Ιδέες για δημιουργική απασχόληση “κεκλεισμένων των θυρών”

Εκεί που η κούραση από τη σχολική χρονιά είχε αρχίσει να “χτυπάει κόκκινο”, η πανδημία του κορονοϊού έβαλε αναγκαστικό “φρένο” σε όλες τις καθημερινές υποχρεώσεις των παιδιών μας. Μπορούμε, άραγε, να αξιοποιήσουμε θετικά αυτή τη δύσκολη συγκυρία, ώστε να έρθουμε πιο κοντά με τα παιδιά μας;

της Βίκυς Κόρδα

Ως γονείς, οφείλουμε αφ’ ενός να προφυλάξουμε τα παιδιά μας ακολουθώντας πιστά τις οδηγίες των ειδικών, αφ’ έτερου να προστατεύσουμε και την ψυχολογία τους, προσπαθώντας να βρούμε πώς θα περάσει όσο το δυνατόν ανώδυνα η περίοδος αυτή.
Και, παρά τα δυσάρεστα νέα των οποίων γινόμαστε καθημερινά δέκτες, εμείς επιλέγουμε να δούμε το –μοναδικό ίσως– θετικό στοιχείο της ιδιαίτερης αυτής επικαιρότητας: τον ελεύθερο χρόνο. Η πρωτόγνωρη αυτή πανδημία ήρθε για να πατήσει παύση στους φρενήρεις ρυθμούς μας, προσφέροντάς μας την πολυτέλεια τού να περνάμε χρόνο στο σπίτι με τα παιδιά μας.
Βεβαίως, η σύσταση των ειδικών για απομόνωση στο σπίτι ενδεχομένως να ηχεί και λίγο… απειλητική για κάποιους από εμάς. Γιατί δεν είμαστε συνηθισμένοι σε αυτό, γιατί φοβόμαστε ότι η “κλεισούρα” μπορεί να έχει δυσάρεστα αποτελέσματα στην ψυχική μας κατάσταση, μακροπρόθεσμα.
Για να μη φρικάρουμε, λοιπόν, ούτε εμείς, αλλά ούτε και τα βασανάκια μας, ιδού μερικές ιδέες:

Οι “κλασικές”

Παιχνίδι
Το προφανές σε αυτήν την περίπτωση είναι το παιχνίδι. Και εδώ, πρωταρχικό λόγο έχουν τα παιδιά μας. Κοινώς, θα παίξουμε παιχνίδια που τους ταιριάζουν και τα ευχαριστούν.
Αν, ωστόσο, ξεμείνουν και αυτά από ιδέες και νιώσουμε ότι η απομόνωση τα έχει εξαντλήσει, κάνουμε μια “επανεκκίνηση”, προτείνοντας να παίξουμε επιτραπέζια, να φτιάξουμε παζλ, να σπαζοκεφαλιάσουμε με γρίφους και κρεμάλες, να κάνουμε μπόλικα “πέτρα, ψαλίδα, χαρτί”, να παίξουμε “θάρρος ή αλήθεια”.
Και αν έχουν πιαστεί να κάθονται στον καναπέ, φουσκώνουμε ένα μπαλόνι, αν μας βρίσκεται, και παίζουμε “δεν αφήνω το μπαλόνι να ακουμπήσει το πάτωμα”. Ή φτιάχνουμε μια υποτυπώδη “δοκό ισορροπίας” και ζητάμε από τα παιδιά να περπατήσουν σε αυτή χωρίς να πέσουν.
Σε περιπτώσεις πιο… ανίατης βαρεμάρας, μπορούμε να παίξουμε μπάσκετ με μια άδεια κούτα και μια μικρή και ελαφριά μπάλα, ή ακόμη και ποδόσφαιρο σε μια γωνιά του σπιτιού. Εναλλακτικά, για τους μικρούς και “απελπισμένους” μας μπαλαδόρους, οριοθετούμε σε ένα σημείο του σπιτιού ένα νοητό τέρμα και τους κάνουμε σουτάκια. 

Χειροτεχνίες
Οι χειροτεχνίες είναι μια δημιουργική και αγχολυτική απασχόληση για μικρούς και μεγάλους.
Μπορούμε να εμπνεύσουμε τα παιδιά μας να ζωγραφίσουν όμορφες ζωγραφιές για τον παππού και τη γιαγιά, που είναι αυτή την περίοδο σε απόσταση, ή ζωγραφιές που θα διακοσμήσουν το δωμάτιό τους. Εναλλακτικά, εξαντλούμε όλη μας την καλλιτεχνική ιδιοφυΐα φτιάχνοντας φιγούρες με πλαστελίνη, ή διάφορες κατασκευές με χαρτί και χαρτόνι (εδώ το ίντερνετ μπορεί να μας βοηθήσει σημαντικά).
Για τα παιδιά που είναι χαρισματικά και μελετηρά, και που το κλείσιμο των σχολείων τούς “έχει στοιχίσει” (ναι, υπάρχουν και τέτοια αστεράκια), κάνουμε πειράματα χημείας και φυσικής, βασισμένα στα σχολικά βιβλία ή κατόπιν αναζήτησης στο διαδίκτυο. 

