Σωκράτης Γουρλής: "Όταν κάποιος τολμά να προσφέρει, βγαίνει κερδισμένος" | Συνεντεύξεις - planbemag.gr
Plan Be Mag
Συνεντεύξεις

Σωκράτης Γουρλής: “Όταν κάποιος τολμά να προσφέρει, βγαίνει κερδισμένος”

Μία νέα υπερσύγχρονη μονάδα στο Κερατσίνι, πρωτοποριακές εξετάσεις που πραγματοποιούνται για πρώτη φορά στην Ελλάδα και μία συνεχής αναζήτηση με στόχο τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών και την καλύτερη δυνατή φροντίδα του ασθενή. Ο Όμιλος Ιατρόπολις συνεχίζει ακόμη και εν μέσω κρίσης να επενδύει στην Υγεία, γιατί θέλει να κάνει βήματα μπροστά. Ο κ. Σωκράτης Γουρλής, μέλος του Δ.Σ. του Ομίλου, μας εξηγεί πώς μπορείς να διατηρείς ένα υγιές όραμα σε μία τόσο δύσκολη περίοδο.

Συνέντευξη στον Θεόδουλο Παπαβασιλείου

Εγκαινιάσατε πρόσφατα μία νέα μονάδα στο Κερατσίνι –μια μεγάλη επένδυση– και ήδη ετοιμάζετε και το επόμενο βήμα. Αυτό είναι ένα δείγμα ότι τα πράγματα πάνε καλά ή ότι ρισκάρετε, τολμάτε να επενδύσετε σε μία δύσκολη περίοδο;
Σε μια χώρα που βιώνει την οικονομική κρίση στο πετσί της τα τελευταία οκτώ χρόνια, θα ήταν μάλλον υπεραισιόδοξο να πει κανείς ότι τα πράγματα πάνε καλά. Τη στιγμή, μάλιστα, που δεν έχουμε βγει ακόμη από το σκοτεινό τούνελ των μνημονίων και της λιτότητας.
Παρ’ όλα αυτά εμείς, ως Όμιλος Ιατρόπολις, έχουμε αποφασίσει, ακόμη και μέσα στην κρίση, να κάνουμε εκείνες τις κινήσεις που θα μας οδηγήσουν λίγα βήματα πιο μπροστά. Επιλέξαμε, δηλαδή, να επενδύσουμε και να μη μείνουμε στάσιμοι, έστω κι αν αυτό μπορεί να μεταφραστεί απλά σε έξοδα και όχι σε έσοδα.
Όμως θεωρούμε ότι, όταν κανείς τολμά να προσφέρει ποιοτικές υπηρεσίες Υγείας, ακόμη και με πολύ μικρότερο περιθώριο κέρδους σε σχέση με το παρελθόν, στο τέλος θα βγει κερδισμένος.
Γιατί είναι σαφές ότι, σε εποχές μνημονίων και λιτότητας, το ζήτημα είναι τελικά να προσφέρεις ποιοτικές υπηρεσίες για τον ελληνικό πληθυσμό με πολύ μικρή επιβάρυνση ή με την πλήρη κάλυψη των Ταμείων.

