Hollywood: Το μεγάλο… επιβεβαιωμένο κρούσμα

Στη ρομαντική κομεντί του 2006 με τίτλο “Τhe Holiday”, η Αμάντα (Κέιτ Γουίνσλετ) μετακομίζει στο Hollywood, προκειμένου να ξεπεράσει μια ερωτική απογοήτευση. Στην προσπάθειά της να ξεχάσει τον τρόπο ζωής της στην Αγγλία και να κάνει νέους φίλους, η Αμάντα γνωρίζει τυχαία τον υπερήλικα γείτονά της, Άρθουρ Άμποτ, ο οποίος είναι ένας διάσημος σεναριογράφος που μεσουρανούσε τη χρυσή εποχή του Hollywood – μια εποχή που ξεκίνησε το 1910 και ολοκληρώθηκε κάπου στο τέλος του 1960. Ο Άμποτ μοιάζει να δυσανασχετεί με τον τρόπο εξέλιξης της βιομηχανίας του θεάματος, λέγοντας πως οι κινηματογραφικές επιτυχίες δίνονται πλέον από τα ειδησεογραφικά πρακτορεία όπως τα αποτελέσματα των αγώνων μπέιζμπολ, ενώ νοσταλγεί τη δική του εποχή, τότε που δεν υπήρχε η μαζική παραγωγή και το άγχος να πάει καλά η ταινία το πρώτο σαββατοκύριακο προβολής της στις μεγάλες αίθουσες.

της Γιώτας Χουλιάρα

Στη συγκεκριμένη ταινία, ο Άρθουρ Άμποτ αποτελεί μια αρχετυπική φιγούρα της Βιομηχανίας του Θεάματος, η οποία χάθηκε με τα χρόνια, καθώς η τεχνολογία και τα νέα ήθη άλλαξαν πολλά από τα δεδομένα. Η μαζική παραγωγή ταινιών, οι τεράστιες κινηματογραφικές αίθουσες σε εμπορικά κέντρα και η δυνατότητα να ταξιδέψουν οι χολιγουντιανές ταινίες άμεσα σε όλο τον πλανήτη, έφεραν μια νέα εποχή στη Βιομηχανία του Θεάματος, η οποία συνεπάγεται τεράστια κέρδη και πολλές παραγωγές στις αίθουσες – πολύ μακριά πια από εκείνη τη ρομαντική εποχή της δεκαετίας του ’40, όταν το Hollywood πρωτο-απέκτησε την κινηματογραφική του λάμψη.

