Μετά την τηλεκπαίδευση
Πώς να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να (ξανα)προσαρμοστούν στο σχολείο

Η φετινή σχολική χρονιά είναι ιδιαίτερη, με πολλά “σκαμπανεβάσματα”, απαιτώντας από τα παιδιά να προσαρμόζονται συνεχώς σε νέα δεδομένα. Ποια “σημάδια” μαρτυρούν ότι η επιστροφή στο σχολείο μετά τις γιορτές τούς προκαλεί στρες; Και με ποιον τρόπο μπορούμε να συμβάλουμε, ώστε να το αντιμετωπίσουν;

της Βίκυς Κόρδα

Η απρόβλεπτη εξέλιξη της πανδημίας του SARS-CoV-2 έχει φέρει τα «πάνω-κάτω» και στην εκπαίδευση. Κάθε τόσο, οι Αρχές καλούνται να εξετάζουν νέα επιστημονικά δεδομένα και να λαμβάνουν ανάλογες αποφάσεις, με στόχο την προστασία μαθητών και εκπαιδευτικών.
Η σχολική χρονιά ξεκίνησε με αυστηρή τήρηση των μέτρων προφύλαξης από τον νέο ιό: θερμομέτρηση κατά την είσοδο στο σχολικό κτήριο, υγιεινή των χεριών, αποστάσεις την ώρα των διαλειμμάτων και πολύ άγχος. Και συνεχίστηκε με τηλεκπαίδευση, αναγκάζοντας τους μαθητές να επαναφέρουν πρακτικές της άνοιξης και να προσαρμοστούν σε ένα εντελώς νέο εβδομαδιαίο πρόγραμμα, προσθέτοντας στην ήδη επιβαρυμένη ψυχολογία τους μία ακόμη γερή δόση… στρες.
Με τις φωνές των ειδικών, ωστόσο, να πληθαίνουν το τελευταίο διάστημα υπέρ του ανοίγματος των σχολείων, είναι πιθανό οι μαθητές να νιώθουν εντονότερο το στρες. Επιστροφή και εκ νέου προσαρμογή στο παλιό πρόγραμμα, προφορική εξέταση και γραπτά διαγωνίσματα για την αξιολόγησή τους, είναι μερικά μόνο από τα ζητήματα στα οποία καλούνται να ανταποκριθούν. Ξανά.

Πώς θα καταλάβουμε ότι το παιδί μας πιέζεται;
Προκειμένου να απαντήσουμε σε αυτό το ερώτημα, θα πρέπει να παρατηρήσουμε εάν το παιδί μας:
– Θέτει συνεχώς ερωτήματα σχετικά με την επιστροφή ή όχι στο σχολείο, παρόλο που έχουν ήδη συζητηθεί.
– Παραπονιέται συχνά για πονοκεφάλους, στομαχικούς πόνους και κόπωση, ενώ δεν υφίσταται ασθένεια.
– Αργεί να αποκοιμηθεί ενώ έχει ξαπλώσει, ή έχει διακεκομμένο και ανήσυχο ύπνο.
– Έχει εκφράσει την επιθυμία να διακόψει στο μέλλον δραστηριότητες που σχετίζονται με το σχολείο, όπως οι σχολικές εκδρομές, ή
– Αρνείται να επιστρέψει στο σχολείο, γεγονός το οποίο χρήζει περαιτέρω διερεύνησης.

Tips για ομαλή επιστροφή στο σχολείο
Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να βοηθήσουμε τα παιδιά μας, και κάθε γονιός μπορεί να κρίνει ποιος είναι ο καταλληλότερος για το δικό του παιδί. Ωστόσο, καλό είναι να έχουμε υπόψη μας τις παρακάτω γενικές συμβουλές:

● Προσεγγίζουμε το άγχος, αντί να το αποφεύγουμε. Θα ήταν λάθος να διακωμωδήσουμε ή να αγνοήσουμε τυχόν ανησυχίες του παιδιού μας. Αντιθέτως, είναι πολύ σημαντικό να αποδεχτούμε τα συναισθήματά του, να αναζητήσουμε την αιτία και, αναλόγως, να το βοηθήσουμε να εφαρμόσει μικρά βήματα για να ξεπεράσει το στρες.

● Κάνουμε “πρόβα”… ξανά την πρωινή σχολική ρουτίνα. Πριν ακόμη αποφασιστεί η λήξη της τηλεκπαίδευσης, κάνουμε μια «πρόβα τζενεράλε» του πρωινού ξυπνήματος, της προετοιμασίας και της μετάβασης στο σχολείο, και επαναφέρουμε το πρόγραμμα της εβδομάδας στην… προ τηλεκπαίδευσης κατάσταση!

● Βελτιώνουμε το πρόγραμμα του ύπνου. Η προσαρμογή από το ανέμελο ωράριο των γιορτών (αλλά και τη σχετική χαλαρότητα της τηλεκπαίδευσης) στο απαιτητικό ωράριο του σχολείου, δεν είναι εύκολη υπόθεση. Για αυτό, φροντίζουμε να γίνει σταδιακά και ομαλά. Μετά το τέλος των γιορτών, προσπαθούμε η ώρα του ύπνου να πλησιάζει ολοένα και πιο κοντά στην ιδανική, με βάση το καθημερινό πρόγραμμα του παιδιού μας.

● Για τα παιδιά του δημοτικού σχολείου, μια καλή ιδέα είναι να προγραμματίσουμε συναντήσεις για παιχνίδι με συμμαθητές τους πριν την επιστροφή στο σχολείο. Αυτό θα τα βοηθήσει να ξαναβρούν τα “πατήματά” τους με τους συμμαθητές τους, τους οποίους έχουν να συναντήσουν αρκετό καιρό.
Ειδικά για τα “πρωτάκια”, τα οποία δεν πρόλαβαν να εξοικειωθούν με το νέο περιβάλλον, αλλά και να αναπτύξουν φιλικούς δεσμούς με συμμαθητές τους, είναι σημαντικό αφ’ ενός να αξιοποιήσουμε τον ελεύθερο χρόνο τους για να έρθουν κοντά με συμμαθητές τους, χωρίς να αμελούμε την τήρηση των μέτρων προφύλαξης, και αφ’ ετέρου να επισκεφθούμε τον χώρο του σχολείου, εφόσον αυτό επιτρέπεται, λίγες μέρες πριν δοθεί το «πράσινο φως» για την επιστροφή στο σχολείο.

● Όσον αφορά τα μεγαλύτερα παιδιά, δεν θα πρέπει να θεωρούμε δεδομένο πως «όλα είναι εντάξει» και πως μπορούν να διαχειριστούν αποτελεσματικά το άγχος τους. Αντιθέτως, οφείλουμε να αναγνωρίζουμε τις ευθύνες και τις δυσκολίες που βιώνουν, παράλληλα με τις αναπτυξιακές “προκλήσεις” της εφηβείας. Θα πρέπει, λοιπόν, να είμαστε εξίσου παρατηρητικοί και πάντα πρόθυμοι και διαθέσιμοι να συμβουλέψουμε, χωρίς όμως να “παραβιάζουμε” τον προσωπικό τους χώρο και χρόνο.

Πηγές
https://adaa.org/learn-from-us/from-the-experts/blog-posts/consumer/back-school-anxiety
https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/5-tips-to-ease-backtoschool-anxiety
https://www.health.harvard.edu/blog/back-to-school-anxiety-2018082314617