Καλοκαίρι | Trend - planbemag.gr
Plan Be Mag
Trend

Summer Haters: Μήπως μισείτε το καλοκαίρι; Οδηγίες επιβίωσης για… χειμωνάκηδες!

Καλοκαίρι αλλά...Σας αρέσει ο καφές σας ζεστός, οι ημέρες παγωμένες κι εσείς να βρίσκεστε ξαπλωμένοι με την κουβερτούλα σας στον καναπέ, βλέποντας σειρές; Σκέφτεστε υψηλές θερμοκρασίες, συνωστισμό στα μπαράκια και παραλίες που βουλιάζουν από κόσμο, και σας πιάνει απελπισία; Δεν υπάρχει κανένας λόγος να ντρέπεστε!

Γιώτα ΧουλιάραΓιώτα Χουλιάρα

Καλοκαίρι αλλά…Σας αρέσει ο καφές σας ζεστός, οι ημέρες παγωμένες κι εσείς να βρίσκεστε ξαπλωμένοι με την κουβερτούλα σας στον καναπέ, βλέποντας σειρές; Σκέφτεστε υψηλές θερμοκρασίες, συνωστισμό στα μπαράκια και παραλίες που βουλιάζουν από κόσμο, και σας πιάνει απελπισία; Δεν υπάρχει κανένας λόγος να ντρέπεστε!

Έφτασε πάλι εκείνη η εποχή του χρόνου. Το καλοκαίρι είναι εδώ, μπαίνοντας δυναμικά στην καθημερινότητά μας με τις υψηλές του θερμοκρασίες. Μεγάλες ημέρες, ζεστές νύχτες, τραπέζια σε εξωτερικούς χώρους, καφετέριες και μπαράκια γεμάτα από ντόπιους, αλλά και τουρίστες, παγωτά και παγωμένοι καφέδες στις παραγγελίες, μπάνια στην παραλία, πάρτι στα γειτονικά μπαλκόνια, σχέδια για καλοκαιρινές διακοπές, όλα είναι εδώ σε πρώτο πλάνο με την κατάλληλη μουσική υπόκρουση. Γιατί, εκτός από τα τζιτζίκια, υπάρχουν και τα τραγούδια του καλοκαιριού.

«Καλοκαιράκι, βραδινό μπανάκι, σαν το ψαράκι μπαίνεις στο νερό…», ακούγεται η μουσική από το μπαράκι. Η φωνή του Κώστα Χαριτοδιπλωμένου από το ηχείο λειτουργεί ως μια ιδιότυπη μηχανή του χρόνου και με γυρνά στο μακρινό 1991, όταν είχε κυκλοφορήσει ο δίσκος «Καίγομαι» και το συγκεκριμένο τραγούδι είχε γίνει η επιτυχία του καλοκαιριού. Ήταν μια εποχή που μετρούσαμε πόσα παγωτά φάγαμε, πόσα μπάνια κάναμε και βιώναμε το καλοκαίρι ως ευλογία.  Ως παιδιά και ως έφηβοι, το καλοκαίρι ήταν για όλους μας μια ξέγνοιαστη ανάπαυλα, μια αγαπημένη εποχή και μια όαση γεμάτη από περιπέτειες, διασκέδαση, εκδρομές, βουτιές και ερωτικά σκιρτήματα, συνοδευόμενα από το «Μη μου μιλάς για καλοκαίρια» της Σοφίας Αρβανίτη και το «Καλοκαιρινά Ραντεβού» από τις Δυτικές Συνοικίες.

Καθώς μεγαλώνουμε, όμως, αυτές οι συνήθειες αλλάζουν. Η καλοκαιρινή ανεμελιά χάνεται και, κάπου μέσα από τις διαδαλώδεις υποχρεώσεις, ξεπηδά μια νέα ομάδα ανθρώπων, αυτοί που μισούν το καλοκαίρι, γνωστοί ως summer haters. Στο ελληνικό διαδίκτυο και, πιο συγκεκριμένα, στον χώρο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, τους συναντάμε απλά ως χειμωνάκηδες και είναι οι μεγάλοι αντίπαλοι των καλοκαιράκηδων, σε μια βεντέτα ανάλογη των… Φουρτουνάκηδων και Βροντάκηδων!

Πολλοί άνθρωποι αισθάνονται ότι πρέπει να αξιοποιούν στο έπακρο τις μεγάλες ημέρες και τον ζεστό καιρό, αλλά, στην πραγματικότητα, το καλοκαίρι μπορεί να είναι μια δύσκολη εποχή του χρόνου, για πολλούς λόγους. Κι ενώ μερικοί από τους λόγους που κάποιοι μισούν το καλοκαίρι ίσως είναι υπερβολικοί, αυτό δεν παύει να είναι μια δύσκολα διαχειρίσιμη περίοδος για αρκετούς ανθρώπους.

