Ζακ Ιωαννίδης: «Ο αθλητισμός δεν αφορά μόνο το σώμα, αλλά και το μυαλό»

Υπέγραψε συμβόλαιο για να μπει στο “Survivor”, συμμετείχε τελικά στο “Big Brother”, ενώ η δραστηριότητά του στα social media δείχνει ότι έχει όλα τα προσόντα για “Master Chef”. Η κουβέντα μας κάνει μεν ένα πέρασμα από τα τηλεοπτικά reality, αλλά είναι επικεντρωμένη σε μία πραγματικότητα που στηρίζεται στο ευ ζην, σε όλα τα επίπεδα. Με σπουδές στην κινησιολογία, τη διαιτολογία και την αθλητική διατροφολογία, ο Ζακ Ιωαννίδης μας δίνει χρήσιμες συμβουλές άσκησης και διατροφής, και μας δείχνει πώς μπορούμε να αλλάξουμε θετικά την καθημερινότητά μας, ακόμη και υπό συνθήκες lockdown.

Συνέντευξη στον Θεόδουλο Παπαβασιλείου 

_Δεν μπορώ να μη σε ρωτήσω για την πρόσφατη εμπειρία σου στο “Big Brother”. Τώρα που πέρασε λίγος καιρός, θεωρείς ότι άξιζε τελικά τον κόπο;
Κοιτάζοντας πίσω, ενώ υπήρχε μεγάλη ψυχολογική πίεση κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, πιστεύω ότι ήταν μια εμπειρία που άξιζε τον κόπο να τη ζήσω. Αποκόμισα πολλά θετικά στοιχεία από αυτήν. Μέσα από τις δυσκολίες μαθαίνεις περισσότερο τον εαυτό σου και βάζεις καινούργια όρια για το τι μπορείς να πετύχεις και μέχρι πού μπορείς να φτάσεις. Για εμένα άξιζε τον κόπο.

_Είχες δηλώσει ότι ένας λόγος που συμμετείχες ήταν και για να σε βοηθήσει επαγγελματικά. Δεν πέρασε από το μυαλό σου ότι μπορεί να λειτουργήσει και αντίστροφα, δεδομένου ότι μιλάμε για ένα από τα πιο αμφιλεγόμενα reality;
Όταν μπαίνεις σε ένα reality, πρέπει να έχεις στο μυαλό σου ότι εκτίθεσαι. Είτε κάνεις πολλά είτε λίγα, είτε καλά είτε άσχημα, θα κριθείς για τις πράξεις σου.
Ο λόγος που δεν αγχώθηκα για το αν θα με επηρεάσει επαγγελματικά, είναι γιατί εμπιστεύομαι τις γνώσεις μου στην κινησιολογία, τη διαιτολογία και την αθλητική διατροφολογία, καθώς και τις αθλητικές μου δραστηριότητες, μετά από μια ζωή καθημερινής εκμάθησης και εμπειρίας μέσα από τη δουλειά μου. Η δουλειά μου είναι ο τρόπος ζωής μου. Δεν υπήρχε λόγος να ανησυχώ σε αυτό το κομμάτι.

_Σε ένα άτομο με πτυχία και εμπειρία στο κομμάτι της άθλησης και της διατροφής, δεν θα ταίριαζε περισσότερο, για παράδειγμα, το “Survivor” απ’ ό,τι ένα παιχνίδι «καναπέ» και ψυχολογικών αντοχών;
Στο “Survivor” δήλωσα συμμετοχή, αλλά στο “Big Brother” συμμετείχα. Το “Survivor” ήταν ένα παιχνίδι κομμένο και ραμμένο στα μέτρα μου. Σε αυτό είχα δηλώσει συμμετοχή, είχα υπογράψει συμβόλαιο, αλλά τελικά, για άγνωστο λόγο, δεν μπήκα. Έφτασα στην πηγή, αλλά νερό δεν ήπια. Το “Big Brother” ακολούθησε, αφού με είχαν διαβεβαιώσει ότι θα έχει αθλητικές δραστηριότητες.

_Να περάσουμε λίγο στα της ειδικότητάς σου. Πιστεύεις ότι η συνεχόμενη καραντίνα και ο περιορισμός στο σπίτι επιβάλλει να δούμε αλλιώς το θέμα της άσκησης και της σωστής διατροφής;
Βλέπουμε ότι ο περιορισμός στο σπίτι προκαλεί άγχος, στρες, θλίψη και άλλες πολλές αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία μας. Κατά τη γνώμη μου, όλο αυτό το χρονικό διάστημα, που λόγω Covid πρέπει να μείνουμε αρκετά περιορισμένοι ως προς τις δραστηριότητές μας, μπορούμε να το αξιοποιήσουμε για να μάθουμε πώς να γυμναζόμαστε και πώς να τρεφόμαστε σωστά.
Είναι αποδεδειγμένο ότι η γυμναστική και η σωστή διατροφή βελτιώνουν την ποιότητα της ζωής μας, και από άποψη ψυχολογίας, αλλά και από άποψη κινητικής λειτουργικότητας. Η κίνηση είναι υγεία, και θα ήταν κρίμα να μην εκμεταλλευτούμε αυτόν τον χρόνο για να αθληθούμε.

