Επιχείρηση καλοκαιρινή ενυδάτωση | Φροντίστε το δέρμα σας
Plan Be Mag
Υγεία

Επιχείρηση «καλοκαιρινή ενυδάτωση». Πώς να φροντίσουμε τον οργανισμό και το δέρμα μας

Μία από τις βασικές προϋποθέσεις για έναν υγιή οργανισμό αποτελεί και το να διατηρείται σωστά ενυδατωμένος. Το γεγονός αυτό αποκτά μία επιπλέον σημασία το καλοκαίρι, καθώς η εκτεταμένη έκθεση στον ήλιο και σε υψηλότερες θερμοκρασίες μπορούν να οδηγήσουν σε αφυδάτωση, απαιτώντας έτσι μεγαλύτερη προσοχή. Πώς μπορούμε, λοιπόν, να παραμείνουμε ενυδατωμένοι υπό αυτές τις συνθήκες;

των Βασιλικής Μουσάτου και Μελίνας Τσαγκατάκη Τσιρίγγα

Η σωστή ενυδάτωση μπορεί να γίνει τόσο εξωτερικά με τις σωστές ενυδατικές κρέμες και θεραπείες δέρματος, αλλά και εκ των έσω με τη σωστή διατροφή και την επαρκή κατανάλωση νερού και υγρών.

Ενυδατωμένο δέρμα

Η επιδερμίδα είναι η στιβάδα του δέρματος που προστατεύει όλα τα υποκείμενα στρώματα από τις καθημερινές περιβαλλοντικές επιθέσεις, τις ελεύθερες ρίζες, την υπεριώδη ακτινοβολία, τους ιούς, τις αλλεργιογόνες ουσίες και τα μικρόβια. Όταν είναι σωστά ενυδατωμένη, επιτελεί αποτελεσματικά όλες τις παραπάνω λειτουργίες, ενώ αδυνατεί να επιτελέσει τον ρόλο της όταν αφυδατωθεί (όπως, για παράδειγμα, χάνει τη λειτουργικότητά του ένας ξεραμένος φακός επαφής).

Κάθε τύπος επιδερμίδας, λόγω διαδερμικής απώλειας νερού, έχει ανάγκη την ενυδάτωση, ωστόσο περισσότερη ανάγκη για ενυδάτωση παρουσιάζουν τα ξηρά, ευαίσθητα και τα ατοπικά δέρματα.

Αφυδατωμένη Vs Ξηρή Επιδερμίδα

Η ξηρή επιδερμίδα υπολείπεται σε λιπίδια, ενώ η αφυδατωμένη σε νερό – αυτή είναι η βασική διαφορά τους. Πάντως, η επαρκής ποσότητα λιπιδίων στο δέρμα μειώνει τη διαδερμική απορρόφηση νερού (κοινώς, τα λιπαρά δέρματα αφυδατώνονται δυσκολότερα).

Η αφυδατωμένη επιδερμίδα έχει εικόνα πιο τραχιά, ίσως απολεπίζεται, ενώ μπορεί να υπάρχει και αίσθημα κνησμού. Έχει λιγότερη ελαστικότητα και ίσως συνυπάρξουν κοκκινίλες σε διάφορα σημεία.

Οι λιπαρές και μεικτές επιδερμίδες, με περιορισμένες ανάγκες σε λιπίδια, χρειάζονται λεπτόρρευστες υφές και ορούς (serums), για να μην ενισχύεται η γυαλάδα και η λιπαρότητα. Αντίθετα, τα πιο ξηρά δέρματα, όπως και οι μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες, έχουν ανάγκη από πιο κρεμώδη προϊόντα με πλούσιες υφές και μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε λιπίδια.

Ενυδάτωση στο ιατρείο

Υπάρχουν πολλές επιλογές θεραπειών ενυδάτωσης που μπορούν να πραγματοποιηθούν από τον δερματολόγο στο ιατρείο.

Η οξυγονοθεραπεία αποτελεί πολύ καλή επιλογή, καθώς συνδυάζει απολέπιση, ενυδάτωση, θεραπεία λάμψης και αντιγήρανσης.

