Κωνσταντίνος Κακαρούντας: «Το animation θέλει πολύ προσωπικό χρόνο και θυσίες, αν θες να πετύχεις είτε στην Ελλάδα, είτε στο εξωτερικό»

Ο Κωνσταντίνος Κακαρούντας είναι σκηνοθέτης και παραγωγός, καθώς και ιδρυτής της Dahouse Studio, ενός ελληνικού στούντιο που ειδικεύεται στα ψηφιακά οπτικά εφέ κινηματογράφου, στο animation, αλλά και σε τηλεοπτικές και κινηματογραφικές παραγωγές. Επαγγελματίας με όραμα, ο Κωνσταντίνος καταπιάνεται με πολλά, θεωρώντας ότι αν θέλουμε να υπάρξει μέλλον στην αγορά του ελληνικού entertainment, θα πρέπει να υπάρξει και άμεση σημαντική συμβολή του κράτους. Κι αυτό διότι, αν υπάρξουν οι διευκολύνσεις, αυτού του είδους η εξειδίκευση μπορεί να οδηγήσει σε… μικρά θαύματα!

Συνέντευξη στον Θεόδουλο Παπαβασιλείου

_Να ξεκινήσουμε με τα της κρίσης. Η περίοδος αυτή της πανδημίας ήταν μία περίοδος δημιουργική και παραγωγική ή “μπλόκαραν” τα πάντα λόγω της κατάστασης;
Μπορώ να πω ότι ήταν μια δύσκολη περίοδος, που πραγματικά δημιούργησε πρόβλημα στις παραγωγές μας. Τελικά, όμως, βρήκαμε τον τρόπο να αντεπεξέλθουμε, και μάλιστα γρήγορα. Στην πρώτη καραντίνα μόλις είχαμε τελειώσει τα γυρίσματα ενός τηλεοπτικού διαφημιστικού και, παρά τις αντίξοες συνθήκες, προλάβαμε να παραδώσουμε εγκαίρως. Τρέχαμε ταυτόχρονα να παραδώσουμε και ένα 3D animated διαφημιστικό σποτ, αλλά ευτυχώς η δημιουργία του δεν μας ταλαιπώρησε. Ήταν μια παράξενη περίοδος, ταυτόχρονα όμως παραγωγική και δημιουργική.

_Βλέποντας τις παραγωγές που γίνονται στην Ελλάδα, και ειδικά στο κομμάτι του animation που είστε εξειδικευμένοι, θεωρείς ότι είμαστε σε καλό επίπεδο, σε σχέση με το τι παίζει αυτή την εποχή στο εξωτερικό;
Θεωρώ ότι, για μικρή χώρα, βρισκόμαστε σε ένα σχετικά καλό επίπεδο. Υπάρχει animation για όλα τα γούστα και με διάφορες τεχνικές. Σίγουρα στο 3D animation θέλει ακόμα δουλειά, καθώς στο εξωτερικό κυριαρχεί μια τεχνογνωσία, σε συνδυασμό με την τεχνολογία. Το επίπεδο έχει ανέβει πολύ έξω. Τα λογισμικά έγιναν πιο εύκολα και προσιτά, αλλά δεν υπάρχει φαντασία.
Στο εξωτερικό οι σχολές μαθαίνουν πολλά στους νέους φοιτητές και τους καθοδηγούν ιδιαίτερα στην αισθητική και στο σενάριο. Εδώ δεν μπορώ να πω το ίδιο. Δυστυχώς, λείπει η παιδεία, και είναι κρίμα που οι νέοι δεν επενδύουν περισσότερο στη μόρφωσή τους. Είναι κρίμα που, ενώ η άμεση πληροφορία του Διαδικτύου φτάνει σε αυτούς, δεν την αξιοποιούν κατάλληλα. Ευελπιστώ ότι αυτά είναι απλά σημεία των καιρών.
Το animation, όμως, θέλει πολύ προσωπικό χρόνο και θυσίες, αν θες να πετύχεις είτε στην Ελλάδα, είτε στο εξωτερικό.

