Υoutubers: Τα "χρυσά" παιδιά του Ιnternet | Trend - planbemag.gr
Plan Be Mag
Trend

Υoutubers: Τα “χρυσά” παιδιά του Ιnternet

Youtube channels, vlogs, χιλιάδες συνδρομητές… Πώς οι Youtubers έχτισαν μια νέα διαδικτυακή κοινότητα, ισχυρή σε όλα τα επίπεδα.

της Κικής Κρικρή

Αν θελήσει κάποιος να οριοθετήσει το περιεχόμενο και τη δυναμική του Youtube, σίγουρα δεν θα είναι εύκολο να το πετύχει. Ξεκινώντας το 2005 ως μια διαδικτυακή πλατφόρμα με περιεχόμενο αποτελούμενο κυρίως από μουσικά video clips, αλλά και videos από ταινίες ή σειρές, εξελίχθηκε, ειδικά μετά την εξαγορά της το 2006 από την Google, σε μια πολυεπίπεδη πλατφόρμα επικοινωνίας με εκατομμύρια χρήστες και συνδρομητές.

Ουσιαστικά, το Youtube ορίζεται ως ένας δημοφιλής διαδικτυακός τόπος, ο οποίος επιτρέπει την αποθήκευση, αναζήτηση και αναπαραγωγή videos. Θα μπορούσε κανείς να πει ότι αποτελεί μια εναλλακτική μορφή “τηλεόρασης”, όπου μπορεί ο καθένας να ανοίξει ένα δικό του κανάλι και να ανεβάζει δικά του videos αποκτώντας σταδιακά το δικό του κοινό, το οποίο έχει τη δυνατότητα παράλληλα να σχολιάζει αυτό που βλέπει.

Σε έναν κόσμο που γίνεται όλο και πιο συντηρητικός και παθητικός, οι άνθρωποι στο Youtube εξελίσσονται, δημιουργούν, παράγουν νέες ιδέες και πρακτικές, εκφράζονται και επικοινωνούν νέες τάσεις. Αποτελεί πλέον μια κοινότητα ισχυρή, δυναμική, φρέσκια και άμεση.

Καριέρα και Youtube

Η κοινότητα του Youtube αναδεικνύει ανθρώπους που επιθυμούν να επικοινωνήσουν τη δουλειά τους στο κοινό, χωρίς όμως να έχουν τη δυνατότητα να το καταφέρουν με άλλον τρόπο και, όπως έχει αποδειχθεί, διάσημοι πλέον καλλιτέχνες έγιναν γνωστοί μέσω των videos τους στη συγκεκριμένη πλατφόρμα. Αυτό συνέβη στην Αμερική με τον Justin Bieber, αυτό συνέβη και στην Ελλάδα με την περίπτωση του Παντελή Παντελίδη.

Παράλληλα, νέοι, κυρίως, άνθρωποι παράγουν το δικό τους πρωτότυπο υλικό, δημιουργούν κανάλια στο Youtube, αποκτούν χιλιάδες, ακόμη και εκατομμύρια, συνδρομητές και γίνονται η νέα σημαντική δύναμη στον χώρο του διαδικτύου. Είναι οι άνθρωποι που εξελίσσουν τον δικό τους τρόπο διάδρασης και επικοινωνίας, συγκροτούν μία επιδραστική κοινότητα, καταφέρνοντας να είναι ισχυροί στον χώρο τους, χωρίς, φυσικά, αυτό να σημαίνει ότι η δύναμή τους περιορίζεται μόνο εκεί.

Πολλοί επιτυχημένοι Youtubers στηρίζουν μέσα από το κανάλι τους το προσωπικό τους blog ή site, κάποια επιχειρηματική ιδέα ή ακόμα και μία ταχύτατα εξελισσόμενη εταιρεία. Σε πολλές περιπτώσεις, δε, τους ανακαλύπτει ο κλασικός μιντιακός χώρος των περιοδικών και της τηλεόρασης, και τότε γίνονται ευρέως γνωστοί και στον κόσμο εκτός Youtube. Εκείνοι, λοιπόν, που θα επιδιώξουν κάτι τέτοιο, έχουν στη συνέχεια κάθε δυνατότητα να εξαργυρώσουν τη φήμη τους “παίζοντας” το παιχνίδι της αγοράς με εμπορικούς όρους.

