οποίες οφείλουν να ξεπεράσουν οι ήρωες για να συνεχίσουν. Το sequel, λοιπόν, εξυπηρετεί αυτήν ακριβώς την ανάγκη του τηλεοπτικού κοινού να δει ότι ο ήρωας είναι πλέον σε θέση να αντιμετωπίσει νέες δυσκολίες και ότι είχε δίκιο που στο τέλος της σειράς πίστεψε σε ένα καλύτερο αύριο.

loogw_timis
Εξάλλου, όπως λέει και ο Γεράσιμος Ανδρεάτος στο τραγούδι των τίτλων της επιτυχημένης σειράς “Λόγω Τιμής”: “Τίποτα δεν χάθηκε ακόμα, όσο ζούμε και πονάμε”. Αυτό φαίνεται πως σκέφτηκε και η σεναριογράφος Μιρέλλα Παπαοικονόμου, όταν ένα χρόνο πριν ανέβασε στο Διαδίκτυο φωτογραφία με το πρώτο επεισόδιο της σειράς “Λόγω Τιμής, 20 χρόνια μετά”. Οι αντιδράσεις των χρηστών του Διαδικτύου ήταν τέτοιες, που μάλλον οι υπεύθυνοι του τηλεοπτικού σταθμού ΣΚΑΪ αποφάσισαν, χωρίς δεύτερη σκέψη, να επενδύσουν στην ελληνική μυθοπλασία, αφήνοντας πίσω τα χαμηλά νούμερα των τηλεοπτικών παιχνιδιών τύπου “Survivor”, “Power Of Love” και “My Style Rocks”.
Η πετυχημένη συνταγή των τηλεοπτικών σειρών του Alpha και τα υψηλά νούμερα που δίνει το τηλεοπτικό κοινό σε σειρές, όπως “Το Σόι σου”, “Μην αρχίζεις τη μουρμούρα” και “Τατουάζ”, ήταν το αρχικό ερέθισμα. Όμως, στην περίπτωση του “Λόγω Τιμής”, της vintage τηλεοπτικής σειράς του Mega, ήταν και κάτι ακόμη: η επιθυμία του κοινού να δει τι απέγιναν, 25 χρόνια μετά, οι ήρωες των νεανικών του χρόνων.
Η τηλεοπτική σειρά “Λόγω Τιμής”, 31 επεισοδίων, προβλήθηκε από το Mega Channel την τηλεοπτική σεζόν 1996-1997. Μια παρέα παιδιών από την Πάτρα, διαφορετικοί χαρακτήρες με ξεχωριστές κλίσεις ο καθένας, δίνουν λόγο τιμής ότι θα μείνουν για πάντα δεμένοι, όποιες αντιξοότητες κι αν αντιμετωπίσουν. Ο Μάνος, η Ηρώ, η Μάνια, ο Μιχάλης, η Αθηνά, ο Άρης και ο Βασίλης θα χαθούν στην καθημερινότητα και τις έννοιες της Αθήνας, θα μαλώσουν, θα απογοητευτούν, θα ερωτευτούν, μα στο τέλος, και πάλι ενωμένοι, θα πορευτούν στους δρόμους της ιδιαίτερης πατρίδας τους, της αχαϊκής πρωτεύουσας.
Σήμα κατατεθέν της σειράς αποτέλεσε το τραγούδι του Γεράσιμου Ανδρεάτου “Χρώμα δεν αλλάζουνε τα μάτια”, το οποίο έντυσε μουσικά τη σειρά και, έκτοτε, αποτέλεσε το μουσικό άκουσμα για πολλές παρέες φοιτητών που ταυτίστηκαν με τους πρωταγωνιστές.
Το ίδιο τραγούδι έντυσε μουσικά και το πρώτο τρέιλερ της επανακυκλοφορίας της σειράς, το οποίο ανέβηκε στο YouTube τον περασμένο Σεπτέμβριο, ξεπερνώντας τις 346.000 προβολές, με τα σχόλια συγκίνησης των χρηστών να πέφτουν βροχή. Ανάλογες ήταν και οι αντιδράσεις στο Instagram, όταν οι πρωταγωνιστές της σειράς ανέβασαν τις πρώτες φωτογραφίες από τα γυρίσματα που έχουν ξεκινήσει, καθώς η σειρά θα κάνει πρεμιέρα τον Οκτώβριο.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως, στο “Λόγω Τιμής” της δεκαετίας του ‘90, ο Μάνος, η Ηρώ, η Μάνια και οι υπόλοιποι ήρωες δεν είχαν κινητά, δεν περνούσαν την ημέρα τους στον υπολογιστή και στα social media, και επικοινωνούσαν είτε με τη φυσική τους παρουσία, είτε με σταθερά τηλέφωνα. Ζούσαν σε μια εποχή που οι άνθρωποι πήγαιναν για καφέ, διασκέδαζαν, τσακώνονταν και τα ξανάβρισκαν, χωρίς να χρειάζεται η οθόνη και το πληκτρολόγιο…
Παρά τις κακές γλώσσες που ήθελαν τη σειρά να έχει “πατήσει” πάνω στην τότε επιτυχημένη συνταγή των τηλεοπτικών “Friends”, η Μιρέλλα Παπαοικονόμου κατάφερε να εντάξει μέσα σε μια τηλεοπτική σειρά ένα… ντοκιμαντέρ της νιότης μας, με τα όμορφα και τα άσχημα των 90s.