_Από άποψη τιμών, είναι προσιτό το να δημιουργήσει κάποιος ένα animated spot για την εταιρεία του ή μία υπηρεσία για ένα προϊόν που έχει;
Ένα animated spot μπορεί να γίνει πολύ προσιτό, αρκεί ο ενδιαφερόμενος να μας δώσει σημαντικές πληροφορίες για το τι θέλει να κάνει. Βέβαια όλα εξαρτώνται από την τεχνική, τη διάρκεια και την ανάλυση του βίντεο. Επίσης, εξαρτώνται και από τον βαθμό δυσκολίας του project. Στην Dahouse Studio βοηθάμε πολύ σε αυτό και κατευθύνουμε κατάλληλα τον ενδιαφερόμενο που θέλει να χρησιμοποιήσει αυτό το μέσο.

_Ποια άλλα πλεονεκτήματα έχει ένα animated project;
Έχει πολλά πλεονεκτήματα στην αφήγηση, λόγω της υπερβολής που μπορείς να αποδώσεις σεναριακά και οπτικά. Θεωρώ ότι είναι μια καλή λύση σε περίπτωση επεξηγηματικότητας. Πρέπει να πούμε ότι με 2D, 3D, Stop Motion ή Cut Out animation τεχνική, ο λόγος της αφήγησης, και ιδιαίτερα του σεναρίου, είναι σημαντικός.
Πολλοί στην Ελλάδα συγχέουν το animation με το cartoon, ωστόσο πρόκειται για δύο διαφορετικά πράγματα. Το animation ως εικαστικό μέσο μπορεί να μεταμορφώσει την αφήγησή σου και να την κάνει καλύτερη, ακόμα και όταν αυτό μπαίνει εμβόλιμα σε ταινία του Ταραντίνο.

_Πόσο χρόνο μπορεί να πάρει η δημιουργία, η τελειοποίηση ενός ήρωα, αλλά και του animated περιβάλλοντος μίας μικρής ταινίας 30 δευτερολέπτων με 1 λεπτό;
Ο χρόνος της παραγωγής μιας μικρής ταινίας είναι πάντα σχετικός. Μπορεί να πάρει από 1-3 μήνες έως και 4-6 μήνες, αν είναι μεγάλης παραγωγής. Εκεί βρίσκεται και η τελειοποίηση των χαρακτήρων, αλλά και των περιβαλλόντων. Ένας χαρακτήρας δημιουργείται σύμφωνα πάντα με τις ανάγκες. Όσο πιο ρεαλιστικός, τόσο πιο μεγάλος χρόνος απαιτείται. Το ίδιο ισχύει και για τα περιβάλλοντα.

_Στη δική σας περίπτωση, για παράδειγμα, ποια ήταν τα πιο δύσκολα projects που αναλάβατε;
Δεν θεωρώ τα projects δύσκολα ή εύκολα. Όλα έχουν τις ιδιαιτερότητές τους. Νομίζω ότι οι κινηματογραφικές ταινίες και τα τηλεοπτικά διαφημιστικά με απαιτητικά οπτικά εφέ είναι σίγουρα πιο ιδιαίτερα.
Συχνά μας έρχονται πολλά πλάνα ταινιών, για να βγάλουμε τα κάστανα από τη φωτιά. Αυτή είναι η δουλειά μου, όμως. Πρέπει να παρευρίσκομαι στα γυρίσματα, προκειμένου να κατευθύνω και να δώσω οδηγίες για το πώς τα εφέ μπορούν να γίνουν καλύτερα. Η δουλειά μου δεν τελειώνει εκεί, αφού συνεχίζουμε την τελειοποίηση των εφέ στην Dahouse Studio, μαζί με τους συνεργάτες μου. Τα δύσκολα projects πάντα είναι αυτά που δεν έχουν τον απαραίτητο χρόνο για να ολοκληρωθούν, δυστυχώς.

