Καλά-καλά δεν έχει φύγει από πάνω μας η μυρωδιά του αντηλιακού και η αλμύρα της θάλασσας, και στο γονεϊκό ‘κέντρο ελέγχου’ επικρατεί ήδη ο γνώριμος πανικός! Σαν να ακούω στα αυτιά μου τον Τομ Χανκς να λέει: “Χιούστον, έχουμε πρόβλημα!”.
της Βίκυς Κόρδα
– Τέρμα το διάλειμμα
Με το που υποδεχόμαστε τον Σεπτέμβρη, να σου και όλες οι υποχρεώσεις μαζεμένες! Από πού να ξεκινήσει κανείς. Επισκέψεις σε γιατρούς συνήθως απαιτούνται. Ρούχα για το σχολείο, τσάντες, γραφική ύλη, ξενόγλωσσα βιβλία, σχολικά βοηθήματα και άλλα πολλά πρέπει να αγοραστούν. Οι δραστηριότητες πρέπει να προγραμματιστούν: καταρχάς, ποιες θα είναι αυτές και, κατά δεύτερον, πώς θα κατανεμηθούν μέσα στην εβδομάδα, με τη δυσκολία να αυξάνει ανάλογα με τον αριθμό των παιδιών μας. Διότι ένα παιδί το “βολεύεις” άνετα – άλλωστε, πόσες εξωσχολικές δραστηριότητες να έχει το δύσμοιρο; Τι γίνεται, όμως, όταν έχουμε περισσότερα παιδιά;
– Απλές, λιτές και απέριττες ιδέες, για να βγει ο Σεπτέμβρης ‘αναίμακτα’
Σε καμία περίπτωση δεν θα τολμούσα να ισχυριστώ ότι, όταν έρχεται ο Σεπτέμβρης, πετώ τη σκούφια μου (ή το καπελάκι που φορούσα στην παραλία) από τη χαρά μου. Κάθε άλλο, θα έλεγα. Αλλά, παρόλα αυτά, θα την κάνω την προσπάθεια να τα βάλω όλα σε μια σειρά, με την ελπίδα να βγει και αυτός ο Σεπτέμβρης χωρίς απώλειες!
1. Εγγραφές-δικαιολογητικά
Εφόσον τα παιδάκια μας πρόκειται να αλλάξουν σχολείο, όπως από το νηπιαγωγείο να εγγραφούν στην Ά Δημοτικού ή από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο κ.ο.κ, το πιθανότερο είναι να έχουμε τακτοποιήσει τα σχετικά δικαιολογητικά μέσα στον Ιούνιο. Βεβαίως, συχνά παρατηρούμε ελαστική στάση των διευθυντών και ενδέχεται να έχουμε αφήσει σε εκκρεμότητα για τον Σεπτέμβρη κάποια ιατρική βεβαίωση. Αν ισχύει κάτι τέτοιο, ελάτε να κλείσουμε αυτή τη στιγμή ραντεβού στον παιδίατρό μας. Μην περιμένουμε να ακούσουμε το πρώτο κουδούνι, γιατί θα πελαγώσουμε!
2. Ρούχα-σχολικά
Οι αγορές που πρέπει να γίνουν στον Σεπτέμβρη είναι πολλές και, προκειμένου να αποφευχθούν οι περιττές, απαιτείται μια καλή οργάνωση, με κύρια βήματα τα παρακάτω:
• “Πριν αγοράσω, τσεκάρω”: Όσο πιο έγκαιρα κάνουμε έναν έλεγχο του τι έχουμε στο σπίτι, τόσο πιο γρήγορα θα έχουμε άποψη για το τι μας λείπει.
• “Τι μου λείπει, τι μου λείπει;”: Αφού τσεκάρουμε, δεν είναι καθόλου κακή ιδέα να καταγράψουμε σε μια πρόχειρη λίστα όσα μας λείπουν. Αν έχουμε τη λίστα, δεν θα πελαγώσουμε (θέλω να πιστεύω).
• “Ελλείψεις, στοιχηθείτε”: Ολοκληρώνοντας τη λίστα με όσα μας λείπουν και πριν μας πιάσει η καρδιά μας και πάθουμε κανένα κακό, ας ξεχωρίσουμε ποια αγορά επείγει και ποια μπορεί να περιμένει, βάζοντας ένα ‘sos’ δίπλα στα επείγοντα ή ένα σταυρό, αν έχουμε και μια δόση black humour παραπάνω!