Για πιο εντατική ενυδάτωση, η μεσοθεραπεία είναι ιδανική λύση. Προσφέρει μέσω μικρών νυγμών (τσιμπημάτων) τα απαραίτητα ενυδατικά και αντιγηραντικά συστατικά στο δέρμα, με πολύ πιο αποτελεσματικό τρόπο από τις κρέμες. Κύριο συστατικό των μεσοθεραπευτικών θεραπειών είναι το υαλουρονικό οξύ, ο βασιλιάς της ενυδάτωσης, καθώς κάθε μόριό του συγκρατεί έως και 1.000 φορές το βάρος του σε νερό!

Πώς να μείνετε ενυδατωμένοι όλο τον χρόνο

  • Επιλέξτε πιο ανάλαφρες κρέμες το πρωί σε σχέση με το βράδυ, ώστε με την παραγωγή σμήγματος και τον ιδρώτα να μη γυαλίζουν. Το ίδιο ισχύει και για τους θερινούς μήνες, σε σχέση με τις κρέμες του χειμώνα.
  • Όταν κοιμάστε με κλιματιστικό (ζεστό ή κρύο αέρα) που ξηραίνει το δέρμα, καλό είναι να έχετε ένα μικρό πιατάκι με νερό ή μια βρεγμένη πετσέτα στο δωμάτιο, για να μην ξηραίνεται ο αέρας του δωματίου.
  • Επίσης, όταν ταξιδεύετε πολλές ώρες με αεροπλάνο (ξηρός αέρας καμπίνας), να έχετε μαζί σας λίγη ενυδατική κρέμα για χείλη και πρόσωπο.
  • Αποφύγετε τα πολύ καυτά και μακράς διαρκείας μπάνια και ντους, διότι ξηραίνουν το δέρμα. Απλώστε ενυδατική κρέμα στο σώμα αμέσως μετά.
  • Τα κορίτσια στην εφηβεία να μην αμελούν την καθημερινή εφαρμογή ενυδατικής κρέμας στα σημεία που αναπτύσσονται (στήθος, μηροί, γλουτοί), γιατί η ξηρότητα επιφέρει μείωση της ελαστικότητας και προδιαθέτει σε ραβδώσεις (ραγάδες).
  • Μην αμελείτε την ενυδάτωση των χεριών, ειδικά εάν χρειάζεται να πλένετε συχνά τα χέρια σας.

Ποιοι κινδυνεύουν από αφυδάτωση;

Όλοι μπορούν να αφυδατωθούν, αλλά ορισμένες ομάδες κινδυνεύουν ιδιαίτερα:

  • Μωρά και βρέφη, διότι έχουν χαμηλό σωματικό βάρος και είναι ευαίσθητα ακόμη και σε μικρές ποσότητες απώλειας υγρών.
  • Ηλικιωμένοι, διότι δεν αναγνωρίζουν τα σημάδια της αφυδάτωσης για να αναπληρώσουν τις ανάγκες τους σε νερό.
  • Άτομα με χρόνιες παθήσεις, όπως π.χ. διαβήτης.
  • Αθλητές, διότι μπορεί να χάσουν μεγάλη ποσότητα σωματικών υγρών μέσω του ιδρώτα όταν ασκούνται για αρκετή ώρα, τα οποία, εν συνεχεία, ίσως δεν αναπληρωθούν επαρκώς.

Παρόλα αυτά, η καλή ενυδάτωση είναι σημαντική για όλους, ανεξαρτήτως ηλικιακής ομάδας. Ο πιο έγκυρος τρόπος διάγνωσης της αφυδάτωσης είναι το χρώμα των ούρων, καθώς όσο πιο σκούρο είναι, τόσο πιο αφυδατωμένοι είμαστε. Άλλα συμπτώματα αφυδάτωσης μπορεί να είναι:

  • δίψα
  • ξηροστομία, ξηροφθαλμία
  • ζάλη
  • πονοκέφαλος
  • κούραση
  • έλλειψη συγκέντρωσης.

Εάν η αφυδάτωση αφεθεί χωρίς αντιμετώπιση, μπορεί να αποτελέσει σοβαρή και επείγουσα ιατρική κατάσταση που απαιτεί άμεση ιατρική φροντίδα.

