Money is coming... Game of Thrones Ένα (brand) name, μια ιστορία | Trend - planbemag.gr
Plan Be Mag
Trend

Money is coming…
Game of Thrones
Ένα (brand) name, μια ιστορία

Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο Τycho Nestoris, του μεγαλύτερου οικονομικού ομίλου στο σύμπαν του Game of Thrones που δημιούργησε ο George Martin, “ορισμένες φορές, οι τραγωδίες είναι απαραίτητες για την αποκατάσταση της τάξης”. Βέβαια, στην περίπτωση του GoT, του καναλιού HBO και των ανθρώπων της συγκεκριμένης παραγωγής, δεν υπάρχει τραγωδία, αλλά μια άνευ προηγουμένου επιτυχία, η οποία έσπασε όλα τα ρεκόρ και… γέμισε τα ταμεία.

της Γιώτας Χουλιάρα 

Σειρά-φαινόμενο
Ήταν το 1991, όταν ο συγγραφέας George Martin ξεκίνησε να γράφει τη σειρά μυθιστορημάτων επικής φαντασίας, με τίτλο “Το Τραγούδι της Φωτιάς και του Πάγου” (A Song of Ice and Fire). Το πρώτο βιβλίο εκδόθηκε το 1996, με τον τίτλο “Παιχνίδι του Στέμματος” και ακολούθησαν τα υπόλοιπα βιβλία της σειράς – “Σύγκρουση Βασιλέων” (1998), “Θύελλα από ατσάλι” (2000), “Βορά Όρνιων” (2005) και “Ο Χορός των Δράκων” (2011). Όμως η φήμη του συγγραφέα εκτοξεύτηκε τον Απρίλιο του 2011, όταν ξεκίνησε η προβολή της σειράς Game of Thrones από το κανάλι HBO, η οποία βασίστηκε εξ ολοκλήρου στον μυθικό κόσμο των βιβλίων.
Το HBO αποτελείται από ένα σύνολο πολλών καλωδιακών καναλιών των Ηνωμένων Πολιτειών, που ανήκει στον όμιλο εταιρειών της Time Warner. Μέχρι τότε, το κανάλι ήταν περισσότερο γνωστό για την παραγωγή Rome, μια ιστορική δραματική σειρά που δεν κατάφερε να βρει τη θέση που της άξιζε στην καρδιά των τηλεθεατών. Το κόστος της σειράς ήταν 10 εκατ. δολάρια ανά επεισόδιο και, παρά το γεγονός ότι είχε και την αρωγή του ΒΒC, κατέληξε σε παταγώδη αποτυχία.
Όταν, λοιπόν, ξεκίνησε η προετοιμασία του GοΤ, το κανάλι και η παραγωγή αποφάσισαν ότι θα ήταν ιδιαίτερα προσεκτικοί, προκειμένου να μην ξεπεράσουν τα 6 εκατομμύρια δολάρια ανά επεισόδιο. Όμως η επιτυχία της σειράς ήταν τέτοια, ώστε παραγωγή και συντελεστές αναθεώρησαν άμεσα! Από τον πρώτο κιόλας κύκλο, η σειρά κατέγραψε ρεκόρ τηλεθέασης, δημιουργώντας μια ενεργή διεθνή βάση οπαδών. Κέρδισε τις καρδιές των απανταχού geeks (των φανατικών της λογοτεχνίας του φανταστικού και όχι μόνο), καταγράφοντας ρεκόρ ακόμα και σε επίπεδο online πειρατείας, μια και η σειρά έχει τα περισσότερα downloads από οποιαδήποτε άλλη.
Το υψηλό κόστος παραγωγής, πέρα από το CGI για τους δράκους, τα κοστούμια, τις εξωτερικές λήψεις και τα σκηνικά, έδωσαν τις καλύτερες σκηνές μάχης στην ιστορία της τηλεόρασης, με αποκορύφωμα τη “Μάχη των Μπάσταρδων”, το επικό επεισόδιο της έκτης σεζόν.
Παράλληλα, η σειρά έλαβε καθολική αναγνώριση από τους κριτικούς, ιδιαίτερα για τις ερμηνείες των ηθοποιών, τους πολύπλοκους χαρακτήρες, την ιστορία και την έκταση της παραγωγής της, ενώ οι πωλήσεις των βιβλίων του Martin ξεπέρασαν κάθε προηγούμενο στις λίστες των παγκόσμιων best sellers. Το περιοδικό Time χαρακτήρισε το GoT “τη δημοφιλέστερη σειρά του κόσμου”, ενώ το BBC News έγραψε ότι το πάθος και η αφοσίωση των οπαδών της δημιούργησε ένα φαινόμενο που δεν συγκρίνεται με κανένα άλλο δημοφιλές τηλεοπτικό προϊόν.
Ο 7ος κύκλος προβλήθηκε στις 16 Ιουλίου του 2017, με το κάθε ένα από τα 7 επεισόδια να δημιουργεί παγκόσμιες αντιδράσεις στο Διαδίκτυο, παρά το γεγονός ότι την καλοκαιρινή περίοδο δεν συνηθίζεται οι τηλεθεατές να παραμένουν καθηλωμένοι στις τηλεοπτικές οθόνες. Ενώ από τις 27 Αυγούστου 2017 που προβλήθηκε το επεισόδιο “The Dragon and the Wolf”, το τελευταίο του 7ου κύκλου, ξεκίνησε μια μακρά αντίστροφη μέτρηση για τον 8ο και τελευταίο κύκλο, ο οποίος αναμένεται να αρχίσει να προβάλλεται φέτος, στις 14 Απριλίου.
Σύμφωνα με στοιχεία του Variety, κάθε επεισόδιο της 8ης σεζόν του GoT θα κοστίζει γύρω στα 15 εκατ. δολάρια, ξεπερνώντας κατά πολύ το αρχικό budget των 6 εκατ., αλλά και εκείνο των 10 εκατ. που το ΗΒΟ είχε θεωρήσει αρχικά απαγορευτικό.

