Η μελαγχολία των Χριστουγέννων και tips για να… το πάμε αλλιώς!

Τα Χριστούγεννα είναι «the most wonderful time of the year»… για όλους;

Για πολλούς, τα Χριστούγεννα είναι, όντως, μια περίοδος χαράς και διασκέδασης. Υπάρχουν, όμως, και εκείνοι στους οποίους ο ερχομός των γιορτών προκαλεί θλίψη, μελαγχολία και στρες. Στην πραγματικότητα, η μελαγχολία των Χριστουγέννων είναι πολύ πιο συχνή από όσο νομίζουμε και μπορεί να «επισκεφθεί» τον καθένα μας, χωρίς διακρίσεις.
Τι φταίει, λοιπόν, που έχουμε τις… μαύρες μας, όταν όλα γύρω μας είναι χρωματιστά, στραφταλιζέ και «πνιγμένα» στη χρυσόσκονη; Και τι μπορούμε να κάνουμε, ώστε να φύγει από μέσα μας… ο Σκρουτζ;

Γιατί… «θα μελαγχολήσω»;
Προφανώς, μελαγχολία μπορεί να μας προκύψει οποιαδήποτε στιγμή του χρόνου, ανάλογα με τις ιδιαίτερες συγκυρίες της ζωής μας. Αλλά ο Νοέμβριος και ο Δεκέμβριος συνήθως αποτελούν μια επιπλέον «πρόκληση», η οποία ευνοεί την εμφάνιση της μελαγχολίας ακόμα και σε ανθρώπους οι οποίοι θεωρούνται γενικά… χαρωποί.
Εάν θέλαμε να κατηγοριοποιήσουμε τους πιθανούς λόγους για τη μελαγχολία των Χριστουγέννων, ενδεχομένως να συμπυκνώνονταν στις ακόλουθες:
• Στις «απαιτήσεις» των γιορτών: Το διάστημα των γιορτών είναι εξαιρετικά απαιτητικό για τους ενηλίκους. Και αυτό καθώς καλούνται να ισορροπήσουν μεταξύ επαγγελματικών-οικογενειακών υποχρεώσεων, που «τρέχουν» έτσι και αλλιώς όλο τον χρόνο, αλλά και των «έκτακτων» υποχρεώσεων της εορταστικής περιόδου. Ποιες είναι αυτές;
-Η έγκαιρη αγορά δώρων για τους αγαπημένους είναι ένας στρεσογόνος παράγοντας των γιορτών, όχι μόνο γιατί κάθε χρόνο πρέπει να «στύβουμε» το μυαλό μας ώστε να βρούμε το δώρο το σωστό, το εντυπωσιακό, αλλά και γιατί το shopping τις μέρες αυτές είναι ένας μικρός «Γολγοθάς». Επιπλέον, οι αγορές ασκούν και μια υπολογίσιμη πίεση στον οικογενειακό προϋπολογισμό. Γιατί δεν μπορείς να ευχαριστήσεις μερικούς και κάποιους άλλους να τους αφήσεις «στην απ’ έξω»…
-Η προετοιμασία του γιορτινού τραπεζιού επίσης δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση. Απαιτεί πολύ καλή οργάνωση, λίστες με ψώνια για όλο το μενού, καθαριότητα πριν, αλλά και μετά, κατέβασμα του καλού σερβίτσιου και άλλα πολλά.
-Η παρασκευή παραδοσιακών γλυκών, το στόλισμα του Χριστουγεννιάτικου δέντρου, τα απανωτά οικογενειακά «τραπεζώματα», που μας βγάζουν από τις υγιεινές διατροφικές μας συνήθειες, και κυρίως το ότι πρέπει να είμαστε χαρούμενοι και στο «πνεύμα των γιορτών» είναι μερικές ακόμα «απαιτήσεις» της γιορτινής περιόδου.
• Στη μοναξιά και την απώλεια αγαπημένου προσώπου: Για τα άτομα που δεν έχουν οικογένεια ή που ζουν μακριά από την οικογένειά τους, οι γιορτές μπορεί να είναι ιδιαίτερα δύσκολες. Στην περίπτωση, δε, που κάποιοι πενθούν για την απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου, η ιδέα να ζήσουν χαρούμενες γιορτές μπορεί να τους κάνει να νιώθουν ενοχή ή ασέβεια προς τη μνήμη του προσώπου αυτού.

10 tips για χαρούμενα Χριστούγεννα
Αν θέλουμε φέτος να περάσουμε τις γιορτές με καλύτερη διάθεση (έτσι, για αλλαγή!), ας δώσουμε… μια ευκαιρία στις παρακάτω συμβουλές:

1. Γενικά, το «πάμε χαλαρά», χωρίς μεγάλες προσδοκίες για θεαματικά ρεβεγιόν.
2. Αναλαμβάνουμε τόσες ευθύνες όσες μπορούμε να αντέξουμε.
3. Αναθέτουμε και στα άλλα μέλη της οικογένειας ευθύνες που μπορούν να διεκπεραιώσουν. Ακόμα και τα μικρά παιδιά μπορούν να αναλάβουν ευθύνες κομμένες στα μέτρα τους.
4. Εξασφαλίζουμε ελεύθερο χρόνο για εμάς, μεταξύ των διαφόρων υποχρεώσεων.
5. Κάνουμε μια λίστα με όσα σημαντικά πρέπει να γίνουν στο γιορτινό δεκαπενθήμερο. Ένα μεγάλο επιτραπέζιο ημερολόγιο με καταγεγραμμένες όλες τις σημαντικές δραστηριότητες θα ήταν πολύ εξυπηρετικό.
6. Προσδιορίζουμε το ποσό που έχουμε τη δυνατότητα να ξοδέψουμε και παρακολουθούμε, αναλόγως, την πορεία των εξόδων μας.
7. Θέτουμε ένα λογικό όριο στην κατανάλωση φαγητού, γλυκών και αλκοόλ, ώστε να μην απομακρυνθούμε πολύ από το ιδανικό βάρος μας και απογοητευτούμε στην πορεία. Όσον αφορά, άλλωστε, το αλκοόλ, η υπερβολική κατανάλωσή του επιτείνει τη μελαγχολία.
8. Σηκωνόμαστε από τον καναπέ και βγαίνουμε, ακόμα κι αν είναι μόνο για να χαζέψουμε τις βιτρίνες και τη γιορτινή διακόσμηση στη γειτονιά μας.
9. Περνάμε ποιοτικό χρόνο με τα παιδιά μας. Παίζουμε, παρακολουθούμε ταινίες, κάνουμε βόλτες, φτιάχνουμε κουραμπιέδες και μελομακάρονα.
10. Εάν νιώθουμε μόνοι, προσφέρουμε εθελοντικά λίγο από τον χρόνο μας για να βοηθήσουμε άλλους. Τηλεφωνούμε σε κάποιον που μπορεί να νιώθει το ίδιο μόνος, όπως και εμείς, ή σε έναν φίλο ή συγγενή με τον οποίο έχουμε «χαθεί».

Και πού ξέρεις, μπορεί και να «πιάσουν»…!