Χρυσάνθη Δούζη: «Ο Καποδίστριας επέβαλε λοκ ντάουν λόγω λοιμού. 200 χρόνια μετά, η ιστορία επαναλαμβάνεται…»

Η Χρυσάνθη Δούζη, στην παράσταση «Υλικό Καποδίστριας», υποδύεται τη Ρωξάντρα Στούρτζα, μια γυναίκα που αφιέρωσε τη ζωή της στην υποστήριξη των κατατρεγμένων Ελλήνων και που αγάπησε με πάθος τον Ιωάννη Καποδίστρια. Απόλυτα δοσμένη στον ρόλο της, η ίδια μας μιλάει για τη γυναίκα αυτή που κλήθηκε να ενσαρκώσει, αλλά και για τη σύγχρονη απόδοση ιστορικών γεγονότων που θα δούμε στην παράσταση. Όσο για το τι μπορεί να αισθανθούμε παρακολουθώντας τα δρώμενα στη σκηνή, εκείνη απλά παραπέμπει σε μια φράση που ακούγεται στο έργο: «Ποια είναι η Ελλάδα των ονείρων σας;». Μια παράσταση που αξίζει να δούμε – για πολλούς λόγους…

συνέντευξη στη Μαρία Λυσάνδρου

Στην παράσταση «Υλικό Καποδίστριας», η οποία ανεβαίνει φέτος από το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καλαμάτας, υποδύεστε τη Ρωξάντρα Στούρτζα, μια γυναίκα για την οποία ο περισσότερος κόσμος δεν γνωρίζει πολλά. Μιλήστε μου λίγο γι’ αυτήν…
Η Ρωξάντρα Στούρτζα ήταν μια γυναίκα μοναδική. Κόρη πάμπλουτου ευγενή των παραδουνάβιων περιοχών, αφιέρωσε τη ζωή της σε φιλανθρωπικές ενέργειες και πρωτοβουλίες για να βοηθήσει τους κατατρεγμένους Έλληνες που έφθαναν σαν πρόσφυγες στα ρωσικά παράλια της Μαύρης θάλασσας. Έφτιαξε σχολεία, ορφανοτροφεία, εκκλησίες, σπίτια για τους Έλληνες, και ήταν αυτή που βοήθησε τον Ιωάννη Καποδίστρια στην Φιλόμουσο Εταιρεία της Βιέννης. Το μεγάλο αυτό σχολείο στην Αυστριακή πρωτεύουσα.
Πάνω απ’ όλα, όμως, υπήρξε μια γυναίκα βαθιά ερωτευμένη με τον Καποδίστρια, που δεν ολοκλήρωσε ποτέ τη σχέση της μαζί του. Θύμα της ζήλειας της Τσαρίνας, υποχρεώθηκε σε έναν γάμο που δεν ήθελε κι από τον οποίο δεν απέκτησε ποτέ παιδιά. Χώρισε μετά από λίγο καιρό και παρέμεινε πιστή μέχρι το τέλος της ζωής της στον μεγάλο της έρωτα.

Ως ρόλος, πόσο απαιτητική ήταν για εσάς η Ρωξάντρα Στούρτζα; Υπήρξε κάτι σε αυτήν που, ενδεχομένως, σας δυσκόλεψε ή ίσως χρειαζόταν περισσότερη μελέτη;
Χαρακτήρες όπως της Ρωξάντρας είναι ιδιαίτερα γοητευτικοί για μένα. Με ενδιαφέρουν και μου δημιουργούν έντονα κίνητρα για να ασχοληθώ μαζί τους. Έχουν έναν διαφορετικό αξιακό κώδικα, επειδή ανήκουν σε μια εποχή με έντονο άρωμα ρομαντισμού. Η πίστη τους σε αρχές και αξίες που εκλείπουν στη σημερινή εποχή, μας υποχρεώνουν σε έναν επαναπροσδιορισμό της γυναικείας ευαισθησίας και ιδιαιτερότητας.
Εξάλλου, το γεγονός ότι καλούμαι στη συγκεκριμένη παράσταση να ερμηνεύσω και τον Μεφίστο – Μέτερνιχ, έναν χαρακτήρα στον αντίποδα της Ρωξάντρας, δίνει πρόσθετο ενδιαφέρον στη δουλειά μου. Ο Μεφίστο – Μέτερνιχ επιθυμεί την εξόντωση του Καποδίστρια, ενώ η Ρωξάντρα αγωνιά για τη σωτηρία του.
Θα σας μεταφέρω μια σκηνή που τελικά δεν μπόρεσε να μπει στην παράστασή μας. Κάποτε ο Καποδίστριας αρρώστησε σοβαρά, ενώ βρισκόταν στη Βιέννη. Έμεινε αρκετές εβδομάδες στο κρεβάτι και η ζωή του είχε κινδυνέψει. Όταν η Ρωξάντρα, λίγες μέρες αργότερα, το πληροφορήθηκε, κλείστηκε μια ολόκληρη νύχτα με έναν ιερέα σε μια εκκλησία γεμάτη με κεριά που άναψε η ίδια, και ενώ ο ιερέας διάβαζε τις περί υγείας προσευχές, εκείνη φώναζε συνεχώς το όνομα του Καποδίστρια. Μια ιδιαίτερη τελετουργία. Λέτε η τόση αγάπη να θεραπεύει;