Από τη Χρυσή Εποχή, στην εποχή του COVID-19
Πριν από μερικούς μήνες, το 2020 φαινόταν πως κινηματογραφικά θα ήταν μια υπέροχη χρονιά. Το «Κάποτε στο… Χόλιγουντ» (Once Upon a Time in Hollywood) του Κουέντιν Ταραντίνο, το οποίο είχε βγει στις αίθουσες το καλοκαίρι του 2019, είχε δώσει το ερέθισμα για μια πολύ δημιουργική νέα κινηματογραφική σεζόν. Oι φιλόδοξες κινηματογραφικές παραγωγές που οι εταιρείες είχαν ανακοινώσει για το πρώτο εξάμηνο του 2020, έδιναν την αίσθηση πως ο κινηματογράφος θα αποτελούσε το πετράδι στο στέμμα της διασκέδασης:
Οι λάτρεις της Μεγάλης Οθόνης περίμεναν με αγωνία την πρεμιέρα της 25ης ταινίας του Τζέιμς Μποντ με τίτλο “No Time to Die”, ενώ μεγάλη προσμονή υπήρχε και για την 9η συνέχεια του “Fast and Furious – Οι μαχητές των δρόμων», η οποία θα γινόταν χωρίς αμφιβολία blockbuster. Παράλληλα, η επιστροφή του Τομ Κρουζ με το sequel του θρυλικού “Top Gun”, η εμφάνιση της εκρηκτικής Σκάρλετ Γιόχανσον ως “Black Widow” στο 24ο φιλμ της εταιρείας Marvel Cinematic Universe και της μοναδικής Γκαλ Γκαντότ ως “Wonder Woman”, αποτελούσαν ένα μοναδικό κινηματογραφικό κοκτέιλ για το πολλά υποσχόμενο 2020.
Τη βεντάλια συμπλήρωναν οι ανακοινώσεις για κινηματογραφικές παραγωγές που επρόκειτο να γυριστούν την άνοιξη του 2020, ώστε να είναι έτοιμες για τις σκοτεινές αίθουσες το 2021 και 2022: το ιστορικό δράμα “The Last Duel” σε σκηνοθεσία Ρίντλεϊ Σκοτ με Ματ Ντέιμον και Μπεν Άφλεκ στο σενάριο και τους πρωταγωνιστικούς ρόλους, αλλά και οι νέες συνέχειες ταινιών όπως οι «Πειρατές της Καραϊβικής», τα «Φανταστικά Ζώα» και «Ιντιάνα Τζόουνς», είχαν ανεβάσει ψηλά τον πήχη, γεμίζοντας προσδοκίες τους εργαζομένους στη Βιομηχανία του Θεάματος για επιστροφή στην εποχή των μεγάλων αμοιβών, πριν από την εκτόξευση της συνδρομητικής τηλεόρασης και τη στροφή των ονομάτων της Μεγάλης Οθόνης στις τηλεοπτικές σειρές.
Όλα τα παραπάνω, βέβαια, πριν από το ξέσπασμα του COVID-19…
Η αρχή έγινε με τους κινηματογράφους στην Κίνα, και πιο συγκεκριμένα στην πόλη Wuhan, οι οποίοι έκλεισαν στις αρχές του 2020, δημιουργώντας πρόβλημα στις εισπράξεις. Κι αυτό διότι η Κίνα αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες αγορές, στις οποίες βασίζονται οι εκάστοτε εταιρείες παραγωγής. Καθώς ο ιός εξαπλώθηκε και στον υπόλοιπο πλανήτη με γρήγορους ρυθμούς, οι κινηματογραφικές αίθουσες άρχισαν να κατεβάζουν ρολά, οι εταιρείες παραγωγής να αναβάλλουν προγραμματισμένες πρεμιέρες και τα κινηματογραφικά συνεργεία να μένουν μακριά από τα γυρίσματα, οδηγώντας στην ανεργία πολλούς εργαζομένους.
Η ανακοίνωση ότι το Φεστιβάλ των Καννών αναβάλλεται, μια διοργάνωση που είχε διακοπεί μόνο κατά την περίοδο του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και αργότερα το 1968, λόγω των μαζικών απεργιακών κινητοποιήσεων στη Γαλλία (Μάης του ’68), ήρθε να τονίσει τη σοβαρότητα της κατάστασης.
Η Βιομηχανία του Θεάματος, παρά τη λάμψη και τη μακροχρόνια ιστορία της, εισήλθε τρομαγμένη σε μια νέα εποχή, όπου καινούργια ήθη θα καθόριζαν και τις συνθήκες της επιβίωσής της.

Επιπτώσεις και φόβοι
Καθώς αρκετοί αστέρες του κινηματογράφου βρέθηκαν θετικοί στον κορονοϊό, ανάμεσά τους ο –Έλληνας πλέον– Τομ Χανκς με τη σύζυγό του Ρίτα Γουίλσον, ο Βρετανός ηθοποιός Ίντρις Έλμπα, αλλά και ο Νορβηγός Κρίστοφερ Χίβγιου, εκ των πρωταγωνιστών του “Game of Thrones”, η Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών των ΗΠΑ προχώρησε σε μια ανακοίνωση που αλλάζει άρδην τα δεδομένα, καθώς αποφάσισε να δέχεται υποψηφιότητες για τα βραβεία Όσκαρ από ταινίες που θα έχουν τουλάχιστον τρεις προβολές την ημέρα για επτά συνεχόμενες ημέρες σε μία κινηματογραφική αίθουσα του Λος Άντζελες. Πλέον δικαίωμα υποψηφιότητας στα Όσκαρ δόθηκε και σε ταινίες, των οποίων η πρεμιέρα αναβλήθηκε λόγω των κλειστών κινηματογράφων και κυκλοφόρησαν μέσω υπηρεσιών streaming ή μέσω video-on-demand (VOD).
Καθώς χιλιάδες άνθρωποι έμειναν χωρίς δουλειά (και, όχι, δεν αναφερόμαστε στους αστέρες του Hollywood, αλλά στους εργαζόμενους στα κινηματογραφικά συνεργεία και στις κινηματογραφικές αίθουσες), οι υπεύθυνοι αναζητούν λύσεις για την επόμενη μέρα, με νωπές ακόμη τις μνήμες της πανδημίας. Η κυκλοφορία ταινιών σε ψηφιακές πλατφόρμες ενοικίασης ήταν μια πρώτη λύση, η οποία όμως δε φάνηκε να ευνοεί την ταινία “Capone” με πρωταγωνιστή τον Τομ Χάρντι. Η δραματική ταινία, με θέμα τη ζωή του διάσημου γκάνγκστερ, ήταν προγραμματισμένη να βγει στους κινηματογράφους, όμως η πανδημία ακύρωσε τα σχέδια για προβολή στη Μεγάλη Οθόνη. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η ταινία να κάνει διαδικτυακή πρεμιέρα on demand στις 12 Μαΐου του 2020, με στόχο να βγει αργότερα στους κινηματογράφους. Παρά την εξαιρετική ερμηνεία του πρωταγωνιστή, τα έσοδα μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας δεν ήταν τα αναμενόμενα, και τώρα η εταιρεία παραγωγής ελπίζει σε μελλοντική κινηματογραφική προβολή της, μήπως και γεμίσει το ταμείο.
Οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για ένα δύσκολο φθινόπωρο και για έναν ακόμη πιο σκληρό και παγωμένο χειμώνα. Η λύση των κινηματογράφων drive in δεν αρκεί για να γεμίσουν τα κινηματογραφικά ταμεία, ούτε για να ισοσκελιστεί η απόφαση της Κίνας να μην παίζονται ταινίες με διάρκεια μεγαλύτερη των δύο ωρών στις αίθουσες της χώρας, προκειμένου να περιοριστούν τα φαινόμενα πολύωρου συγχρωτισμού μέσα στις αίθουσες – γεγονός που μελλοντικά θα αποκλείσει αρκετές παραγωγές από τη σημαντική για τις ΗΠΑ κινεζική αγορά.