Με ποια κριτήρια επιλέγετε τις περιοχές στις οποίες δραστηριοποιείστε;
Επειδή το Ιατρόπολις έχει ξεκινήσει και παραμένει σε μεγάλο βαθμό μια οικογενειακή επιχείρηση, με εργαζόμενους που ήρθαν νέοι και, από ό,τι φαίνεται, θα πάρουν… σύνταξη (σ.σ.: γέλια), λειτουργούμε σε μεγάλο βαθμό και συναισθηματικά. Βέβαια, κάνουμε έρευνα αγοράς πρώτα και διαπιστώνουμε εάν σε μία περιοχή υπάρχει έλλειψη σε υπηρεσίες Υγείας, και ειδικά στον τομέα της διάγνωσης, ώστε να καταλήξουμε στη συγκεκριμένη περιοχή.
Όμως, όπως είπα, επειδή λειτουργούμε και συναισθηματικά, καθότι έχουμε όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά μιας οικογενειακής επιχείρησης που “στήθηκε” από τρεις φίλους τη δεκαετία του ’80, που πλέον είμαστε οικογένεια, συχνά κυριαρχεί και η συναισθηματική επιλογή.
Για παράδειγμα, σκεφτήκαμε ότι το Κερατσίνι είναι μία περιοχή στην οποία δεν υπήρχαν Μονάδες για να εξυπηρετηθούν οι κάτοικοι όλων των γύρω περιοχών, αφού και οι δημόσιες Μονάδες είναι σχεδόν ανύπαρκτες. Τυχαία κάποια στιγμή, λοιπόν, είχαμε συνευρεθεί σε ένα τραπέζι με μία οικογένεια που έμενε στην ευρύτερη περιοχή και μας εξιστορούσε τι περνούν κάθε φορά τόσο οι γονείς, όσο και τα παιδιά, όταν χρειάζεται να κάνουν κάποιες εξετάσεις. Έπρεπε να οδηγούν χιλιόμετρα, να περιμένουν σε ουρές, να αναζητούν ραντεβού. Μας περιέγραφαν μία μεγάλη ταλαιπωρία που περνούσαν. Έτσι έγινε και το “κλικ”, και ήρθε η έμπνευση.

Έχουμε ακούσει, έχουμε διαβάσει ότι ο κόσμος έχει κάνει, ακριβώς λόγω οικονομικής κρίσης, μία στροφή προς το Εθνικό Σύστημα Υγείας, παρά τις δυσκολίες, τα προβλήματα, τις ελλείψεις που αυτό αντιμετωπίζει. Ισχύει κάτι τέτοιο;
Η αλήθεια είναι ότι, λόγω της κρίσης, οι ασθενείς στρέφονται σε μεγαλύτερο βαθμό στο δημόσιο ΕΣΥ, το οποίο φαίνεται, με βάση τα στοιχεία που διατίθενται από τις αρμόδιες αρχές, να παρουσιάζει αύξηση στην κίνησή του τα τελευταία χρόνια. Όμως αυτό σημαίνει ότι δέχεται και έναν πολύ μεγαλύτερο φόρτο εργασίας από ό,τι μπορεί να αντέξει, με βάση τόσο τις υποδομές, όσο και το προσωπικό.
Έτσι, σύμφωνα με τις δικές μας διαπιστώσεις, οι δημόσιες Μονάδες δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στο μεγάλο βάρος που καλούνται να σηκώσουν μέσα στην κρίση. Γι’ αυτό και είτε λόγω συνωστισμού που παρατηρείται, είτε λόγω των μεγάλων ελλείψεων σε υλικά και άλλα αναλώσιμα, ο κόσμος αναζητά τη λύση στον ιδιωτικό τομέα.
Δεν είναι τυχαίο ότι και η ίδια η πολιτεία αντιλαμβάνεται ότι το δημόσιο σύστημα δεν μπορεί να αντεπεξέλθει στις μεγάλες ανάγκες, γι’ αυτό και κάνει συμβάσεις μέσω ΕΟΠΥΥ με τον ιδιωτικό τομέα.

Πόσους ασθενείς καλύπτουν οι μονάδες του Ιατρόπολις αυτή τη στιγμή και γιατί πιστεύετε ότι σας επιλέγουν;
Με βάση τις επίσημες καταγραφές μας, καθημερινά περνούν την πύλη των πέντε Διαγνωστικών Μονάδων που διαθέτουμε απ’ άκρη σ’ άκρη σε όλη την Αττική, περίπου 3.000 πολίτες, χωρίς να υπολογίσουμε τους ασθενείς που κάνουν άλλες, πιο εξειδικευμένες, εξετάσεις και θεραπείες στην εξειδικευμένη Ογκολογική Κλινική που διαθέτει το Ιατρόπολις.
Το ιδιαίτερο με το Ιατρόπολις είναι ότι έχει τη δυνατότητα να πραγματοποιεί διαγνωστικές εξετάσεις σε εκατοντάδες ασθενείς ταυτόχρονα, αλλά και να εξάγει τα αποτελέσματα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα, λόγω του υπερσύγχρονου συστήματος οργάνωσης που διαθέτει, αλλά και της μακροχρόνιας εμπειρίας του, ειδικά στις διαγνωστικές εξετάσεις. Αυτό νομίζω πως κάνει και τη διαφορά. Διότι, όταν ένας ασθενής κάνει μία εξέταση, είναι λογικό να βιάζεται να πάρει άμεσα και με ακρίβεια τα αποτελέσματά του, ώστε να μη ζει με την αγωνία. Η ταχύτητα και η ποιότητα νομίζω πως αποτελεί πάντα το ζητούμενο, ειδικά στον τομέα της Υγείας, με και χωρίς οικονομική κρίση…