got_2

“Τα λεφτά αγοράζουν τη σιωπή ενός άντρα για ένα διάστημα.
Ένα βέλος στην καρδιά του την αγοράζει για πάντα” – Littlefinger

Σύμφωνα με τη βρετανική εφημερίδα The Ιndependent, από την 7η σεζόν και έπειτα, οι πέντε βασικοί πρωταγωνιστές της σειράς αποτελούν τους πιο ακριβοπληρωμένους ηθοποιούς στην ιστορία της τηλεόρασης. Σε παρόμοια αποκάλυψη είχε προβεί και η βρετανική εφημερίδα The Daily Express, ένα χρόνο νωρίτερα. Πιο συγκεκριμένα, οι Peter Dinklage (Tyrion), Kit Harington (Jon Snow), Emilia Clarke (Khaleesi), Lena Headey (Cersei) και Nikolaj Coster-Waldau (Jamie Lannister) έλαβαν, χάρη σε διάφορα περίπλοκα μπόνους στα συμβόλαιά τους, περί τα 2,6 εκατ. δολάρια για κάθε επεισόδιο των δυο τελευταίων σεζόν. Έτσι, το HBO διασφάλισε τη μονιμότητα του πολύτιμου cast, τινάζοντας ταυτόχρονα την τηλεοπτική μπάνκα στον αέρα. Σημειωτέον ότι οι ηθοποιοί δεν είχαν ξεκινήσει με τέτοιους μισθούς· αυτοί αυξήθηκαν σταδιακά στην πορεία, και ιδιαίτερα από το 2014 και έπειτα (τέλος της 4ης σεζόν).
Το επεισόδιο “The Children”, το οποίο προβλήθηκε στις 15 Ιουνίου 2014, χαρακτηρίστηκε το καλύτερο επεισόδιο όλης της σεζόν, για κάποιους ίσως και της σειράς, δημιουργώντας νέα εξάρτηση από το brand name του Game of Thrones. Εκείνη την εποχή, άρχισαν όλο και πιο συχνά να κάνουν την εμφάνισή τους προϊόντα από τον φανταστικό κόσμο του Westeros. Λίγο αργότερα, μάλιστα, η επίσημη σελίδα του GoT στο Twitter, ανακοίνωσε την κυκλοφορία ειδικής έκδοσης της “Monopoly Game of Thrones”, με το motto “The Iron Bank is the Iron Bank”.
Την ίδια περίοδο, οι μισθοί των πρωταγωνιστών αυξήθηκαν κατακόρυφα, προκαλώντας τη ζήλια πολλών συναδέλφων τους όχι μόνο για τη δόξα που απέκτησαν, αλλά και για τους παραφουσκωμένους τραπεζικούς λογαριασμούς τους.

