Περιμένοντας την ηλεκτρονική παραγγελία
Ένας ακόμα ΑΓΩΝΑΣ που δώσαμε στην πανδημία…

Η ιστορία μου ξεκινάει στα τέλη Νοεμβρίου, όταν παίρνω τη ριψοκίνδυνη απόφαση να παραγγείλω τα χριστουγεννιάτικα δώρα των παιδιών online.Το ρίσκο το ήξερα, μιας και τα τεράστια προβλήματα των παραδόσεων των ηλεκτρονικών παραγγελιών είχαν ήδη αρχίσει να πρωταγωνιστούν μεταξύ των θεμάτων της επικαιρότητας. Τι να κάνεις, όμως, όταν δεν ξέρεις πότε και αν θ’ ανοίξουν τα μαγαζιά;

της Λίλας Σταμπούλογλου

Τελικά, τα μαγαζιά άνοιξαν με τη συνθήκη του click away, αλλά όταν δεν το ξέρεις, πρέπει να πάρεις μια απόφαση. Την πήρα κι εγώ, λοιπόν. Και μαζί πήρα και μια βαθιά ανάσα, και πάτησα «ολοκλήρωση παραγγελίας» στο e-shop. Και μετά, άρχισα να μετράω αντίστροφα. Όχι για τα Χριστούγεννα, αλλά για να παραλάβω την παραγγελία μου.
Μάλλον υποψιάζεστε τη συνέχεια της ιστορίας μου. Έζησα το γνωστό θεατρικό έργο του παραλόγου, το «Περιμένοντας τον Γκοντό», με εναλλασσόμενες φάσεις θυμού, απογοήτευσης και αγωνίας, όσο οι μέρες περνούσαν και δεν χτυπούσε κανένας κούριερ το κουδούνι μου. Ούτε χαρτάκι δεν έβρισκα κολλημένο στην πόρτα, το γνωστό ειδοποιητήριο που λέει «περάσαμε και δεν σας βρήκαμε». Θα ήταν κι αυτό μια κάποια λύση! Ας πάω να περιμένω τρεις ώρες στην εταιρεία για να πάρω εγώ το δέμα, τουλάχιστον έτσι ξέρω ότι θα το πάρω. Αξιολύπητο, θα μου πείτε, αλλά ο πνιγμένος απ’ τα γένια του πιάνεται.

«Τα δώρα που αγόρασες θα σου έρθουν το 2022», μου έλεγαν, μεταξύ σοβαρού κι αστείου, οι φίλοι, οι οποίοι ζούσαν επίσης το ίδιο έργο του παραλόγου με κάτι που είχαν αγοράσει ηλεκτρονικά. Όσο περνούσαν οι μέρες, άρχισα να σκέφτομαι και δικαιολογίες για τα παιδιά, γιατί και σ’ αυτά κάτι θα έπρεπε να πω: «Ο Άγιος Βασίλης κόλλησε στην κίνηση». Ή, «Αρρώστησε, ο καημένος, με κορονοϊό και θα φέρει τα δώρα σας μετά τα Χριστούγεννα».

Να πεις ότι δεν φαινόταν το πρόβλημα από παλιά; Φαινόταν. Όλοι είχαμε να διηγηθούμε μια ιστορία σχετική με τις εταιρείες κούριερ. Και οι περισσότερες ιστορίες περιστρέφονταν γύρω από μια προβληματική συνεννόηση ή μια ανεπιτυχή προσπάθεια παράδοσης του πακέτου, στην πόρτα μας. Η πανδημία, όμως, πήγε το πρόβλημα σε άλλο επίπεδο, καθώς στράφηκε στο ηλεκτρονικό εμπόριο μεγαλύτερη μερίδα κόσμου – και, φυσικά, οι ηλεκτρονικές αγορές εκτοξεύθηκαν στο διάστημα.

Όταν μια καραντίνα συμπίπτει με την έλευση των Χριστουγέννων και περιλαμβάνει και μια Black Friday κάπου στο ενδιάμεσο, καταλαβαίνεις ότι όλοι θα ζοριστούν. Όπως και ζορίστηκαν. Πολλά e-shops σταμάτησαν τη διαδικασία παραγγελιών, δηλώνοντας ότι έχουν μπλοκάρει. Όσο για τις εταιρείες μεταφορών, αναγκάστηκαν κάποια στιγμή να βγάλουν δραματικές ανακοινώσεις, δηλώνοντας με τη σειρά τους μπλακάουτ απ’ τον όγκο των παραγγελιών που έφταναν στις αποθήκες τους. Ο οποίος ήταν κατά 80% περίπου πάνω από το αναμενόμενο, πράγμα που έκανε αδύνατον, όπως υποστήριξαν, να σταθούν αντάξιες των προσδοκιών, παρόλο που είχαν προετοιμαστεί.
Κατανοητό, ως ένα βαθμό. Πόσο να προετοιμαστεί μια επιχείρηση; Όσο κι αν γκρινιάζουμε με το πρόβλημα που δημιουργήθηκε τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο στην εφοδιαστική αλυσίδα, θα πρέπει να αναλογιστούμε ότι δεν είναι εύκολο να αυξήσει μια επιχείρηση το παραγόμενο έργο της σε τόσο μεγάλο βαθμό, ξαφνικά και για ένα όχι-μόνιμο διάστημα.