filarakia

Παγκράτι – Νέα Υόρκη, μια τηλεοπτική σειρά δρόμος
“Έχετε χρόνο, πάμε για καφέ;”, ρωτάει η Ρέιτσελ.
“Βέβαια”, απαντά ο Τσάντλερ, ο οποίος λέει και την τελευταία λέξη: “Πού;”.
Έτσι ολοκληρώνεται το τελευταίο επεισόδιο της τηλεοπτικής σειράς “Τα Φιλαράκια”, με τους πρωταγωνιστές να βγαίνουν αγκαλιασμένοι και αγαπημένοι από το άδειο διαμέρισμα της Μόνικα. Μετά από 10 ολόκληρες σεζόν, από τον Σεπτέμβριο του 1994 μέχρι και τον Μάιο του 2004, ήρθε και το happy end στις ζωές των πρωταγωνιστών.
Η επιτυχία της σειράς σε Αμερική και Ευρώπη ήταν τέτοια, ώστε πολλά τηλεοπτικά κανάλια (στην Ελλάδα το Star Channel), αλλά και το συνδρομητικό Nova, προβάλλουν ξανά και ξανά τους κύκλους της σειράς σε μια αέναη επανάληψη, όπως το αεικίνητο με τις μπίλιες που έχουμε στο γραφείο μας και, κάποιες φορές, μπορεί να μας σπάσει τα νεύρα. Το σίγουρο είναι πως “Τα Φιλαράκια”, με τις περιπέτειές τους, μας χαλαρώνουν, ακόμη κι αν τα έχουμε δει τόσες φορές.
Η διαχρονική επιτυχία της σειράς βασίστηκε στη χημεία που ανέπτυξαν μεταξύ τους οι πρωταγωνιστές, οι οποίοι έγιναν φίλοι και στην πραγματική ζωή, αλλά και στο γεγονός ότι ήταν έξι ισότιμοι χαρακτήρες καθ΄ όλη τη διάρκεια και των δέκα σεζόν. Μια ισότητα που τηρήθηκε και στο θέμα της αμοιβής τους, βοηθώντας έτσι να αποφύγουν τους ανταγωνισμούς.
Με την ολοκλήρωση και του δέκατου κύκλου, οι φανατικοί οπαδοί των “Friends” θεώρησαν ότι οι σεναριογράφοι τούς έκλεισαν το μάτι, αφήνοντας υπονοούμενα για ένα μελλοντικό sequel. Εξάλλου, υπήρχαν πολλά ακόμη που οι τηλεθεατές θα ήθελαν να μάθουν, με πρώτο και πιο επιτακτικό ερώτημα το αν ο Ρος και η Ρέιτσελ ήταν ακόμη μαζί; Πώς εξελίχθηκε η ζωή της Μόνικα και του Τσάντλερ; Μήπως η Τζάνις, το περιοδικό αμόρε του Τσάντλερ με την απίστευτα εκνευριστική φωνή, κατάφερε πάλι να εισβάλει στη ζωή του; Τι απέγιναν ο Τζόι και η Φοίβη;
Tις φήμες περί επερχόμενου sequel διέψευσε τελικά ο Ντέιβιντ Κρέιν, εκ των συνδημιουργών της σειράς, ο οποίος δήλωσε κατηγορηματικά τον περασμένο Ιούνιο, κατά τη διάρκεια ομιλίας του, ότι η επανένωση συντελεστών και ηθοποιών δεν θα γίνει ποτέ. Μάλιστα ήταν κατηγορηματικός.
Πάντως, για να… “χρυσώσει” το χάπι στους θαυμαστές, απάντησε πως τα δυο ζευγάρια της σειράς, Ρος και Ρέιτσελ, Τσάντλερ και Μόνικα, στο μυαλό των σεναριογράφων είναι ακόμη μαζί.
Ενδεχομένως ο Κρέιν να φοβήθηκε μήπως “Τα Φιλαράκια” είχαν την τύχη της τηλεοπτικής σειράς “Joey”, η οποία παρουσίαζε τη ζωή ενός εκ των έξι, του Τζόι Τριμπιάνι, στο Λος Άντζελες. Μια σειρά που δεν βρήκε ανάλογη ανταπόκριση στο τηλεοπτικό κοινό…
Ας μη λησμονούμε πως “Τα Φιλαράκια” γυρίστηκαν και προβλήθηκαν στη χρυσή εποχή της τηλεόρασης, αλλά και των ΗΠΑ, τη δεκαετία 1994-2004, όταν το “αμερικάνικο όνειρο” ήταν ακόμη ζωντανό και η Νέα Υόρκη παρουσιαζόταν ακόμα ως η “Γη της Επαγγελίας”.