Πρέπει, βεβαίως, να πούμε ότι οι περισσότεροι Youtubers δεν συγκινούνται ιδιαίτερα με την αποδοχή από τα πιο mainstream Μέσα και δεν επιζητούν να κάνουν καριέρα εκτός Youtube. Επιπλέον, το κοινό που τους ακολουθεί είναι ιδιαιτέρως αυστηρό και δεν συγχωρεί εύκολα τα ατοπήματα των αγαπημένων Youtubers. Κρίνει αυστηρά και μπορεί ακόμα και να απορρίψει τον Youtuber που ακολουθεί, αν υποψιαστεί ότι δεν είναι αφοσιωμένος σε αυτό που κάνει ή απλώς επιδιώκει τη δημοσιότητα και τα τυχόν έσοδα από το κανάλι του, χωρίς παράλληλα να τον ενδιαφέρει να έχει ένα ικανοποιητικό περιεχόμενο.

Επίσης, το κοινό του Youtube είναι πολύ σκληρό με ανθρώπους ήδη αναγνωρίσιμους λόγω της καριέρας τους σε κάποιον άλλο χώρο που, επειδή βλέπουν τη δύναμη του Youtube, δημιουργούν το κανάλι τους, συνήθως σε συνεργασία με κάποια εταιρεία την οποία προωθούν. Τέτοιου είδους προφανή διαφήμιση και προώθηση, χωρίς καμία πρωτοτυπία, όχι… το κοινό του Youtube δεν τη συγχωρεί!

Έσοδα στο Youtube

Το θέμα των εσόδων από τη δημιουργία ενός youtube channel είναι αρκετά σχετικό και δεν προσδιορίζεται εύκολα. Σίγουρα στο εξωτερικό τα έσοδα των Youtubers είναι πολύ σημαντικά και, πολλές φορές, μεταφράζονται σε εκατομμύρια δολάρια ή ευρώ, αναλόγως τη δύναμη του Youtuber, τον αριθμό των συνδρομητών και των views του, αλλά, κυρίως, τις συνεργασίες του με εταιρείες, τις χορηγίες στα videos του και τις διαφημίσεις που προβάλλονται στο κανάλι του.

Στην Ελλάδα τα πράγματα είναι σαφώς πιο περιορισμένα, αν και υπάρχουν Youtubers που σίγουρα εξασφαλίζουν ένα ικανοποιητικό εισόδημα, καθώς “χτίζουν” καλές συνεργασίες με εταιρείες, με σκοπό να προωθούν τα προϊόντα τους, και έχουν χορηγίες και διαφημίσεις στα κανάλια τους. Όλα, όμως, εξαρτώνται από τη δύναμη του Youtuber.

Επιδραστικότητα και mentoring στο Youtube

Τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα είναι αρκετοί οι επιτυχημένοι και αναγνωρίσιμοι Υoutubers, των οποίων τα κανάλια έχουν μεγάλη επισκεψιμότητα, έχουν αποκτήσει χιλιάδες συνδρομητές και συνεχίζουν να εξελίσσονται. Αυτή η γενιά του Youtube είναι οι “διάσημοι” της πλατφόρμας και οι συνδρομητές τους ορκίζονται στο όνομά τους. Δημιουργούν τάσεις, προτείνουν νέα πράγματα, δοκιμάζουν προϊόντα, εκφράζουν θετική ή αρνητική άποψη, και οι συνδρομητές τους είναι εκεί για να πληροφορηθούν και να ακολουθήσουν. Στα ρούχα, στο φαγητό, στα μέρη που πρέπει να δεις και να πας, στα προϊόντα ομορφιάς, στην τέχνη, στη μουσική, η επίδραση των Youtubers στο κοινό τους είναι τεράστια. Και αυτό είναι κάτι που οι εταιρείες γνωρίζουν καλά. Συνεπώς, δημιουργούν στρατηγικές προσέγγισης των Youtubers, έτσι ώστε, μέσω αυτών, να διαφημίσουν και να επικοινωνήσουν τα προϊόντα τους εύκολα, άμεσα και σίγουρα με μικρότερο κόστος.