Τα χρόνια της κρίσης υπάρχει κατακόρυφη αύξηση σε προληπτικές εξετάσεις. Πιθανώς να συμβάλλει και το κλίμα της ανησυχίας που επικρατεί στον κόσμο, που μπορεί να γεννά μια ανάγκη για διατήρηση της καλής υγείας.

gourlis2

Υπάρχουν κάποιες υπηρεσίες, κάποιες ειδικότητες, στις οποίες παρατηρήσατε αυξημένη ζήτηση αυτά τα χρόνια της κρίσης;
Για έναν περίεργο λόγο, και ενώ θα υπέθετε κανείς ότι ακριβώς λόγω της κρίσης οι πολίτες θα μεταχρονολογούσαν τις ανάγκες τους ή την επιθυμία τους για προληπτικές εξετάσεις, διαπιστώνουμε ακριβώς το αντίθετο.
Τα χρόνια της κρίσης υπάρχει κατακόρυφη αύξηση σε προληπτικές εξετάσεις. Πιθανώς να συμβάλλει και το κλίμα της ανησυχίας που επικρατεί στον κόσμο, που μπορεί να γεννά μια ανάγκη για διατήρηση της καλής υγείας. Γι’ αυτό και βλέπουμε όλο και περισσότερους να κάνουν εξετάσεις προληπτικές, χωρίς να αντιμετωπίζουν κανένα πρόβλημα υγείας.
Για παράδειγμα, όλο και περισσότερες νέες γυναίκες κάνουν πια μαστογραφία. Ενίοτε και χωρίς να τις έχει προτρέψει ο γιατρός τους. Ή βλέπουμε και νέα παιδιά να κάνουν αιματολογικές εξετάσεις, για να διαπιστώσουν πώς πάνε οι δείκτες διαφόρων ασθενειών. Αυτή η εικόνα πριν δεν υπήρχε.
Το εντυπωσιακό, μάλιστα, είναι ότι υπάρχει πια και μία συνέπεια στον κόσμο, καθώς οι εξετάσεις αυτές επαναλαμβάνονται σε τακτά χρονικά διαστήματα. Δεν πρόκειται, δηλαδή, για αποσπασματικές κινήσεις που μπορεί να οφείλονται σε μια περίοδο άγχους για ένα πιθανό πρόβλημα υγείας.
Εκτιμώ, λοιπόν, ότι η κρίση μάς έχει κάνει πιο προσεκτικούς με το πολυτιμότερο αγαθό που διαθέτουμε, που φυσικά είναι η υγεία μας.