_Τι ασκήσεις θα μπορούσε να κάνει κάποιος, που δεν ασχολείται πολύ με την άθληση, είτε εντός είτε εκτός σπιτιού, για να μη “σκουριάσει” εντελώς την περίοδο αυτή;
Για να τρέξεις, πρέπει πρώτα να περπατήσεις. Είναι σημαντικό να ξεκινήσουμε από τα απλά βασικά βήματα και, έπειτα, να προχωρήσουμε σε πιο εξειδικευμένα. Περπατώντας μόνο 20 λεπτά την ημέρα, έχει μεγάλα οφέλη για τον οργανισμό μας.
Αν δεν έχουμε όρεξη για τους τυπικούς τρόπους γυμναστικής (καθίσματα, κάμψεις, έλξεις, κοιλιακούς κ.λπ.), προτείνω να γίνουμε λίγο πιο δημιουργικοί. Παίζοντας με τα παιδιά μας, κουβαλώντας ψώνια, κάνοντας αναδιάταξη του χώρου μας, κόβοντας ξύλα, ή βρίσκοντας μια καινούργια ασχολία, είναι τρόποι για να μείνουμε εν κινήσει.

_Πιστεύω ότι τα πράγματα είναι πιο δύσκολα γι’ αυτούς που ασχολούνται εντατικά με την άθληση και δεν έχουν πλέον στη διάθεσή τους κατάλληλους χώρους και τα μέσα για να αθληθούν όπως θα ήθελαν. Γι’ αυτούς ποιες λύσεις υπάρχουν;
Γι’ αυτούς σαφώς και είναι πιο δύσκολο να προσαρμοστούν, αλλά αυτό δεν το κάνει αδύνατο. Βρισκόμαστε σε μια κατάσταση που πρέπει να είμαστε πιο δημιουργικοί και να χρησιμοποιήσουμε αυτά που έχουμε. Για παράδειγμα, πολλοί αθλητές (κι εγώ μέσα σε αυτούς) παραμελούν την ευλυγισία τους, κάτι που μπορούμε να κάνουμε παντού χωρίς εξοπλισμό.
Επίσης, σημαντικός είναι και ο ψυχολογικός παράγοντας. Ο αθλητισμός δεν αφορά μόνο το σώμα, αλλά και το μυαλό. Μπορούμε να μάθουμε καινούργιες κινήσεις και να εξασκήσουμε το κομμάτι της στρατηγικής μας ή να κάνουμε μια αναθεώρηση του προπονητικού μας προγράμματος.


Βασικό μου μέλημα είναι να βοηθήσω, προωθώντας την ευεξία και το ευ ζην.


_Στο θέμα της διατροφής τι πρέπει να προσέξουμε όλοι γενικά αυτή την περίοδο;
Στη διατροφή είναι πολύ εύκολο να ξεφύγουμε στις ποσότητες που καταναλώνουμε καθημερινά. Η βάση για το αν θα πάρουμε ή θα χάσουμε κιλά δεν είναι ο συνδυασμός των τροφίμων, αλλά η ποσότητα. Το να βάλουμε άλλη μια κουταλιά μέλι στο γιαούρτι μας είναι κάτι που μακροχρόνια μπορεί εύκολα να μας οδηγήσει στο να πάρουμε παραπανίσια κιλά.
Επίσης, είναι καλό να αποφεύγουμε τις διατροφές που προσφέρουν γρήγορες λύσεις και τις δίαιτες που προτείνουν τσάγια, αφαγία και λιποδιαλυτικά χάπια∙ απλά είναι ανώφελο. Είναι επικίνδυνες και μπορούν να βλάψουν τον οργανισμό μας. Επιπλέον, να μη φοβόμαστε τόσο τα γαλακτοκομικά και, όσο μπορούμε, να συνοδεύουμε τα πιάτα μας με λαχανικά.

_Και ειδικά αυτοί που αθλούνται; Θα πρέπει να ακολουθούν το ίδιο διαιτολόγιο με παλιά, όταν έκαναν για παράδειγμα CrossFit 3-4 φορές την εβδομάδα;
Η διατροφή μας αλλάζει με βάση το τι κάνουμε στην καθημερινότητά μας. Κάποιος που αθλείται καθημερινά δεν έχει τις ίδιες καθημερινές ανάγκες με κάποιον που κάνει προπόνηση 2 φορές την εβδομάδα. Οπότε, εάν αλλάξει το προπονητικό μας πρόγραμμα, θα πρέπει να αλλάξει και η διατροφή μας αναλόγως.