Εποχιακή συναισθηματική διαταραχή

Ας δούμε εδώ το σύνδρομο SAD/Seasonal Affective Disorder (εποχιακή συναισθηματική διαταραχή): Πρόκειται για έναν τύπο κατάθλιψης που έρχεται και φεύγει ανάλογα με τις εποχές. Συνήθως εμφανίζεται τους χειμερινούς μήνες, όταν ο καιρός είναι πιο κρύος, οι μέρες είναι μικρότερες και δεν λαμβάνουμε αρκετή βιταμίνη D ή ηλιακό φως. Το σύνδρομο είναι γνωστό ως «χειμερινή κατάθλιψη», επειδή τα συμπτώματα είναι συνήθως πιο εμφανή και πιο σοβαρά κατά τη διάρκεια του χειμώνα.

Ωστόσο, σύμφωνα με μελέτες, υπάρχει και η «θερινή κατάθλιψη», η οποία επηρεάζει πάρα πολλούς ανθρώπους – απλά δεν είναι τόσο γνωστή, και στη χώρα μας παραμένει υποτιμημένη.

Υπάρχουν αρκετοί λόγοι, για τους οποίους ορισμένοι μπορεί να αντιπαθούν το καλοκαίρι ή να εμφανίζουν συμπτώματα κατάθλιψης. Τους λόγους αυτούς μπορούμε να τους κατατάξουμε σε δυο μεγάλες κατηγορίες:

– Λόγοι που σχετίζονται με την υγεία.

– Λόγοι που σχετίζονται με τον κοινωνικό/οικονομικό περίγυρο.

Στην πρώτη κατηγορία, σημαντικοί παράγοντες είναι η ζέστη, οι αλλεργίες, τα έντομα και τα ηλιακά εγκαύματα. Οι υψηλές θερμοκρασίες και η υγρασία μπορεί να είναι άβολες και εξαντλητικές, ιδιαίτερα για τους μεγαλύτερους σε ηλικία ανθρώπους ή για όσους εργάζονται κατά τη θερινή περίοδο. Η υπερβολική ζέστη μπορεί να οδηγήσει σε προβλήματα υγείας, όπως αφυδάτωση, θερμική εξάντληση και θερμοπληξία. Τα επίπεδα γύρης μπορεί να είναι υψηλά το καλοκαίρι, προκαλώντας αλλεργίες σε ευαίσθητα άτομα. Αυτό μπορεί να προκαλέσει συμπτώματα, όπως φτάρνισμα, καταρροή, φαγούρα στα μάτια και συμφόρηση.

Το καλοκαίρι, επίσης, συχνά φέρνει μια αύξηση στον πληθυσμό των εντόμων, όπως τα κουνούπια, οι μύγες και τα τσιμπούρια, τα οποία μπορεί να είναι ενοχλητικά και, μερικές φορές, ενέχουν κινδύνους για την υγεία. Τέλος, η αυξημένη έκθεση στον ήλιο μπορεί να οδηγήσει σε ηλιακά εγκαύματα και μακροχρόνιες βλάβες του δέρματος, συμπεριλαμβανομένου υψηλότερου κινδύνου καρκίνου του δέρματος.

Στη δεύτερη κατηγορία, η οποία σχετίζεται με την οικονομική και κοινωνική πίεση από τον περίγυρο, σημαντικό ρόλο παίζει το κόστος των διακοπών και τα προβλήματα που προκύπτουν κατά την καλοκαιρινή περίοδο στην εργασία, αλλά και την καθημερινότητα.

Τα έξοδα ταξιδιού και διακοπών μπορεί να είναι αυξημένα, καθιστώντας το καλοκαίρι πιο δαπανηρή εποχή για ορισμένες οικογένειες.

Η χρήση κλιματισμού μπορεί να οδηγήσει σε υψηλότερους λογαριασμούς ενέργειας, δημιουργώντας πρόβλημα στον οικογενειακό προϋπολογισμό.

Οι δημοφιλείς προορισμοί διακοπών, οι παραλίες και τα τουριστικά μέρη μπορεί να γίνουν πολυσύχναστα και θορυβώδη, κάτι που μερικοί άνθρωποι βρίσκουν υπερβολικό και αγχωτικό.

Επίσης, μπορεί να υπάρξει πίεση από τον περίγυρο για συμμετοχή σε υπαίθριες δραστηριότητες και μεγαλύτερη κοινωνικοποίηση, κάτι που μπορεί να είναι αγχωτικό για τους εσωστρεφείς ή για όσους προτιμούν πιο ήσυχες και ήρεμες δραστηριότητες.