Μιλήστε μου λίγο και για την ίδια την παράσταση… Τι ακριβώς θα δούμε όταν έρθουμε να την παρακολουθήσουμε;
Σίγουρα δεν θα παρακολουθήσετε μια επετειακή παράσταση με την κλασική έννοια του όρου. Θα δείτε μια μοντέρνα παράσταση με γρήγορους κινηματογραφικούς ρυθμούς και με σύγχρονους αφηγηματικούς τρόπους.
Η μουσική που διατρέχει ολόκληρη την παράσταση, με στοιχεία από διαφορετικά μουσικά ιδιώματα, κάνει την αφήγηση ιδιαίτερη. Το σκηνικό είναι αφαιρετικό και μετατρέπεται με τη βοήθεια διαφορετικών βίντεο.
Θα παρακολουθήσετε, λοιπόν, με έναν σύγχρονο τρόπο μια ιστορία για έναν έρωτα, μια θυσία και μια μεγάλη προδοσία. Θα δείτε γνωστές και άγνωστες πτυχές από τη ζωή του πρώτου κυβερνήτη της νεότερης Ελλάδας.

Σε μια ιδιαίτερη χρονιά για τα θεατρικά δρώμενα, λόγω πανδημίας, ποιες είναι οι δικές σας σκέψεις τώρα, εν μέσω περιοδείας σε όλη την Ελλάδα; Υπάρχει κάτι που σας ανησυχεί ή σας προβληματίζει;
Αυτό που με προβληματίζει είναι μη μεγαλώσει πολύ το λεγόμενο τέταρτο κύμα και φέρει ξανά ανατροπές. Την εποχή του Καποδίστρια, ξέρετε, παρουσιάστηκε λοιμός στην Ελλάδα. Ο Καποδίστριας, ως γιατρός που ήταν, επέβαλε λοκ νταουν. Απαγόρευσε, δηλαδή, την κυκλοφορία και τις μετακινήσεις από πόλη σε πόλη, υποχρέωσε τους κατοίκους να φορούν πανιά γύρω από τη μύτη και το στόμα, και συνιστούσε ιδιαίτερη καθαριότητα.
200 χρόνια μετά, η ιστορία επαναλαμβάνεται. Η επιστήμη, έλεγε ο Καποδίστριας, διαλύει τις προκαταλήψεις και τις δεισιδαιμονίες, απελευθερώνει τον άνθρωπο. Κι όμως, ακόμα και σήμερα, χρειάζεται μεγάλη προσπάθεια για να πειστούν όλοι ώστε να αξιοποιήσουν την επιστημονική πρόοδο.

Τολμά το κοινό να βγει και να έρθει σε μια θεατρική παράσταση; Βλέπετε διαφορές μεταξύ του κοινού σε μεγαλύτερες και μικρότερες πόλεις;
Μέχρι στιγμής και βάσει της εμπειρίας που έχω, φαίνεται ότι το κοινό ξεπερνά τον φόβο και έρχεται στο θέατρο. Σίγουρα βοηθά το γεγονός ότι παίζουμε σε εξωτερικούς χώρους, με αποστάσεις ανάμεσα στους καθήμενους θεατές.
Περιμένω την παράσταση στου Παπάγου στις 25 Ιουλίου, που θα είναι η πρώτη φορά που θα παίξουμε στην Αθήνα, για να δω κι εγώ τη διαφορά, αν υπάρχει, μεταξύ του κοινού.

