Αντώνης Καρατζίκης: «Η Τέχνη της Μουσικής έρχεται να καλλιεργήσει τις ψυχές των μικρών παιδιών, να τα ταξιδέψει σε νέους κόσμους» - planbemag.gr
Plan Be Mag
Συνεντεύξεις

Αντώνης Καρατζίκης: «Η Τέχνη της Μουσικής έρχεται να καλλιεργήσει τις ψυχές των μικρών παιδιών, να τα ταξιδέψει σε νέους κόσμους»

Ένας μουσικός και συνθέτης με πολλές «περγαμηνές», ο οποίος είναι παράλληλα και παιδαγωγός, δεν μπορεί παρά να έχει ιδιαίτερες ευαισθησίες. Ευαισθησίες σχετικά με την Τέχνη του, σχετικά με τη διάδραση παιδιών και μουσικής, αλλά και σχετικά με την ίδια την καλλιτεχνική παιδεία στη χώρα μας. Ο Αντώνης Καρατζίκης είναι αυτή ακριβώς η περίπτωση. Γι' αυτό και με αφορμή το «ΣΚΡΟΥΤΖ, The Musical» που παρουσιάζεται αυτή την περίοδο στο Θέατρο Ακροπόλ, στο οποίο ο ίδιος υπογράφει τη μουσική, κάνουμε μια κουβέντα χριστουγεννιάτικη μεν, επίκαιρη όλο τον χρόνο δε. 

Μαρία ΛυσάνδρουΜαρία Λυσάνδρου

Στο πραγματικά πλούσιο βιογραφικό σας, βλέπει κανείς ότι έχετε ασχοληθεί αρκετά με την καλλιτεχνική επιμέλεια και ενορχήστρωση παιδικών παραστάσεων, ενώ διατελείτε και μαέστρος της παιδικής χορωδίας του δήμου Αγίας Παρασκευής. Υπάρχει μία «ειδική» σχέση των παιδιών με τη μουσική – στον τρόπο με τον οποίο ανταποκρίνονται ή την αντιλαμβάνονται; Τι σας δείχνει η πείρα σας;
Τα παιδιά σε αυτές τις ηλικίες είναι «σφουγγάρια» και αφομοιώνουν ταχύτατα ό,τι πέσει στο οπτικό τους πεδίο. Η Τέχνη της Μουσικής έρχεται να καλλιεργήσει τις ψυχές των μικρών παιδιών, να τα ταξιδέψει σε νέους κόσμους. Η ενασχόληση με τη μουσική σε αυτές τις τρυφερές ηλικίες διεγείρει τον εγκέφαλο, βελτιώνει τη μνήμη, κοινωνικοποιεί τα παιδιά, τα μαθαίνει να πειθαρχούν και μεγεθύνει τη δημιουργικότητά τους.
Eκτός από την ιδιότητα του συνθέτη, είμαι και παιδαγωγός. Προσπαθώ, λοιπόν, από το δικό μου μετερίζι, να βάλω έστω και ένα λιθαράκι για να αναβαθμιστεί η καλλιτεχνική παιδεία στη χώρα μου. Νομίζω ότι, πλέον, όλοι γνωρίζουμε ότι οι Τέχνες ΔΕΝ αποτελούν βασικό κορμό της εκπαίδευσης στα ελληνικά σχολεία, ό,τι συμβαίνει δηλαδή σε όλο τον δυτικό κόσμο. Σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, που ανακάλυψε το θέατρο, συναντάμε στατιστικές που δείχνουν ότι οι νέοι μας δεν παρακολουθούν θεατρικές παραστάσεις σε σχέση με τους υπόλοιπους συνομηλίκους τους στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτό είναι ένα θλιβερό γεγονός…
Η πολιτεία, αλλά και όλοι μας προσωπικά, έχουμε τεράστια ευθύνη γι’ αυτό, και πρέπει να κάνουμε τα παν για να το αλλάξουμε.