Νέα ήθη
Την ίδια ώρα, οι εταιρείες παραγωγής αναμένουν τις λύσεις που θα δώσει ο «υπεύθυνος κορονοϊού», ο οποίος θα ελέγχει τις συνθήκες που επικρατούν στους χώρους των γυρισμάτων, με όλα τα σενάρια να ξαναγράφονται εξαρχής, ώστε να μειωθεί ο ρόλος των κομπάρσων. Πέρα από τους κομπάρσους, όμως, οι μειώσεις αφορούν και ηθοποιούς, αλλά και το προσωπικό των γυρισμάτων. Ιδιαίτερες δυσκολίες θα αντιμετωπίσουν οι ταινίες εποχής με τα περίπλοκα κουστούμια και τις πολλές μάχες, όπως και οι ταινίες με το εξειδικευμένο μακιγιάζ. Όσο για τις ερωτικές σκηνές, αναμένονται ειδικές οδηγίες όχι μόνο από τον «υπεύθυνο κορονοϊού» και τον σκηνοθέτη, αλλά και από γιατρό λοιμωξιολόγο που θα βρίσκεται στα γυρίσματα μαζί με εξειδικευμένο προσωπικό, ώστε τρεις φορές την εβδομάδα όλοι οι συμμετέχοντες να υποβάλλονται στα ιατρικά τεστ για τον COVID-19.
Τα παραπάνω, σε συνδυασμό με την αποφυγή πολλών ταξιδιών για εξωτερικές παραγωγές, αλλάζουν ριζικά τη Βιομηχανία του Θεάματος, δημιουργώντας την ανάγκη για περισσότερες εικονικές λήψεις και τεχνολογία στις νέες παραγωγές. Καθώς όλες οι μεγάλες πρεμιέρες μετατίθενται για την επόμενη χρονιά, το ερώτημα είναι αν θα επιβιώσει ο κινηματογράφος και πώς θα εξελιχθεί.
Άραγε θα μείνουν μόνο οι συνδρομητικές πλατφόρμες να μας θυμίζουν τη Χρυσή Εποχή του Hollywood, όπως συμβαίνει με την ομώνυμη σειρά στο Νetflix; Μήπως οι σκοτεινές αίθουσες προβολής θα παραμείνουν άδειες στη μετά-την-πανδημία εποχή, απαξιώνοντας την αίγλη της Μεγάλης Οθόνης; Ποιος, άλλωστε, δεν νοσταλγεί τις μεταμεσονύχτιες κινηματογραφικές προβολές, αγκαλιά με το άλλο του μισό;
Ας ελπίσουμε πως είναι μια κρίση που θα περάσει. Εξάλλου, όπως είχε πει και ο Βρετανός ηθοποιός Σερ Άλεκ Γκίνες: «Καλύτερα να δίνεις παράσταση μπροστά σε άδειες καρέκλες, παρά μπροστά σε άδεια πρόσωπα». Ραντεβού, λοιπόν, στις επερχόμενες κινηματογραφικές πρεμιέρες, με όλα τα απαραίτητα μέτρα για την υγεία μας.



Abbvie
GSK
BMS