Για τους γονείς, ιδιαίτερα, το καλοκαίρι μπορεί να διαταράξει τη ρουτίνα της οικογένειας, όταν τα παιδιά είναι εκτός σχολείου, απαιτώντας προσαρμογές στα ωράρια εργασίας και την εύρεση ατόμου για τη φροντίδα τους, ειδικά αν στο οικογενειακό πλάνο δεν υπάρχουν παπούδες και γιαγιάδες που θα μπορούσαν να βοηθήσουν.

Πέρα από τα παραπάνω, δεν είναι απαραίτητο ότι οι άνθρωποι που μισούν το καλοκαίρι να ανήκουν σε κάποια ευπαθή ομάδα ή είναι φύσει αντικοινωνικοί. Μπορεί απλά να βρίσκουν τις υψηλές θερμοκρασίες άβολες. Μπορεί να προτιμούν πιο δροσερό καιρό και να νιώθουν πιο άνετα και ενεργητικά την άνοιξη, το φθινόπωρο ή το χειμώνα.

Συνήθως πρόκειται για ανθρώπους που τα χόμπι και οι δραστηριότητές τους αναπτύσσονται σε εσωτερικούς χώρους, όπως το διάβασμα και η παρακολούθηση ταινιών/σειρών, και προτιμούν να βρίσκονται μακριά από τον θόρυβο, τα μεγάλα πάρτυ και τον συνωστισμό σε παραλίες και καλοκαιρινούς προορισμούς.

Οδηγίες για αμετανόητους χειμωνάκηδες

Σας αρέσει ο καφές σας ζεστός, οι ημέρες παγωμένες κι εσείς να βρίσκεστε ξαπλωμένοι με την κουβερτούλα σας στον καναπέ; Μην πανικοβάλλεστε! Δεν υπάρχει κανένας λόγος να ντρέπεστε να παραδεχτείτε ότι ούτε θέλετε ν’ ακούτε για καλοκαίρι. Είναι όντως δύσκολο να είσαι χειμωνάκιας, όταν είναι γενικώς αποδεκτό ότι το καλοκαίρι είναι η καλύτερη εποχή του χρόνου…

Αν μισείτε το καλοκαίρι, μην άγχεστε! Υπάρχουν τρόποι να το περάσετε λίγο πιο ανώδυνα!

Ορίστε μερικές συμβουλές επιβίωσης, οι οποίες θα σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε και τη δυσφορία, αλλά και τη θερινή κατάθλιψη: 

  • Μείνετε ενυδατωμένοι

Βεβαιωθείτε ότι πίνετε αρκετό νερό όλη την ημέρα, για να παραμείνετε ενυδατωμένοι. Αποφύγετε το αλκοόλ και την καφεΐνη: Περιορίστε την κατανάλωση αλκοόλ και καφεΐνης, καθώς μπορούν να συμβάλουν στην αφυδάτωση. Κάντε δροσερά ντους για να μειώσετε τη θερμοκρασία του σώματός σας. 

  • Δημιουργήστε ένα άνετο περιβάλλον

Χρησιμοποιήστε ελαφριά κλινοσκεπάσματα που «αναπνέουν», για να παραμείνετε δροσεροί τη νύχτα. Βρείτε ή δημιουργήστε έναν ήσυχο, ήρεμο χώρο, όπου μπορείτε να αποσυρθείτε όταν χρειαστεί.

  • Ακολουθήστε ισορροπημένη διατροφή

Υιοθετήστε ένα διαιτολόγιο πλούσιο σε φρούτα, λαχανικά και άπαχες πρωτεΐνες. Προτιμήστε μικρότερα και πιο συχνά γεύματα, για να αποφύγετε την νωθρότητα.

  • Προγραμματίστε Εσωτερικές Δραστηριότητες

Ασχοληθείτε με χόμπι σε εσωτερικούς χώρους, όπως το διάβασμα. Επισκεφθείτε κλιματιζόμενα μέρη, όπως μουσεία ή γκαλερί. 

  • Περιορίστε τους στρεσογόνους παράγοντες

Προσέξτε να μην δεσμευτείτε υπερβολικά. Δώστε στον εαυτό σας χρόνο για ξεκούραση και χαλάρωση. Διαμορφώστε τις υποχρεώσεις σας σε διαχειρίσιμα βήματα, για να αποφύγετε να αισθάνεστε πιεσμένοι.

Ενσωματώνοντας αυτές τις στρατηγικές στην καθημερινή σας ρουτίνα, όλα θα γίνουν λίγο καλύτερα. Και υπομονή: Στην τελική, καλοκαίρι είναι· θα περάσει!