Η «Χριστουγεννιάτικη Ιστορία» του Τσαρλς Ντίκενς αποτελεί μία τις πιο αγαπημένες και δημοφιλείς ιστορίες (αν όχι τη δημοφιλέστερη) της περιόδου των Χριστουγέννων. Τι είναι αυτό που, κατά τη γνώμη σας, την καθιστά τόσο κλασική;
Η «Χριστουγεννιάτικη Ιστορία» του Ντίκενς παραμένει επίκαιρη, παρά το γεγονός ότι μας χωρίζουν σχεδόν 180 χρόνια από την πρώτη της παρουσίαση. Ο Ντίκενς πίστευε πως οι πλούσιοι πρέπει να βοηθούν τους φτωχούς αντί να συσσωρεύουν πλούτο, που η ζωή τους δεν θα αρκέσει για να τον απολαύσουν. Μέσα από το παραμύθι του, ο Ντίκενς δίνει στον Σκρουτζ ένα μάθημα και μια ευκαιρία να αλλάξει και να δείξει γενναιοδωρία, μεγαλοψυχία και αλληλεγγύη προς τους συνανθρώπους του. Αλλά και αντίστροφα: το κοινό καλείται να συμπονέσει τον Σκρουτζ για τα λάθη και τις ατυχίες του, να τον συγχωρήσει και να τον δεχτεί πίσω στην αγκαλιά της πόλης του.
Τα Χριστούγεννα είναι μεν η γιορτή της χαράς και της διασκέδασης, αλλά όχι για όλους. Εκείνοι που έχουν χάσει αγαπημένα τους πρόσωπα, εκείνοι που ζουν μόνοι, εκείνοι που αντιμετωπίζουν μια σοβαρή ασθένεια, αλλά και όλοι εκείνοι που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις των δώρων και γενικά των εξόδων που προϋποθέτουν οι γιορτές, βρίσκονται σε δυσάρεστη θέση.
Αυτό συχνά περνά απαρατήρητο μέσα στο κλίμα της γενικής ευφορίας, μέχρι βέβαια να συμβεί κάτι ανάλογο σε εμάς τους ίδιους.

Πόσο μεγάλη πρόκληση αποτελεί για έναν συνθέτη το να κληθεί να γράψει μουσική για ένα τόσο εμβληματικό έργο; Υπήρχε κάτι που σας δυσκόλεψε ή σας προβλημάτισε κατά τη διάρκεια της όλης διαδικασίας;
Η σύνθεση ενός τέτοιου έργου είναι μια μοναχική διαδικασία. Ο δημιουργός πρέπει να μπει μέσα σε κάθε ρόλο ξεχωριστά, να τον αισθανθεί, για να μπορέσει να τον αποδώσει με τη γλώσσα της μουσικής. Ένα ταξίδι, θα έλεγα, που έχει τις δυσκολίες του. Στο τέλος, όμως, σε αποζημιώνει το αποτέλεσμα.

Προσπαθώ, από το δικό μου μετερίζι, να βάλω έστω και ένα λιθαράκι για να αναβαθμιστεί η καλλιτεχνική παιδεία στη χώρα μου.

Μιλήστε μας λίγο για τα τραγούδια του «ΣΚΡΟΥΤΖ, The Musical». Ποιο το σκεπτικό γύρω από τη δημιουργία τους;
Γράφοντας το έργο, είχαμε ένα συγκεκριμένο σκεπτικό που έχει να κάνει με τη μουσική και τα τραγούδια. Στη σύγχρονη ελληνική μουσική υπάρχουν λίγα χριστουγεννιάτικα τραγούδια, κυρίως από την ποπ σκηνή, αντίθετα με την ξένη μουσική, όπου τα συναντάμε σε όλα τα είδη.
Δημιουργούμε, λοιπόν, με τον Σκρουτζ 20 νέα πρωτότυπα τραγούδια, γραμμένα εξαρχής σε ελληνικό στίχο, αρκετά από τα οποία θα μπορούσαν να σταθούν και εκτός εορτών, επειδή μιλούν για τις ανθρώπινες σχέσεις και τις αναμνήσεις της παιδικής μας ηλικίας. Πιστεύουμε ότι ο κόσμος θα αγαπήσει το έργο που σκηνοθέτησε τόσο περίτεχνα ο σκηνοθέτης μας, Αναστάσιος  Δεληγιάννης, και στο οποίο συμμετέχουν ο Σπύρος Μπιμπίλας, η Μπέσσυ Μάλφα, η Πηνελόπη Αναστασοπούλου και άλλοι αξιόλογοι ηθοποιοί και τραγουδιστές.