• “Και τώρα ποιος τρέχει;”: Αν νιώθουμε μια άρνηση για shopping, ας πάρουμε μια ανάσα και ας κινηθούμε έξυπνα! Ας επιλέξουμε καταστήματα εύκολα προσβάσιμα και ας τα επισκεφθούμε εκτός των ωρών αιχμής – δεν είμαστε, άλλωστε, και για πολλά-πολλά, ακόμη δεν πατήσαμε το πόδι μας στο κλεινόν άστυ!
• “Σε περίπτωση που…”: Εάν, πάλι, δεν προλαβαίνουμε να καταγράψουμε ελλείψεις και ανάγκες σε ρουχισμό, ας ακολουθήσουμε την πεπατημένη οδό: δυο φόρμες και ένα ζευγάρι αθλητικά παπούτσια για αρχή και βλέπουμε. Άλλωστε, τα καταστήματα θα παραμείνουν στη θέση τους για όλο το χειμώνα!
• “Πού τελειώνει η λίστα με τα σχολικά, οεο;”: Όσον αφορά τη λίστα με τα σχολικά, το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να την ακολουθήσουμε ευλαβικά, επιλέγοντας ωστόσο –όπου μας “παίρνει” – οικονομικότερες λύσεις. Και, βεβαίως, μια γρήγορη ματιά στα συρτάρια των παιδιών ενδεχομένως να είναι μια ανακούφιση. Σίγουρα θα υπάρχουν μολύβια, στυλό, τετράδια και ντοσιέ διαθέσιμα από την προηγούμενη σχολική χρονιά.
3. Εξωσχολικές δραστηριότητες (last but not least)
Μας χωρίζουν μόλις λίγες ώρες από το πρώτο κουδούνι της χρονιάς και το μεγαλύτερό μας άγχος είναι το πώς θα διαμορφωθεί το εβδομαδιαίο μας πρόγραμμα. Γιατί; Γιατί θέλουμε και τα παιδιά μας να έχουν μία νορμάλ –κατά το δυνατό– καθημερινότητα, αλλά και εμείς να μην καταρρεύσουμε στους δρόμους πριν τελειώσει η σχολική χρονιά.
Οι πιο προνοητικοί από εμάς έχουν φροντίσει και έχουν κάνει μια μικρή ‘έρευνα’ από τον Ιούνιο, σχετικά με τις ώρες των δραστηριοτήτων. Όμως κάτι τέτοιο δεν είναι πάντοτε εφικτό, καθώς κάποιες σταματούν και κάποιες νέες ξεκινούν.
Συνεπώς, μια καλή ιδέα είναι να συλλέξουμε σταδιακά τις απαραίτητες πληροφορίες. Ας ξεκινήσουμε από τις ‘υποχρεωτικές’ εξωσχολικές δραστηριότητες, όπως είναι οι ξένες γλώσσες. Ας επικοινωνήσουμε τηλεφωνικά με το φροντιστήριό μας (για να αποφύγουμε την ταλαιπωρία) και ας ρωτήσουμε ποιες επιλογές έχουμε. Στη συνέχεια, ας κάνουμε το ίδιο με τις υπόλοιπες δραστηριότητες, συμπληρώνοντας σιγά-σιγά το εβδομαδιαίο μας πλάνο και κάνοντας τις απαραίτητες ‘κινήσεις’ στη σκακιέρα, μέχρι να κάνουμε την ‘κίνηση ματ’!
Βασικά κριτήρια για την τελική διαμόρφωση είναι:
• να ταιριάζουν οι δραστηριότητες με την προσωπικότητα των παιδιών μας (π.χ. αν ένα παιδάκι δεν το ’χει το ποδόσφαιρο, ας μην το πιέσουμε να γίνει Μέσσι, Ρονάλντο κ.λπ.)
• να είμαστε σίγουροι πως τα παιδιά μας επιθυμούν και τα ίδια τις συγκεκριμένες δραστηριότητες (τα καταναγκαστικά έργα, άλλωστε, είναι passé),
• τα δρομολόγια να είναι εφικτά (να μην απαιτούν ομαδικούς διακτινισμούς) και
• να προσπαθήσουμε να κρατήσουμε (έστω με νύχια και με δόντια) μία ημέρα μες στην εβδομάδα κενή για ξεκούραση και χαλάρωση.
– Θα τα καταφέρουμε!
Ακόμη κι αν δεν κυλήσουν όλα με βάση το αρχικό μας σχέδιο, ακόμη και αν βρεθούμε ‘χαμένοι στο διάστημα’, όπως οι πραγματικοί ήρωες της αποστολής Απόλλων 13, αξίζει να θυμόμαστε ότι πάντοτε υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις και ότι θα καταφέρουμε –και αυτή τη φορά– να προσγειωθούμε ομαλά στην πραγματικότητα.