Δίδυμοι Πύργοι, Γέφυρα του Μπρούκλιν, Times Square: οι ταινίες του Hollywood τα έχουν μετατρέψει σε μερικά από τα διασημότερα σύμβολα των ισχυρών ΗΠΑ. Κι όμως, έρχεται κάποιος που έβαλε στόχο, μέσα από τις αμερικάνικες ταινίες, να κάνει το Σινικό Τείχος μεγαλύτερο trend κι από το Άγαλμα της Ελευθερίας. Κυρίες και κύριοι, γνωρίστε τον Γουάνγκ Τζιανλίν…
Γράφει η Γιώτα Χουλιάρα
Τον περασμένο Ιούνιο, η Κίνα απέδειξε πως μπορεί να λειτουργήσει ως σωτήρας του Hollywood στη σημερινή εποχή της οικονομικής κρίσης, όταν η πολυδιαφημισμένη ταινία ‘Warcraft’ της Universal, με προϋπολογισμό 160 εκατομμυρίων δολαρίων, πάτωσε στις Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά συγκέντρωσε έσοδα 156 εκατομμυρίων δολαρίων στην Κίνα, μόλις τις πέντε πρώτες ημέρες προβολών.
Με τον μεγαλύτερο πληθυσμό στον κόσμο, που ξεπερνάει τα 1,3 δισεκατομμύρια, η Κίνα, σύμφωνα με μια νέα μελέτη της Price Waterhouse Coopers, προβλέπεται να υπερισχύσει της Oικονομίας των ΗΠΑ πριν το 2030. Την ίδια ώρα, το Πεκίνο έχει καταφέρει να κερδίσει από τη Νέα Υόρκη τον τίτλο της “Πρωτεύουσας των Δισεκατομμυριούχων”, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της εταιρείας Hurun, με έδρα τη Σαγκάη.
Τα πρώτα δείγματα
Η ισχύς της κινέζικης αγοράς, σε συνδυασμό με την αλματώδη αύξηση των κινέζικων επιχειρήσεων, δεν επιτρέπει πλέον στους παραγωγούς του Hollywood να αγνοήσουν το κοινό της. Το γεγονός αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα όλο και περισσότερες αμερικάνικες παραγωγές να γυρίζονται με στόχο την κινέζικη αγορά, ενώ στις ταινίες της αμερικάνικης βιομηχανίας κινηματογράφου θα συναντάμε όλο και πιο συχνά Κινέζους πρωταγωνιστές και σκηνοθέτες.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της ταινίας ‘The Great Wall’, που προβλήθηκε στις αίθουσες στο τέλος του 2016. Η ταινία είναι μια αμερικανο-κινέζικη παραγωγή σε σκηνοθεσία Ζανγκ Γιμού, με πρωταγωνιστή τον Ματ Ντέιμον, η οποία παντρεύει το χολιγουντιανό υπερθέαμα και την ασιατική εικαστική δεινότητα, σε μια προσπάθεια να ενισχύσει, αλλά και να προβάλει τις σχέσεις Κίνας και Δύσης. Επρόκειτο για τη μεγαλύτερη συμπαραγωγή των δυο χώρων και έρχεται ως αποτέλεσμα του σχεδίου “Made in China”.
Είχαν προηγηθεί οι ταινίες ‘The Martian’ (2015), πάλι με πρωταγωνιστή τον Ματ Ντέιμον, και ‘Gravity’ (2013) με τη Σάντρα Μπούλοκ, όπου για να επιτευχθεί το απαραίτητο… happy end, Κινέζοι αστροναύτες, ως από μηχανής θεοί, σώζουν την Αμερικανίδα αστροναύτη.
Κινέζικες κινηματογραφικές επενδύσεις
Η εποχή που οι Κινέζοι πράκτορες έχουν τον ρόλο του κακού και η κινέζικη κυβέρνηση εμφανιζόταν ως αντίπαλος της αμερικάνικης στις ταινίες blockbusters, ανήκει πλέον στο παρελθόν! Αντίθετα, βρισκόμαστε στην εποχή που οι μεγιστάνες του Hollywood αρχίζουν να φλερτάρουν με τους Κινέζους επενδυτές για παραγωγές διεθνούς κλίμακας.