«Αναπλάσαμε αυτή την ιστορία… επιδιώκοντας να της δώσουμε μια νέα, σημερινή και ανθρώπινη ματιά», αναφέρετε, μεταξύ άλλων, στο σημείωμά σας σχετικά με το έργο. Πείτε μας λίγα λόγια γι’ αυτή την «ανάπλαση». Σε ποιους τομείς αφορά;
Αναπλάσαμε την κλασική ιστορία του Ντίκενς μαζί με  τη συνεργάτη μου Μαρία Αθήνη, με στόχο να δημιουργήσουμε ένα μιούζικαλ βρετανικού τύπου. Θέλαμε στο αριστούργημα του Άγγλου  συγγραφέα, το οποίο συνδυάζει έντονα κωμικά στοιχεία και χαρακτήρες-καρικατούρες με πολύ συγκινητικές και βαθιά συναισθηματικές σκηνές, να δώσουμε μια νέα, σημερινή και ανθρώπινη ματιά.

Αν σας ζητούσα να μου περιγράψετε το soundtrack του «ΣΚΡΟΥΤΖ» με μερικές μόνο λέξεις, ποιες θα επιλέγατε;
Η μουσική του έργου είναι νοσταλγική, συναισθηματικά φορτισμένη, αλλά και βαθιά ενωτική, ενσωματώνοντας τις παραδοσιακές μελωδίες σε μια θριαμβευτική κινηματογραφική απόδοση. Το ρολόι που χτυπάει, η καμπάνα και τα χορωδιακά μέρη φορτίζουν το κλίμα με αισιοδοξία και προσμονή. Έρχονται σε υφολογική αντίθεση με τις σκηνές, όπου το μυστήριο και η λύπη στοιχειώνουν τον Σκρουτζ, καθώς έρχεται αντιμέτωπος με τις σκοτεινές, κρυφές πτυχές της ζωής του.
Το θριαμβευτικό φινάλε θα οδηγήσει τον ίδιο, αλλά και το κοινό, σε ανάταση, με την ελπίδα της αλλαγής και της στροφής μας προς το φως και τη χαρά.

Τι άλλο να περιμένουμε από εσάς αυτή την περίοδο;
Αυτή την περίοδο γράφω ένα καινούργιο musical μαζί με τη φίλη και πολύ καλή νέα συγγραφέα Κατερίνα Βαϊμάκη. Θέμα ένα πρόσωπο από τη Μυθολογία, έτσι όπως δεν το έχετε ξαναδεί!

Παρακολουθήστε το βίντεο κλιπ «Χριστούγεννα» της παράστασης «ΣΚΡΟΥΤΖ The Musical»:

* Ποιος είναι ο Αντώνης Καρατζίκης
Οι σπουδές και το έργο του Αντώνη Καρατζίκη μιλούν για τον ίδιο. Γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε πιάνο με την Αΐντα Πασινιάν και τον Δημήτρη Καραβέλη παίρνοντας το δίπλωμα από το Ορφείο Ωδείο. Σπούδασε ανώτερα θεωρητικά στο Ευγενίδειο Ωδείο λαμβάνοντας τα πτυχία Αρμονίας. Αντίστιξης, Φούγκας, Ενοργάνωσης Πνευστών με εξαίρετους καθηγητές, καθώς και το δίπλωμα σύνθεσης στην τάξη του Δ. Καραβέλη με πρώτο βραβείο στο ωδείο Φ. Νάκας. Έλαβε το δίπλωμα διεύθυνσης χορωδίας πλάι στον διεθνούς φήμης αρχιμουσικό Μιχάλη Οικονόμο. Παρακολούθησε μαθήματα jazz πιάνου με τον Μάρκο Αλεξίου. Σπούδασε παράλληλα μουσική τεχνολογία με εξειδίκευση στην μουσική παραγωγή. Παρακολούθησε σεμινάρια διεύθυνσης ορχήστρας, ενορχήστρωσης και πιάνου σε Ελλάδα και εξωτερικό.
Στο καλλιτεχνικό έργο του περιλαμβάνονται συνθέσεις για συμφωνικές ορχήστρες έως μικρότερα μουσικά σύνολα, τα οποία έχουν παρουσιαστεί σε συναυλιακούς χώρους και θέατρα της Αθήνας. Πέραν του «ΣΚΡΟΥΤΖ The Musical», που έχει λάβει εξαιρετικές κριτικές, έχει συνθέσει το «Liberaj The Musical» (2019), αλλά και την όπερα «Ελένη» (2017). Έχει συνεργαστεί με την συμφωνική ορχήστρα της ΕΡΤ, την Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών, τη συμφωνική ορχήστρα του δήμου Αθηναίων, την Ορχήστρα Αl Nour Wal Amal του Καΐρου. Το τραγούδι του, «Baila», ήταν υποψήφιο για τον ελληνικό τελικό της Eurovision το 2018. Ως πιανίστας, έχει συνεργαστεί με τους Μάριο Φραγκούλη (Ηρώδειο, Τουρκία, Ταϊλάνδη), Αναστασία Ζαννή (Ελλάδα, Βερολίνο, Αίγυπτο), Νάντια Γουαιμπεργκ (Ελλάδα-Ελβετία), Μαρίνα Σάτι (Ελλάδα).
Είχε αναλάβει την καλλιτεχνική επιμέλεια και την ενορχήστρωση για τις παιδικές μουσικοθεατρικές παραστάσεις με μουσικοπαιδαγωγικό περιεχόμενο «Η περιπέτεια της κας Παρτιτούρας» και « Οι 7 νότες του Μότσαρτ», τις οποίες παρακολούθησαν 50 δημοτικά σχολεία. Έγραψε μουσική για το παιδικό βιβλίο κυκλοφοριακής αγωγής του υπουργείου Συγκοινωνιών, το οποίο έχει διανεμηθεί σε όλα τα νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία της χώρας. Το 2017 συνέθεσε μουσική για το ντοκιμαντέρ της ΕΡΤ «Μνήμες χαράς». Σύνθεσε μουσική για τις θεατρικές παραστάσεις «Όνειρο καλοκαιρινής νύκτας» και η  «Βασίλισσα του χιονιού» (θέατρο «Ρένα Βλαχοπούλου» 2006-2007),η «Τύχη της Μαρούλας» (Θέατρο κάτω από την γέφυρα 2007), μουσική σύνθεση για την ταινία μικρού μήκους της Κατερίνας Βαϊμάκη «The Spot», ενορχήστρωση και διεύθυνση ορχήστρας για τη μουσική παράσταση «Ταξίδι στο Hollywood», η οποία παρουσιάστηκε στην τελετή απονομή των Όσκαρ του συνδρομητικού καναλιού Nova(2010), ενορχήστρωση και διεύθυνση ορχήστρας στο μιούζικαλ «Escape» με τη Σία Κοσκινά (θέατρο «Βρετάνια» 2007, θέατρο «Broadway» 2008), ενορχήστρωση και διεύθυνση ορχήστρας της μουσικοθεατρικής παράστασης «The magic of the musical» («Ζυγός», «Βεάκειο» κ.ά. 2006). Επίσης, έχει αναλάβει ενορχηστρώσεις και έχει διευθύνει μουσικά σύνολα σε τηλεοπτικές εκπομπές με αφιερώματα στο μιούζικαλ και την κινηματογραφική μουσική, όπως στο «Στην υγειά μας» της ΝΕΤ, «Έχει Γούστο» της ΝΕΤ και «Καλώς τους» στον Alpha, όλα το 2008. Διδάσκει πιάνο και ανώτερα θεωρητικά σε ωδεία της Αθήνας, καθώς και την επαγγελματική σχολή «Musicαl PMTP by Sia Koskina».
Είναι μαέστρος της Φιλαρμονικής Μαρκοπούλου, της ορχήστρας του δημοτικού Ωδείου και της παιδικής χορωδίας του δήμου Αγίας Παρασκευής.
Έχει διατελέσει μέλος του Δ.Σ του συνδέσμου Ελλήνων μουσουργών (ΣΕΜ), είναι ιδρυτικό μέλος του πανελληνίου συλλόγου Αρχιμουσικών Φιλαρμονικών Ορχηστρών (ΠΣΑΦΟ) και έχει τιμηθεί από τον όμιλο για την  UNESCO Πειραιώς και Νήσων και τις δημοτικές Αρχές των δήμων Πειραιά, Χολαργού και Xαλανδρίου για το καλλιτεχνικό έργο του.
Παράλληλα με το έργο «ΣΚΡΟΥΤΖ The Musical», το οποίο έχει κάνει εξαιρετική εντύπωση στους θεατρικούς κύκλους, ετοίμαζε ένα μεγάλο αφιέρωμα στον Μίκη Θεοδωράκη, που επρόκειτο να τραγουδήσει ο Γιάννης Μπέζος και να συμμετέχουν συμφωνική ορχήστρα και 2 χορωδίες.