_Είπαμε για “Big Brother” και “Survivor”, αλλά είσαι και λίγο “Master Chef” στο Instagram τελευταία. Ποια η σχέση σου με τη μαγειρική;
Η αλήθεια είναι ότι πάντα ήταν κάτι που με τραβούσε. Η μαγειρική είναι πάρα πολύ δημιουργική, γι’ αυτό και την απολαμβάνω τόσο. Επίσης, λόγω του επαγγέλματός μου, που πρέπει να ξέρω τι βάζω μέσα στο σώμα μου, και επειδή ζούσα μόνος μου από νεαρή ηλικία, έπρεπε να μάθω να μαγειρεύω για να μπορώ να επιβιώσω. Επίσης, βοηθάει ότι πνευματικός μου αδελφός είναι ο Σεφ Αργύρης Αγλαμίσης.

_Μαγειρεύεις πάντα υγιεινά ή επιτρέπονται και οι υπερβολές κάποιες φορές;
Αν παρακολουθείτε το Instagram μου, θα δείτε ότι αρκετές φορές κάνω κάποιες υπερβολές. Αυτό, γιατί σε όλα πρέπει να υπάρχει μια ισορροπία. Άνθρωπος είμαι κι εγώ, και μάλιστα γλυκατζής. Μου αρέσουν τα γλυκά πολύ, πολύ, πολύ.
Επίσης, κάποιες φορές που έχω πιο επιβαρυμένο πρόγραμμα, αν δεν προλάβω να φάω, θα τσιμπήσω κάτι πλούσιο σε θερμίδες, απλά για να έχω την ενέργεια να αντεπεξέλθω στις ανάγκες της ημέρας και να μπορέσω να αθληθώ ή να προπονήσω.

_Υπάρχουν φαγητά ή ροφήματα/ποτά που αποφεύγεις;
Στοχεύω στο να καταναλώνω μεγάλη ποικιλία τροφίμων, για να μπορώ να παίρνω τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά που χρειάζομαι. Αποφεύγω το αλκοόλ και προτιμώ να απολαμβάνω σόδες με λεμόνι και τζίντζερ (εκτός κι αν είμαι διακοπές δίπλα στην θάλασσα, που θα ζητήσω κάτι λίγο πιο δροσιστικό).

_Θα μας δώσεις μερικά tips για υγιεινά σνακς;
Το πρόβλημα με τα περισσότερα προπαρασκευασμένα σνακ είναι ότι έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη και λιπαρά, κάνοντάς τα πλούσια σε θερμίδες, χωρίς να έχουν πολλά θρεπτικά συστατικά. Προσωπικά προτείνω σπιτικές μπάρες δημητριακών με ξηρούς καρπούς και κάποιου είδους πρωτεΐνη σε μορφή σκόνης, για να αυξηθεί η περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη μέσα στην μπάρα και να αντικατασταθούν κάποια ζάχαρα.

_Και τη συνταγή για το φιστικοβούτυρο που πολυσυζητήθηκε μέσα από τα social media σου;
Το μυστικό αυτής της συνταγής είναι καλής ποιότητας καρποί! Τους βάζουμε στο multi και αλέθουμε, μέχρι ο καρπός να θρυμματιστεί και να γίνει βούτυρο. Αν θέλετε, μπορείτε να προσθέσετε αλάτι ή ζάχαρη πριν το θρυμμάτισμα, αναλόγως την προτίμησή σας και… καλή απόλαυση!

_Ποιο θα ήθελες να είναι ιδανικά το επόμενο βήμα για σένα, τόσο σε προσωπικό, όσο και σε επαγγελματικό επίπεδο;
Στο προσωπικό επίπεδο απλά θα ήθελα οι άνθρωποί μου να είναι υγιείς σωματικά, ψυχολογικά και να πάνε καλά στα επαγγελματικά τους. Επαγγελματικά θα ήθελα, με την άρση των μέτρων, να μπορώ να συνεχίσω να μαθαίνω και να ασχολούμαι με το κομμάτι της γυμναστικής και της διατροφολογίας, καθώς είναι ένας κλάδος στον οποίο πρέπει να ενημερώνεσαι συνέχεια. Βασικό μου μέλημα είναι να βοηθήσω, προωθώντας την ευεξία και το ευ ζην.

Instagram: @zackioannides

Photo Credits:
1η φωτό: Μάνος Ξηρουχάκης / Crazynuts Productions
2η φωτό: Selena Σωφρονίου / Εταιρεία Selini