Πολλοί υποστηρίζουν ότι η κρίση είναι πρωτίστως ανθρωπιστική. Σε αυτές τις συνθήκες δεν θα έπρεπε ο δημόσιος και ο ιδιωτικός τομέας να “παλέψουν” μαζί για ένα καλύτερο αύριο;
Σε όλο τον κόσμο, η συνεργασία μεταξύ δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, με εξαίρεση χώρες που δεν το επιτρέπει το πολιτικό τους καθεστώς, έχουν αγαστή συνεργασία. Ειδικά σε χώρες που έχουν περάσει τη δική μας οικονομική κρίση. Γιατί, στις περιπτώσεις αυτές, ένας είναι ο βασικός στόχος: να μπορέσουν οι πολίτες να έχουν τις υπηρεσίες Υγείας που χρειάζονται, αλλά την ώρα που τις χρειάζονται.
Στην Ελλάδα, παρότι υπάρχει μια γενική συνεργασία των δύο τομέων, δεν φαίνεται πως έχουμε ξεπεράσει πλήρως κάποια προσκόμματα για να υπάρχει ένας κοινός στόχος, που είναι πάντα ο πολίτης.
Κανονικά, υπό αυτές τις συνθήκες, τις εξαιρετικά δύσκολες οικονομικά για όλους μας, θα έπρεπε ο δημόσιος και ο ιδιωτικός τομέας της Υγείας να λειτουργούν πλήρως συμπληρωματικά για το καλό των ασθενών.
Και επειδή ακριβώς είπατε ότι η κρίση είναι πρωτίστως ανθρωπιστική, θα μπορούσαν και οι δύο πλευρές “να βάλουν νερό στο κρασί τους” και να μειώσουν τις απαιτήσεις τους, ώστε να μπορέσει να υπάρξει μια ιδανική συνεργασία.
Βέβαια, αυτό δεν είναι πάντα εφικτό, καθώς σχεδόν όλες οι κυβερνήσεις έβλεπαν τον ιδιωτικό τομέα της Υγείας με μια καχυποψία, επειδή θεωρούν ότι μεσολαβεί ένα ποσοστό κέρδους.
Όμως η αλήθεια είναι πως, είτε με τον έναν τρόπο είτε με τον άλλο, ο πολίτης τελικά πληρώνει για τις υπηρεσίες Υγείας του. Είτε αυτό γίνεται με μία μικρή συμμετοχή από την τσέπη του στον ιδιωτικό τομέα, είτε μέσα από τα ασφαλιστικά ταμεία στον δημόσιο τομέα. Και, όπως διαπιστώνεται και στην πράξη, το δημόσιο σύστημα είναι πολύ ακριβότερο. Απλώς το πληρώνουμε έμμεσα, μέσα από τις κρατήσεις των Ταμείων, και δεν το καταλαβαίνουμε.

Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας και πώς θα θέλατε ιδανικά να είναι το μέλλον της Υγείας στη χώρα μας;
Σχέδια έχουμε πολλά, αλλά πάντα εξαρτώνται και από την οικονομική κατάσταση της χώρας, που καθορίζει και το γενικότερο πλαίσιο των όποιων επενδύσεων. Το μόνο βέβαιο είναι, μέχρι στιγμής, ότι ετοιμάζουμε μία νέα διαγνωστική Μονάδα Ιατρόπολις στην οδό Πατησίων, ώστε να υπάρχει κάλυψη και των κατοίκων σε εκείνο το σημείο της Αθήνας.
Όσο για το μέλλον, ευελπιστώ να ισορροπήσει δημοσιονομικά η χώρα, ώστε να μπορέσουν οι πολίτες να απολαμβάνουν όποια στιγμή το επιθυμούν τις καλύτερες υπηρεσίες Υγείας, είτε στον δημόσιο είτε στον ιδιωτικό τομέα. Γιατί και ο ιδιωτικός τομέας της Υγείας δεν μπορεί να υπάρξει σε μια οργανωμένη κοινωνία, χωρίς το δημόσιο σύστημα. Είναι αναπόφευκτο, και θα πρέπει να το καταλάβουμε και εμείς στη χώρα μας κάποια στιγμή, ότι πρέπει να λειτουργούν συμπληρωματικά. Αυτό επιτάσσει μια δημοκρατική κοινωνία, όπου οι πολίτες μπορούν να κάνουν ελεύθερα τις επιλογές τους.

Info Box
Ο Όμιλος Ιατρόπολις σε αριθμούς
Μονάδες: 5 Διαγνωστικές Μονάδες
και Εξειδικευμένη Ογκολογική Κλινική
Ασθενείς: 3.000 ημερησίως
Προσωπικό: 550 (150 γιατροί)
Επενδύσεις: Την τριετία 2015-2018 επενδύσεις 23 εκατ. ευρώ.