Από το Μανχάταν στο Μπέβερλι Χιλς
O πρόσφατος θάνατος του Λουκ Πέρι σε ηλικία 52 ετών, ο οποίος είχε τον ρόλο του Ντίλαν στη δημοφιλή σειρά “Χτυποκάρδια στο Μπέβερλι Χιλς”, δεν εμπόδισε την εταιρεία παραγωγής να ξεκινήσει τις ετοιμασίες για ένα νέο “Beverly Hills 90210”, όπως λεγόταν στα Αγγλικά. Εξάλλου, όπως ανακοίνωσε η εταιρεία παραγωγής, ο Λουκ Πέρι δεν είχε υπογράψει για να συμμετάσχει, καθώς συμμετείχε σε άλλες τηλεοπτικές παραγωγές. Από το sequel θα απουσιάζει και η Σάνεν Ντόχερτι που υποδυόταν την Μπρέντα, ενώ οι υπόλοιποι τηλεοπτικοί ήρωες της σειράς θα είναι παρόντες για να υποδυθούν ξανά τους χαρακτήρες τους, δύο δεκαετίες αργότερα. Το ερώτημα είναι πόσο θα μας θυμίσουν τα νιάτα μας πρωταγωνιστές, όπως η Τζένι Γκαρθ (Κέλι) και η Τόρι Σπέλινγκ (Ντόνα), που οι κακές γλώσσες τις θέλουν να επισκέπτονται υπερβολικά συχνά τον πλαστικό τους. Ελπίζουμε η γλυκύτατη Άντρεα (Γκαμπριέλ Καρτέρις) να αποτελέσει τη φωτεινή εξαίρεση.
Με την κριτική, όμως, έρχεται αντιμέτωπη και η προσπάθεια του “Sex and the City” να επιστρέψει στη μικρή οθόνη, παρά το γεγονός ότι οι φανατικές θαυμάστριες της σειράς για πολλά χρόνια ζητούσαν νέο κύκλο. Η τελευταία ταινία της εταιρείας παραγωγής, με τίτλο “Sex and the City 2”, η οποία παρουσίαζε τις πρωταγωνίστριες να… πετάνε τα χρήματά τους στα Αραβικά Εμιράτα, μάλλον απογοήτευσε παρά χαροποίησε το φανατικό κοινό, τη στιγμή που εκατομμύρια γυναίκες σε όλο τον πλανήτη αγωνίζονται για την επιβίωσή τους.
Έπειτα, λοιπόν, από σκέψη και παρά την επιθυμία της Σάρα Τζέσικα Πάρκερ (Κάρι Μπράντσο) για μία ακόμη ταινία, η εταιρεία παραγωγής ρίχνει ένα εντελώς διαφορετικό sequel στο τηλεοπτικό κοινό. “Is There Still Sex in the City? ” είναι ο τίτλος, και εκεί θα περιγράφεται η ζωή των γυναικών στην ηλικία των 50 στη Νέα Υόρκη του σήμερα, όπως και ο ρόλος και χώρος που καταλαμβάνουν σε αυτή το σεξ, το dating και, φυσικά, οι φιλίες. Αν και δεν αποκλείεται στους πρωταγωνιστικούς ρόλους να δούμε κάποιες από τις παλιές ηρωίδες της σειράς…

Αντί επιλόγου
“Κι αν άλλαξαν οι φίλοι μας λιγάκι,
αλλάξαμε κι εμείς με τη σειρά μας
χαθήκαμε μια νύχτα στο Παγκράτι,
αλλά βλεπόμαστε στα όνειρά μας.”

Αυτοί οι στίχοι από το αγαπημένο τραγούδι του Γεράσιμου Ανδρεάτου έρχονται να εξηγήσουν την ανάγκη όλων μας να επενδύσουμε σε παλιές αγαπημένες σειρές της νιότης μας. Και όχι σε σειρές που παρουσιάζουν βίαιες σκηνές μιας τεχνολογικής κοινωνίας, όπου τρέχουμε να σωθούμε από ζόμπι και τρομοκράτες. Έχουμε ανάγκη από σειρές που δίνουν τον πρώτο λόγο στον άνθρωπο και στο συναίσθημά του, έστω κι αν τον δούμε, 20 χρόνια μετά, με ρυτίδες και άσπρες τρίχες. Γιατί στα όνειρά μας δεν υπάρχουν ρυτίδες.