Μόλις το 2015, ο κινέζικος κολοσσός ηλεκτρονικού εμπορίου στο διαδίκτυο, η Alibaba, έκανε επένδυση στη ταινία ‘Mission: Impossible – Rogue Nation’, την πέμπτη συνέχεια της σειράς ταινιών ‘Mission: Impossible’, με πρωταγωνιστή τον Τομ Κρουζ. Η δε China Film Group Corporation, η μεγαλύτερη και ισχυρότερη κρατική κινηματογραφική επιχείρηση στη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, υπήρξε από τους επενδυτές των ταινιών ‘Fast & Furious 7’ (2015) και ‘Fast & Furious 8’ που βγήκε πρόσφατα στους κινηματογράφους. Ενώ ο κινέζικος όμιλος Dalian Wanda αγόρασε τον Ιανουάριο του 2016 την ‘Legendary Entertainment’, γνωστή για τις κινηματογραφικές επιτυχίες ‘Jurassic Park’, ‘Inception’, ‘The Dark Knight’ κ.ά.
To σχέδιο “Made in China”
“Made in China” αποκαλείται η κινέζικη στρατηγική μάρκετινγκ που υιοθετήθηκε το 2015 και περιλαμβάνει ένα σύνολο μέτρων, μέσω των οποίων το Πεκίνο σχεδιάζει να επιταχύνει την ανάπτυξη της Κινέζικης Οικονομίας σε 10 βιομηχανικούς κλάδους. Σε αυτούς περιλαμβάνονται η ρομποτική, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η τεχνολογία επόμενης γενιάς και η βιομηχανία του θεάματος.
Στο βιβλίο ‘Hollywood Made in China’ που κυκλοφόρησε πριν μερικούς μήνες, η συγγραφέας Aynne Kokas, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο της Βιρτζίνια, περιγράφει τον νέο ρόλο της Κίνας ως soft power στις παγκόσμιες βιομηχανίες των μέσων ενημέρωσης και του θεάματος. Με τον όρο ‘soft power’, δηλαδή “ήπια δύναμη”, εννοούν ουσιαστικά την πολιτιστική και οικονομική επιρροή της Κίνας στον αμερικάνικο τρόπο ζωής.
Κυριότερος εκφραστής του νέου αυτού ρόλου της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας είναι ο Γουάνγκ Τζιανλίν. Ο Τζιανλίν είναι Κινέζος επιχειρηματίας, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Dalian Wanda Group. Είναι ο πλουσιότερος Κινέζος και ένας από τους πλουσιότερους ανθρώπους στον πλανήτη, σύμφωνα με τα περιοδικά ‘Bloomberg’ και ‘Forbes’. Είναι χαρακτηριστικό ότι το περιοδικό ‘Economist’ συγκρίνει τη φιλοδοξία του με εκείνη του Ναπολέοντα, επικαλούμενο το στρατιωτικό του υπόβαθρο (ο Τζιανλίν υπηρέτησε για 16 χρόνια στον Λαϊκό Απελευθερωτικό Στρατό, δηλαδή τις ένοπλες δυνάμεις της χώρας του που ελέγχονται πλήρως από το Κομμουνιστικό Κόμμα της Κίνας).
Ο ίδιος ανήκει στο Κομμουνιστικό Κόμμα της Κίνας από το 1976 και έχει στενές σχέσεις με την κυβέρνηση της χώρας του, που του έχει παραχωρήσει σε επιδοτήσεις περισσότερα από 1 δισ. δολάρια, με σκοπό να στηρίξει τις επιχειρηματικές του δραστηριότητες στο εξωτερικό. Είναι γνωστός για τη σιδηρά πειθαρχία που απαιτεί από τους υπαλλήλους του, στους οποίους δεν διστάζει να επιβάλλει ακόμη και πρόστιμα όταν παραβιάζουν τον συντηρητικό ενδυματολογικό κώδικα της εταιρείας.
Η ανερχόμενη δύναμη της Wanda
Η Wanda Group ή Dalian Wanda, της οποίας είναι ιδιοκτήτης o Γουάνγκ Τζιανλίν, είναι μια κινέζικη πολυεθνική εταιρεία ετερογενών δραστηριοτήτων. Πρόκειται για τον μεγαλύτερο κατασκευαστή και ιδιοκτήτη ιδιωτικών ακινήτων στον κόσμο, αλλά ταυτόχρονα και για τον μεγαλύτερο φορέα εκμετάλλευσης αλυσίδας κινηματογραφικών ταινιών. Στην εταιρεία ανήκουν τα Wanda Cinemas (κινηματογραφικές αίθουσες στην Κίνα) και η Hoyts Group, μια εταιρεία κινηματογραφικών αιθουσών στην Αυστραλία, ενώ το 2012 ο Τζιανλίν εξαγόρασε το μεγαλύτερο τμήμα της αμερικάνικης εταιρείας AMC Theatres (Odeon Cinemas, UCI Cinemas και Carmike Cinemas), αποκτώντας έτσι τον έλεγχο σε περισσότερες από 8.000 κινηματογραφικές αίθουσες στις ΗΠΑ! Tον Ιούνιο του 2013, η Wanda απέκτησε τη βρετανικών συμφερόντων εταιρεία Sunseeker International, μια εταιρεία κατασκευής πολυτελών σκαφών και μηχανών που χρησιμοποιήθηκαν στα γυρίσματα των ταινιών του James Bond.
