Τα “must” της ισορροπημένης διατροφής με μια ματιά

Η ισορροπημένη διατροφή μάς παρέχει τα θρεπτικά συστατικά που χρειαζόμαστε για να αναπνέουμε, να περπατάμε, να σκεφτόμαστε και να επιτελούμε όλες τις απαραίτητες για την επιβίωσή μας λειτουργίες.

Με εξαίρεση τις περιπτώσεις συγκεκριμένου διαιτολογίου είτε λόγω διαφόρων νοσημάτων είτε λόγω προσωπικών επιλογών, σε γενικές γραμμές μια ισορροπημένη διατροφή περιλαμβάνει φρούτα, λαχανικά, δημητριακά, γαλακτοκομικά, πρωτεΐνες και «καλά» λιπαρά:

1. Φρούτα
Τα φρούτα μάς παρέχουν φυτικές ίνες, πληθώρα βιταμινών, μετάλλων και αντιοξειδωτικών, ενισχύοντας σημαντικά το ανοσοποιητικό μας σύστημα και «προσθέτοντας» στην υγεία, αλλά και στην ομορφιά μας.

2. Λαχανικά
Τα λαχανικά επίσης αποτελούν σημαντική πηγή βιταμινών, μετάλλων και αντιοξειδωτικών. Τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, όπως το σπανάκι και το μπρόκολο, είναι καλό να βρίσκονται ψηλά στις προτιμήσεις μας.

3. Δημητριακά ολικής άλεσης
Τα προϊόντα ολικής άλεσης μάς προσφέρουν επιπλέον βιταμίνες, μέταλλα και φυτικές ίνες. Ας προσπαθήσουμε, λοιπόν, να αντικαταστήσουμε το λευκό ψωμί και το λευκό ρύζι με ολικής άλεσης.

4. Πρωτεΐνες
Οι πρωτεΐνες συμμετέχουν σε ένα πλήθος διαδικασιών στο σώμα μας, όπως η επούλωση των πληγών, η συντήρηση και η ανάπτυξη των μυών, και, συνεπώς, είναι απαραίτητες για τον οργανισμό μας. Πρωτεΐνες προσλαμβάνουμε από τρόφιμα φυτικής και ζωικής προέλευσης. Το βόειο κρέας, το κοτόπουλο, η γαλοπούλα, τα ψάρια (σολομός, σαρδέλες και άλλα λιπαρά ψάρια), οι φακές, τα φασόλια, τα καρύδια, τα αμύγδαλα, οι ηλιόσποροι και τα προϊόντα σόγιας είναι καλές πηγές πρωτεϊνών.

5. Γαλακτοκομικά
Τα γαλακτοκομικά προϊόντα παρέχουν θρεπτικά συστατικά απαραίτητα για την υγεία μας, με σημαντικότερα τις πρωτεΐνες, το ασβέστιο και τη βιταμίνη D. Καλό είναι να προτιμάμε τα προϊόντα με χαμηλά λιπαρά, εάν θέλουμε να περιορίσουμε την πρόσληψη λίπους, όπως επίσης και να αποφεύγουμε όσα χαρακτηρίζονται από προσθήκη ζάχαρης.

6. «Καλά» λιπαρά
Τα λιπαρά είναι απαραίτητα για την ενέργεια και την υγεία των κυττάρων, αλλά εάν η καθημερινή μας διατροφή περιλαμβάνει τροφές με πολλά λιπαρά, είναι πιθανό να παρατηρήσουμε σταδιακά αύξηση του βάρους μας. Στο παρελθόν, οι ειδικοί συνιστούσαν να αποφεύγουμε τα κορεσμένα λιπαρά, λόγω του συσχετισμού τους με την αύξηση στα επίπεδα χοληστερόλης. Πιο πρόσφατη έρευνα δείχνει ότι η μερική αντικατάσταση των κορεσμένων λιπαρών με ακόρεστα μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων.

Συνοψίζοντας, λοιπόν, λέμε «ναι» στο ελαιόλαδο, στα φυτικά έλαια και τα ιχθυέλαια, περιορίζουμε το βούτυρο και αποφεύγουμε τα τρανς λιπαρά, που χρησιμοποιούνται σε πολλές επεξεργασμένες τροφές.

Και μερικές… «λιχουδιές» προς αποφυγή
Τα τρόφιμα τα οποία έχουν μικρή θρεπτική αλλά μεγάλη θερμιδική αξία αποκαλούνται αλλιώς και «κενές θερμίδες». Στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνονται: το «junk food», τα επεξεργασμένα κρέατα, τα γλυκά, τα μπισκότα, τα ντόνατς, τα παγωτά, τα τσιπς, οι τηγανητές πατάτες, αλλά και τα ενεργειακά ποτά, τα αναψυκτικά και οι χυμοί φρούτων με προσθήκη ζάχαρης.