Δεν αγοράζεις ρομπότ, προσλαμβάνεις ανθρώπους. Πόσους, όμως, να προσλάβεις για μερικούς μήνες μόνο; Να προσλάβεις, ας πούμε, άλλους τόσους, και μετά, όταν πια δεν τους χρειάζεσαι, να τους απολύσεις; Επιπλέον, όπως ανέφεραν πολλές εταιρείες, αντιμετώπισαν και προβλήματα αποθήκευσης. Όχι απλώς περισσότερα πακέτα, αλλά ογκώδη πακέτα, αφού το online shopping therapy που κάναμε, μεταφράστηκε, σύμφωνα με τα στοιχεία, κυρίως σε αγορές οικιακών συσκευών, ειδών γυμναστικής, επίπλων, χριστουγεννιάτικων δέντρων κ.λπ.

Όλα τα παραπάνω είναι ζητήματα που δεν λύνονται εύκολα. Απ’ την άλλη, θα ήταν αφελές να αγνοήσουμε το ότι η όποια προετοιμασία έγινε εκ μέρους των εταιρειών της εφοδιαστικής αλυσίδας, πάτησε πάνω στα προβλήματα που προϋπήρχαν, τα οποία εντοπίζουν πολλοί καταναλωτές, εδώ και χρόνια. Κάποια απ’ αυτά, που αναφέρονται συχνά-πυκνά, είναι το λίγο προσωπικό σε σχέση με αυτό που απαιτεί ο όγκος των παραδόσεων. Το οποίο προσωπικό, φυσικά, δεν προλαβαίνει να πραγματοποιήσει όσες παραδόσεις απαιτούνται, ώστε η εταιρεία να έχει τα έσοδα που περιμένει. Με αποτέλεσμα, ο καταναλωτής να αναγκάζεται, αρκετά συχνά, να πάει ο ίδιος να πάρει το πακέτο του. Αντίστοιχα, ένα ακόμα πρόβλημα που αναφέρεται είναι ο ελλιπής στόλος οχημάτων.

Ας επιστρέψουμε όμως στο δικό μου… μικρό χριστουγεννιάτικο δράμα: Στα παιχνίδια που έπρεπε 1η Ιανουαρίου να έχω κάτω απ’ το στολισμένο δέντρο. Ήταν πρωί, έβρεχε καταρρακτωδώς, κι εγώ έπινα τον καφέ μου χαζεύοντας ηλεκτρονικά καταστήματα παιχνιδιών στο κινητό. Δεν βαριέσαι, σκεφτόμουν, θα πάρω κανα-δυο παιχνίδια με click away, μην έχουμε κλάματα σε περίπτωση που δεν έρθουν τα άλλα. Υπερκαταναλωτισμός από ανάγκη και ανωτέρα βία, φίλοι μου.

Κι εκεί που χάζευα και είχα αφοσιωθεί, χτυπάει το κουδούνι. Είναι αυτό που λένε «θα συμβεί όταν δεν το περιμένεις»… «Το δέμα σας», ακούω μια φωνή στο θυροτηλέφωνο. Μ’ έπιασε ταχυκαρδία, ήθελα να κάνω κωλοτούμπα και να ανοίξω σαμπάνια, αλλά προτίμησα να διακτινιστώ κάτω, για να μη μου φύγει ο κούριερ. Ο οποίος, όπως διαπίστωσα μόλις κατέβηκα, ήταν ένας ταξιτζής. Ευγενέστατος, εξυπηρετικός, με την κούρσα του φορτωμένη πακέτα, ωσάν άλλος Άγιος Βασίλης, σε κίτρινη έκδοση.

Δεν τα ξέρετε; Επιστρατεύονται και ταξιτζήδες για να αποσυμφορηθεί κάπως η κατάσταση με τα δέματα. Και είναι κι ένας τρόπος για να έχουν λίγα έσοδα κι αυτοί οι άνθρωποι, μιας και η δουλειά τους έχει πέσει κατακόρυφα την περίοδο της καραντίνας.
Ο πρόεδρος των ραδιοταξί Θεσσαλονίκης, Θεόδωρος Σταυρίδης, μιλώντας για το θέμα το επιβεβαίωσε, λέγοντας ότι έτσι καλύπτουν τα πάγια έξοδά τους, έστω. Έτσι κι αλλιώς, τα ταξί πάντα είχαν τη δυνατότητα μεταφοράς ασυνόδευτων δεμάτων που δεν υπερέβαιναν τα 10 κιλά, όπως είπε. Πώς γίνεται η συνεργασία; Συνάπτονται συμβάσεις μεταξύ μεταφορικών εταιρειών και εταιρειών ταξί, που ορίζουν την τιμή της συνεργασίας. Μέχρι και 30 δέματα παραδίδει κάθε οδηγός ταξί κατά τη διάρκεια της βάρδιάς του, όπως διάβασα σε σχετικό άρθρο.

Όλοι στον αγώνα της παράδοσης, λοιπόν! Ένας ακόμα αγώνας που δίνουμε στην πανδημία. Οι μισοί παλεύουν να παραδοθεί το δέμα και οι άλλοι μισοί παλεύουν να μην παραδοθούν στην τρέλα της αναμονής του δέματος.

Υ.Γ. Αλήθεια, εσάς σας ήρθε η ηλεκτρονική παραγγελία ή την περιμένετε ακόμα;



Abbvie