Γιατί να έρθει κάποιος να παρακολουθήσει την παράσταση «Υλικό Καποδίστριας»; Τι θα έχει μάθει -ενδεχομένως και αισθανθεί- φεύγοντας;
Ο εορτασμός των 200 χρόνων από την επανάσταση του 1821 μας δίνει την ευκαιρία για επαναστοχασμό για το παρελθόν μας, για την πορεία μας, για την ίδια μας την ταυτότητα.
Μέσα στην παράσταση ακούγεται η φράση «Ποια είναι η Ελλάδα των ονείρων σας;». Ίσως, φεύγοντας, αυτό το ερώτημα ακολουθεί την καρδιά και τη σκέψη του θεατή.

Το έργο

ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καλαμάτας: “Υλικό Καποδίστριας”
Κυριακή 25 Ιουλίου, στο Υπαίθριο Θέατρο Παπάγου

Το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Καλαμάτας, μετά από παραγγελία της Περιφέρειας Πελοποννήσου για τον εορτασμό των 200 Χρόνων από την Επανάσταση του 1821 και σε συνεργασία με το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Ρούμελης, παρουσιάζει την Κυριακή 25 Ιουλίου, στο Υπαίθριο Θέατρο Παπάγου, την παράσταση «Υλικό Καποδίστριας», μια θεατρική σύνθεση του Γιάννη Μαργαρίτη, σε σκηνοθεσία του ιδίου.
Η παράσταση, η οποία ταξιδεύει αυτό το καλοκαίρι σε περισσότερους από 25 σταθμούς σε όλη την Ελλάδα, διερευνά με σύγχρονο και απόλυτα θεατρικό τρόπο την άγνωστη σε πολλούς προσωπικότητα του πρώτου κυβερνήτη του ελληνικού κράτους, τον οποίο ο λαός αγάπησε σαν πατέρα, την επίδραση της προσωπικότητας και του έργου του σε όλη την Ευρώπη, τον μεγάλο του έρωτα με την Ρωξάντρα Στούρτζα, αλλά και τις πολιτικές του παρακαταθήκες.
Μέσα σε έναν ιδιαίτερης ματιάς εικαστικό χώρο, πέντε ηθοποιοί και ένας σκηνοθέτης, έχοντας στα χέρια τους ένα μεγάλου όγκου ιστορικό υλικό, δημιουργούν μια παράσταση για έναν μεγάλο έρωτα, μια μεγάλη θυσία και μια μεγάλη προδοσία, με τον Ιωάννη Καποδίστρια, τη Ρωξάντρα Στούρτζα, τον Τσάρο Αλέξανδρο, τον Κλέμενς Φον Μέτερνιχ, τον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη, τον Ανδρέα Μιαούλη, να εμπλέκονται στον αφηγηματικό ιστό της, σε μια αποκαλυπτική διαδρομή στη Βιέννη, την Αγία Πετρούπολη, την Οδησσό και το Ναύπλιο.

Μια μουσική παράσταση-έκπληξη, που συνδυάζει τον ιστορικό στοχασμό με την προοπτική και το κοίταγμα στο μέλλον. Πώς ξεκίνησε το νέο ελληνικό κράτος; Πώς φθάσαμε ως εδώ; Τι ονειρευόμαστε για το μέλλον;

Επιλογή Κειμένων – θεατρική προσαρμογή: Γιάννης Μαργαρίτης
Σκηνοθεσία: Γιάννης Μαργαρίτης
Μουσική σύνθεση – Στίχοι τραγουδιών: Δημήτρης Οικονομάκης
Σκηνικό – Κοστούμια: Δημήτρης Κακριδάς
Βίντεο: Γιάννης Ντουσιόπουλος
Φωτογραφίες: Εύφορη Γη

Παίζουν: Νίκος Ορφανός, Χρυσάνθη Δούζη, Δημήτρης Καλαντζής, Γιώργος Τσαπόγας, Άρης Τσαμπαλίκας, Γιάννης Μαργαρίτης

Παραγωγή: Περιφέρεια Πελοποννήσου, ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καλαμάτας

Συμπαραγωγός: ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ρούμελης

Τιμές εισιτηρίων: 12€, 8€ (μειωμένο)

Προπώληση: https://dipethe.kalamatafaris.gr/

Δείτε το trailer:



Abbvie