Η εξαγορά της Legendary Entertainment, τον Ιανουάριο του 2016, έκανε την Wanda Film Holdings, θυγατρική της αρχικής εταιρείας, τη μεγαλύτερη εταιρεία παραγωγής ταινιών στον κόσμο. Η επιθετική πολιτική της εταιρείας του Τζιανλίν συνεχίστηκε, καθώς τον Μάιο του 2016 εξαγόρασε την Propaganda GEM Ltd, εταιρεία στρατηγικών μάρκετινγκ, διαφήμισης και ψυχαγωγίας, ενώ τον Σεπτέμβριο του 2016 ανακοίνωσε τη συνεργασία της με την Sony Pictures Entertainment. Η συμφωνία ήρθε μετά την αποτυχημένη προσπάθεια της Wanda να αποκτήσει μερίδιο στην Paramount Pictures. Η Sony δήλωσε ότι η Wanda σχεδιάζει να αναδείξει το στοιχείο της Κίνας στις ταινίες στις οποίες επενδύει.
Η συμμαχία θα επιτρέψει στη Wanda να επεκτείνει το αποτύπωμά της στο Hollywood και να προωθήσει τον στόχο του Τζιανλίν να καταστήσει τον Όμιλο παγκόσμια ατμομηχανή της ψυχαγωγίας!
Το Πεκίνο κάνει… νερά
Tον Σεπτέμβριο του 2016 ανακοινώθηκε ότι η Wanda βρισκόταν σε συζητήσεις για εξαγορά της εταιρείας παραγωγής τηλεοπτικών σόου Dick Clark Productions που διαχειρίζεται τα βραβεία “Χρυσές Σφαίρες” για ένα δισεκατομμύριο δολάρια. Η χρυσή εξαγορά τελικά δεν επιτεύχθηκε, καθώς το Πεκίνο αποφάσισε να περιορίσει τις εξαγορές ξένων επιχειρήσεων.
Παρά τις άριστες σχέσεις του με το Κομμουνιστικό Κόμμα της Κίνας, ο Γουάνγκ Τζιανλίν δεν κατάφερε να εξασφαλίσει την έγκριση των κινέζικων Αρχών στο έμβασμα ύψους 1 δισ. δολαρίων. Αυτή ήταν η πρώτη φορά που οι κινέζικες Αρχές προέβαλαν εμπόδια στον Κινέζο μεγιστάνα. Ο Τζιανλίν, σε ομιλία του στο Νταβός τον περασμένο Ιανουάριο, δήλωσε πως θα υπερβεί όποιο εμπόδιο προκύψει από την ένταση στις σχέσεις Πεκίνου – Ουάσιγκτον μετά την ανάληψη της προεδρίας από τον Τραμπ και τόνισε ότι προβλέπει ετήσιες δαπάνες από 5 έως 10 δισ. δολαρίων για επενδύσεις στις ΗΠΑ. Στην ίδια ομιλία, μάλιστα, κάλεσε τον Τραμπ να αντισταθεί στις πιέσεις και να μη θέσει στο στόχαστρο των αμερικανικών Αρχών τις κινέζικες επενδύσεις στην αμερικανική βιομηχανία θεάματος.
Η “επίθεση φιλίας” των κινέζικων επιχειρήσεων προς τις αμερικάνικες εταιρείες της βιομηχανίας του θεάματος θορύβησε ακόμη και το αμερικάνικο Κογκρέσο, καθώς 16 μέλη του σε επιστολή τους, το περασμένο φθινόπωρο, εκφράζουν την ανησυχία τους για την εισβολή της Wanda Group στην αμερικάνικη βιομηχανία του θεάματος. Ταυτόχρονα, πολιτικοί αναλυτές δεν αποκλείουν μελλοντικά το ενδεχόμενο προπαγάνδας στις ταινίες παραγωγής των συγκεκριμένων εταιρειών. “Αν μπορούσα να ελέγξω την αμερικάνικη βιομηχανία θεάματος, θα ήταν το μόνο που θα χρειαζόμουν για να μετατρέψω ολόκληρο τον κόσμο σε κομμουνιστικό”, είχε πει ο Στάλιν. Και ο Γουάνγκ Τζιανλίν θα μπορούσε να είναι θαυμαστής.