_Ποιες δουλειές σας ξεχωρίζετε και για ποιους λόγους; Τι είναι αυτό που τις κάνει ξεχωριστές;
Οι δουλειές που προϋποθέτουν εκτεταμένη χρήση της τεχνολογίας με συναρπάζουν. Στην Dahouse Studio χρησιμοποιούμε πολύ το 3D Animation, σε συνδυασμό με τεχνολογίες όπως Motion Capture, 3D Scanning, Virtual και Augmented Reality.
Πρόσφατα τελειώσαμε ένα καταπληκτικό project για μια γνωστή ελληνική εταιρεία που εξάγει accessories αυτοκινήτων. Η συγκεκριμένη εταιρεία ήθελε ο αγοραστής να μπορεί, με διαδραστική μέθοδο, να βλέπει τα προϊόντα της σε όποιο αυτοκίνητο αυτός θέλει. Να κάνει την επιλογή του και να μπορεί να το βλέπει σε 360 μοίρες στην ιστοσελίδα του, σε δική του εφαρμογή. Άλλο project που έχουμε είναι η οπτικοποίηση σε Virtual Reality και συνδυασμό 3D Animation για λογαριασμό γνωστού Μουσείου της Ελλάδας. Το project αυτό έχει πολύ crowd animation.

_Μπορεί μία ταινία με τη χρήση πολλών οπτικών εφέ να αποδώσει τα συναισθήματα εξίσου δυνατά, όπως μία αντίστοιχη που γίνεται με το “κλασικό γύρισμα”;
Στην Dahouse Studio δουλεύουμε μια δύσκολη και δυνατή μικρού μήκους ταινία. Η ταινία έχει τίτλο “15:16”. Χρησιμοποιούμε το “κλασικό γύρισμα”, σε συνδυασμό με τα ψηφιακά οπτικά εφέ και το 3D animation. Αποφασίσαμε να αντικαταστήσουμε ψηφιακά τα κεφάλια των ηθοποιών. Ο σκοπός ήταν να τονίσουμε εμφατικά την αφήγηση, παίρνοντας στοιχεία από το αρχαίο ελληνικό θέατρο.
Όπως ακριβώς οι αρχαίοι ηθοποιοί χρησιμοποιούσαν μάσκες για να τονίσουν το δράμα, έτσι κι εμείς χρησιμοποιούμε τα ψηφιακά οπτικά εφέ και το 3D animation. Η ταινία αποδίδει τα συναισθήματα των ηθοποιών εξίσου δυνατά και μεθοδικά.

_Πώς πιστεύετε ότι θα κινηθεί ή πρέπει να κινηθεί η ελληνική αγορά τα επόμενα χρόνια;
Κοίτα, νομίζω πραγματικά ότι, αν θέλουμε να υπάρξει μέλλον πάνω στην αγορά του ελληνικού entertainment, θα πρέπει να φροντίσει πολύ το κράτος. Δεν μιλάω μόνο για συστήματα cash rebate, αλλά και για τη δυνατότητα παροχής εύκολης χρηματοδότησης, ανάλογα με το κόστος της παραγωγής.
Επίσης υπάρχει πρόβλημα μάρκετινγκ, προώθησης και διανομής. Το πιο σημαντικό είναι να υπάρξουν εταιρείες παραγωγής που θα μπορούν να βοηθήσουν νέους κινηματογραφιστές, ακριβώς όπως κάνουμε εδώ στην Dahouse Studio, να υλοποιήσουν το όραμά τους.

_Υπάρχει κάποιο απωθημένο, κάτι που θέλετε πολύ να κάνετε και δεν σας έχει δοθεί ακόμη η ευκαιρία;
Πριν 3 μήνες μου ζητήθηκε να φύγω από την Ελλάδα και να πάω να διδάξω σε Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης. Το σκέφτηκα, δεν μπορώ να πω, αλλά δεν ήταν το απωθημένο μου. Νομίζω ότι το απωθημένο μου παραμένει μια μεγάλη παραγωγή κινηματογραφικής ταινίας με ιστορικό περιεχόμενο. Είναι κάτι που υπάρχει στα μελλοντικά μου σχέδια. Θα δούμε.

_Τι άλλο ετοιμάζετε αυτή την περίοδο;
Σκηνοθετώ μία ταινία 3D animation, το «Δώρο Χριστουγέννων», που μιλάει για την οικονομική κρίση στη ζωή των ανθρώπων και για το πόσο μπορεί να επηρεάσει τις αποφάσεις τους. Είναι μια ταινία παραγωγής της Dahouse Studio. Η ταινία είναι σε σενάριο του Πέτρου Κοσκινά. Παράλληλα, γράφω σενάρια για μελλοντικά μου projects.

Dahouse Studio
https://www.dahouse.gr/

Photography: Olga Amoiridou
Hairstyling: Athina Hair Design