got3

“Χρυσό” brand name
Το γεγονός ότι η σειρά είδε το κοινό της να αυξάνεται σεζόν με τη σεζόν, φτάνοντας στο τεράστιο μέγεθος των 8,9 εκατ. θεατών, τη στιγμή που στο ντεμπούτο της είχε μόλις 2,52 εκατ. θεατές, οδήγησε ακόμη και το Forbes να αναλύσει το φαινόμενο σε σχετικό άρθρο του, με τίτλο: “Γιατί το κοινό του “Game Of Thrones” συνεχίζει να αυξάνεται”.
Ωστόσο, είναι πλέον ξεκάθαρο ότι και τα social media έχουν παίξει τον δικό τους, καθοριστικό, ρόλο. Oι επίσημοι λογαριασμοί της σειράς σε Facebook, twitter και instagram τροφοδοτούν το ενδιαφέρον των εκατομμυρίων τηλεθεατών με βίντεο, φωτογραφίες, αποκλειστικά πλάνα από τα γυρίσματα, αλλά και θεωρίες συνωμοσίας σχετικά με το τέλος της σειράς, το οποίο παραμένει μυστικό.
Την τιμητική τους, βέβαια, έχουν και σχετικά καταναλωτικά προϊόντα: εκτός από τη βασική έκδοση της “Monopoly Game of Thrones Collector’s Edition”, κυκλοφορούν τουλάχιστον τέσσερις ακόμη εκδοχές του παιχνιδιού (“Monopoly Game of Thrones Board Game for Adult”, “HBO Game of Thrones Trivia Game”, “Risk Game of Thrones Strategy Board Game” και “A Game of Thrones: Hand of the King Card Game”), οι τιμές των οποίων κυμαίνονται από 20 μέχρι και 40 δολάρια στο Amazon.
Για τους λάτρεις των videogames, υπάρχει το “Game of Thrones Winter is Coming” από την εταιρεία YOOZOO Games και την αρωγή της εταιρείας παραγωγής της σειράς και του HBO, ενώ γι΄ αυτούς που επιθυμούν μια πραγματική ξενάγηση στη φανταστική ήπειρο του Westeros και των χωρών πέρα από αυτήν, ήδη το κανάλι HBO έχει φροντίσει να δημιουργήσει ένα αξέχαστο Touring Exhibition: η επίσημη σελίδα του καναλιού προσκαλεί τους θαυμαστές του GoT σε μια έκθεση εμπνευσμένη από τις εκπληκτικές εικόνες και τα συναρπαστικά αντικείμενα των Εφτά Βασιλείων, η οποία ξεκινά στις 11 Απριλίου στο Μπέλφαστ, λίγα μόνο εικοσιτετράωρα πριν από την προβολή του πρώτου επεισοδίου της 8ης σεζόν. Οι τιμές για τους ενήλικες κυμαίνονται από 15 ως 17,50 αγγλικές λίρες, ενώ για τα παιδιά από 10 ως 12,50.
Ανάλογες εκθέσεις είχαν πραγματοποιηθεί και στο παρελθόν, ενώ καθ’ όλη τη διάρκεια του 2018 το HBO και η εταιρεία παραγωγής διοργάνωσαν μουσικές εκδηλώσεις με τίτλο “Music is Here – Game of Thrones” σε διάφορες πόλεις των ΗΠΑ. Οι θεατές είχαν την ευκαιρία να απολαύσουν την υπέροχη μουσική της σειράς, την οποία έγραψε ο βραβευμένος Γερμανός, ιρανικής καταγωγής, συνθέτης Ramin Djawadi.
Τα προϊόντα και οι παροχές της σειράς δεν σταματούν εδώ. Εκτός από τις συνεχείς επανεκδόσεις των βιβλίων του Martin, που κυκλοφορούν ακόμη και με πολυτελή εικονογράφηση, τις αφίσες, τις συλλεκτικές κονκάρδες με τους θυρεούς των Εφτά Βασιλείων, τα μπλουζάκια, τις κούπες και άλλα αντικείμενα, οι παραγωγοί της σειράς προχώρησαν και στον χώρο των οινοπνευματωδών ποτών.
Ενδεχομένως πολλοί να έχετε παρατηρήσει την ειδική έκδοση γνωστής εταιρείας ουίσκι, εμπνευσμένη από τους White Walkers, η οποία κυκλοφόρησε λίγο πριν από τα Χριστούγεννα σε επιλεγμένα καταστήματα. Κι όμως, δεν πρόκειται για τη μοναδική, καθώς υπάρχει ολόκληρη συλλογή ουίσκι, γνωστή ως “Game of Thrones whisky”, με τα ονόματα των οίκων του Westeros αλλά και της Νυχτερινής Φρουράς, η οποία κοστίζει περίπου 80 ευρώ και είναι η ακριβότερη της σειράς, μαζί με τη φιάλη του οίκου Λάννιστερ. Για την ιστορία, η πιο φθηνή φιάλη είναι εκείνη του οίκου Μπαράθεον, η οποία κοστίζει 43 ευρώ.

Μετρώντας αντίστροφα για τον τελευταίο κύκλο της σειράς και με τις εταιρείες στοιχημάτων να ποντάρουν ποσά στον ήρωα που θα πεθάνει πρώτος, αλλά και σ΄εκείνον που θα καθίσει στον Σιδερένιο Θρόνο, το HBO έδωσε το πράσινο φως για το prequel της σειράς, την “Εποχή των Ηρώων” του κόσμου της μυθοπλασίας, 10.000 χρόνια πριν συναντήσουμε τους Σταρκ στο Game of Thrones. Η επιτυχία θεωρείται ήδη δεδομένη, καθώς η μαγιά του φανατικού κοινού αναμένεται να αυξηθεί κι άλλο.
Ο George Martin ήδη ετοιμάζει τις νέες ιστορίες, στο HBO ανοίγουν σαμπάνιες, οι ηθοποιοί παρακαλάνε για μια θέση στα castings που έρχονται, και πολλοί μένουμε με την απορία: Σε μια μάχη δράκων, θα κέρδιζε άραγε ο Νοσφιστής του Τόλκιν ή ο Δράκος (Drogon) της Μητέρας των Δράκων;