Διασκέδαση
Πέρα από τα παιχνίδια και τα καλλιτεχνικά δημιουργήματα, μπορούμε να σκαρφιστούμε διάφορους άλλους τρόπους για να περάσουμε ευχάριστα την περίοδο του #menoumespiti. Το μόνο που χρειαζόμαστε είναι όρεξη για διασκέδαση. Και, αν αυτό είναι δύσκολο, ας αφήσουμε τα παιδιά να μας συμπαρασύρουν με την αθωότητά τους.
Μια ωραία ιδέα είναι να ξεφυλλίσουμε άλμπουμ με φωτογραφίες της οικογένειάς μας από τα παλιά. Ή να δούμε ανάλογα βιντεάκια από οικογενειακές μαζώξεις. Ενδιαφέρον θα είχε να τους δείξουμε φωτογραφίες από τη βρεφική τους ηλικία, με τη συνοδεία ανάλογων πληροφοριών για αστεία λογάκια που έλεγαν ή παράξενες συνήθειες που είχαν.
Αν έχουμε εξαντλήσει… όλα τα οικογενειακά άλμπουμ και έχουμε στερέψει από ιδέες, βάζουμε τα αγαπημένα τους τραγούδια και τους δίνουμε το έναυσμα για χορό, θέτοντας ένα challenge. Θα μπορούσαμε ακόμη να συνδυάσουμε τον χορό με τραγούδι και μεταμφιέσεις, και να παίξουμε ένα δικό μας επεισόδιο “Your Face Sounds Familiar”, σε παγκόσμια πρώτη!
Αν, πάλι, τα παιδιά μας είναι αρκετά μεγαλύτερα και πλήττουν αφόρητα, τους προτείνουμε να… ντυθούν και να στολιστούν, προκειμένου να τους τραβήξουμε τις πιο “ψαγμένες” φωτογραφίες για τα social media, φουλ έξτρα περιποιημένες, τώρα που έχουμε χρόνο!

Βιβλία
Ε, ναι. Τώρα είναι η κατάλληλη ευκαιρία να τελειώσουμε και εκείνο το βιβλίο που σκονίζεται στο κομοδίνο μας, δίνοντας παράλληλα και το ιδανικό παράδειγμα στα παιδιά μας.
Είναι σίγουρο πως κάπου, σε κάποιο ράφι, θα υπάρχει ένα μισοτελειωμένο βιβλίο παιδικής λογοτεχνίας. Ας παροτρύνουμε τα παιδιά μας να το πιάσουν, στην ανάγκη από την αρχή, να ξαπλώσουν στην αγαπημένη τους γωνιά στο σπίτι και να το απολαύσουν. Εάν η ηλικία τους δεν βοηθά, τους το διαβάζουμε εμείς.

Εναλλακτικά:

Μαγειρική
Ενδεχομένως η μαγειρική, όταν γίνεται βιαστικά και υπό πίεση, να μοιάζει με καταναγκαστικό έργο. Μπορεί, όμως, να λειτουργήσει και χαλαρωτικά, ιδίως όταν ο χρόνος εντός σπιτιού είναι απεριόριστος.
Με δεδομένο ότι, λόγω της φρενιτίδας που προηγήθηκε, τα ντουλάπια μας διαθέτουν μεγάλη ποικιλία σε υλικά, μπορούμε να φτιάξουμε δυνητικά πολλές παρασκευές. Ας γκουγκλάρουμε μαζί με τα παιδιά μας συνταγές για οτιδήποτε τραβάει η όρεξή τους: κουλουράκια, κέικ, κρέπες κ.λπ. και ας τους αναθέσουμε αρμοδιότητες (προφανώς τις ακίνδυνες). Δεν είναι καθόλου κακή ιδέα να τα αφήσουμε να πάρουν και πρωτοβουλίες, να κάνουν μικρούς πειραματισμούς. Ακόμη και αν το αποτέλεσμα δεν είναι τέλειο, ακόμη και αν η κουζίνα μας μοιάζει “βομβαρδισμένη”, θα είμαστε σίγουρα όλοι κερδισμένοι…

Καθαριότητα
Πόσες φορές έχουμε αποφασίσει ότι, με την πρώτη ευκαιρία, θα ασχοληθούμε με την επιχείρηση “ξεκαθάρισμα του παιδικού δωματίου”; Σίγουρα πολλές, και σίγουρα ψάχνουμε αφορμές για να το αποφύγουμε.
Τώρα είναι η ιδανική ευκαιρία! Ένα ξεκαθάρισμα σε ρούχα, παιχνίδια και άλλα πραγματάκια που εύκολα συσσωρεύονται σε κουτιά, ράφια και ντουλάπια, μαζί με το παιδί μας, το οποίο θα κληθεί να αποφασίσει τι κρατάμε και τι χαρίζουμε, μπορεί να είναι μια καθ’ όλα διασκεδαστική εμπειρία. Το τερπνόν μετά του ωφέλιμου, δηλαδή!

Κηπουρική
Ιδανικό θα ήταν να έχουμε όλοι τον δικό μας κήπο, όπου επιτρέπεται να βγούμε και να “ξεμουδιάσουμε”. Ωστόσο, ακόμη και ένα μικρό μπαλκόνι μπορεί να ανανεώσει τον αέρα μας…
Θα ήταν, λοιπόν, μια ωραία απασχόληση για τα παιδιά μας, να περιποιηθούμε μαζί τα φυτά του μπαλκονιού μας: αφαιρούμε τα κίτρινα φύλλα, καθαρίζουμε τις γλάστρες, σκουπίζουμε το μπαλκόνι, ποτίζουμε. Μπορούμε, ακόμη, να κάνουμε και μεταφύτευση ή να τους αλλάξουμε θέση∙ οτιδήποτε μπορεί να μας προσφέρει ικανοποίηση.
Και αν δεν έχουμε γλάστρες, γιατί δεν φυτεύουμε φακές σε ένα κεσεδάκι από γιαούρτι;

Όπως και να έχει, γνωρίζουμε τα παιδιά μας καλύτερα από τον καθένα, και είναι σίγουρο ότι μπορούμε να βρούμε δεκάδες τρόπους προκειμένου να μπορέσουμε να περάσουμε ανώδυνα αυτή την “κεκλεισμένων των θυρών” περίοδο…