Οι Youtubers, όμως, λειτουργούν και σαν μέντορες, καθώς τις περισσότερες φορές το κοινό που τους ακολουθεί είναι νεαρής ηλικίας. Και όταν οι συνδρομητές είναι σε ένα μεγάλο ποσοστό στην εφηβεία, χρειάζονται συμβουλές – και, κυρίως, από κάποιον που θαυμάζουν.

Πολλοί Youtubers, λοιπόν, “ανεβάζουν” videos με συμβουλές για κάθε περίσταση: για τις εξετάσεις, για το πρώτο ραντεβού, για το πώς να αποδεχθείς τον εαυτό σου, για το πώς να αντιμετωπίσεις περιστατικά bullying, για το πώς να έχεις αυτοπεποίθηση και πολλά άλλα. Στην πλειονότητά τους, οι Youtubers λειτουργούν σαν “γκουρού”, έχουν εμπεριστατωμένη άποψη και θετική επίδραση. Σίγουρα, όμως, αυτό δεν ισχύει για όλες τις περιπτώσεις – και εδώ υπάρχει ένα γκρίζο σημείο, δηλαδή στο πώς και γιατί επηρεάζουν, και ποιο είναι το αποτέλεσμα αυτής της επιρροής.

Έλληνες Youtubers

Σημαντικά ελληνικά κανάλια στο Youtube, αναλόγως της κατηγορίας στην οποία ανήκουν είναι (ενδεικτικά):

Comedy:

  • Το ComedyLab GR, όπου πολλοί Έλληνες κωμικοί και stand up comedians παρουσιάζουν βιντεάκια με τη δουλειά τους (518.404 συνδρομητές)
  • Το Maliatsis Tube του Κώστα Μαλιάτση (12.499 συνδρομητές)
  • Το YOUUP του Αλέξανδρου Κοντοπίδη (268.429 συνδρομητές)
  • Το Dionysis Atzarakis, ο ομώνυμος ιδιοκτήτης του οποίου είχε παρουσιάσει και comedy show στην τηλεόραση (29.582 συνδρομητές)

Food:

  • Πολύ ισχυρό είναι το κανάλι του Άκη Πετρετζίκη (Akis Petretzikis), που παρουσιάζει και εκπομπές μαγειρικής στην τηλεόραση (208.672 συνδρομητές)
  • Δυνατό είναι και το κανάλι του Ευτύχη Μπλέτσα, στο οποίο ανεβάζει videos από τις τηλεοπτικές του εκπομπές, αλλά και μαγειρική (70.731 συνδρομητές)

Fashion, style, lifestyle, beauty:

  • I Mikri Ollandeza (Δανάη Γεωργαντά). Τη γνωρίσαμε σαν επίδοξο μοντέλο στην εκπομπή Next Top Model, αλλά τώρα η I Mikri Ollandeza μάς παίρνει μαζί της βόλτα στην Αθήνα και κάνει προτάσεις για μακιγιάζ και στιλ (158.629 συνδρομητές)
  • Mara Samartzi. Έχει σπουδάσει σκηνοθεσία, είναι αρχισυντάκτρια σε εφημερίδα και μας προτείνει έναν κόσμο γεμάτο βιβλία, ταινίες, μουσική αλλά και ομορφιά, μόδα και φυσικά συμβουλές για μακιγιάζ (151.128 συνδρομητές)
  • Mary Sinatsaki (ακούει και στο Mairiboo). Είναι γνωστή από τη συμμετοχή της σε πολλές τηλεοπτικές εκπομπές, αλλά τελικά στο Youtube είναι ο εαυτός της. Αυτά που την προβληματίζουν, αυτά που της αρέσουν, αλλά και η μόδα και η ομορφιά είναι τα θέματά της (147.069 συνδρομητές)

Οι Youtubers έχουν έρθει για να μείνουν και να προτείνουν κάτι καινούριο. Σκοπός τους είναι να αντιλαμβάνονται τις τάσεις της εποχής, να βελτιώνουν όλο και περισσότερο το προϊόν τους και να εξελίσσονται, καθώς οι απαιτήσεις του κοινού δεν τους επιτρέπουν να εφησυχάζουν. Πρόκειται για έναν δημιουργικό και συναρπαστικό ηλεκτρονικό κόσμο –χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν κρύβει και τις σκοτεινές του πλευρές–, ο οποίος δίνει πλέον μια άλλη διάσταση στην επικοινωνία και την έκφραση στο διαδίκτυο.