Καλοκαιρινή ενυδάτωση

Ειδικά το καλοκαίρι που ο ήλιος και η θάλασσα αφυδατώνουν ιδιαίτερα το δέρμα, η ενυδάτωση με κρέμες προσώπου και σώματος αποκαθιστά τη χαμένη υγρασία και είναι απαραίτητη μετά το μπάνιο.

Κατά την παραμονή μας στη θάλασσα, η χρήση του αντηλιακού είναι αναγκαία για την προστασία από τον ήλιο που αφυδατώνει, ενώ προστατεύει από τη φωτογήρανση, αλλά και την καρκινογένεση.

Η πολύωρη ηλιοθεραπεία οπωσδήποτε πρέπει να αποφεύγεται, ενώ καλό είναι να μην αφήνετε το αλάτι πολλή ώρα πάνω στο δέρμα και τα μαλλιά εάν είναι εφικτό, διότι τα ξηραίνει ακόμα περισσότερο (το ιαματικό νερό δροσίζει όταν δεν υπάρχει διαθέσιμο ντους).

Τέλος, μην ξεχνάτε την ενυδάτωση σε περιοχές που συνήθως αμελούνται, όπως φτέρνες και αγκώνες, που το καλοκαίρι ξηραίνονται και σκάνε.

Ενυδάτωση μέσω της διατροφής

Το νερό αποτελεί ένα από τα βασικότερα συστατικά για τον οργανισμό, καθώς επηρεάζει πολλές βασικές του λειτουργίες: τη θερμορρύθμιση του σώματος, τη σωστή λειτουργία οργάνων, όπως τα νεφρά, την κινητικότητα του εντέρου, την ελαστικότητα του δέρματος, την αποκατάσταση του οργανισμού μετά την προπόνηση κ.ά.. Είναι, λοιπόν, ζωτικής σημασίας να προσλαμβάνουμε αρκετό νερό και υγρά γενικότερα, ώστε να διατηρήσουμε μια υγιή ισορροπία στον οργανισμό μας. Όταν δεν πίνουμε αρκετά ή χάνουμε υγρά δίχως να τα αναπληρώνουμε, τότε προκαλείται αφυδάτωση, με λίγα λόγια ανεπάρκεια του συνολικού σωματικού ύδατος.

Πόσο νερό πρέπει να καταναλώνουμε;

Σύμφωνα με τον Εθνικό Διατροφικό Οδηγό, για τον γενικό πληθυσμό συστήνεται να καταναλώνονται τουλάχιστον 8-10 ποτήρια υγρών, εκ των οποίων τα 6-8 να είναι νερό.

Επειδή, όμως, οι ατομικές ανάγκες ενυδάτωσης εξαρτώνται από παράγοντες όπως το ύψος, το βάρος, η ηλικία, η σωματική δραστηριότητα κ.λπ., υπολογίζουμε με μεγαλύτερη ακρίβεια την ανάγκη μας σε νερό βάσει των θερμίδων που καταναλώνουμε. Συγκεκριμένα, χρειαζόμαστε 1 ml νερού για κάθε 1 kcal.

Ενυδατωμένοι εκ των έσω

  •  Όταν βρίσκεστε εκτός σπιτιού, έχετε πάντα μαζί σας ένα μπουκάλι ή παγούρι με νερό.
  • Αρωματίστε το νερό με φρούτα ή μυρωδικά, για να σας είναι πιο ευχάριστη η κατανάλωση του: φέτες λεμόνι, δυόσμος ή μέντα, φέτες αγγουράκι, μούρα, φράουλες κ.ά..
  • Εάν δεν καταναλώνετε επαρκείς ποσότητες νερού, αυξήστε το νερό σταδιακά, προσθέτοντας μισό με ένα ποτήρι παραπάνω κάθε μέρα, μέχρι να φτάσετε στον στόχο σας.
  • Θέστε χρονικούς στόχους, π.χ. «να έχω πιει μισό λίτρο νερό μέχρι τις 12:00».
  • Αγοράστε ένα μεγάλο παγούρι, ώστε να χωράει όλο το νερό που πρέπει να καταναλώσετε μέσα στην ημέρα (π.χ. 2 λίτρα).
  • Η καλοκαιρινή ζέστη προκαλεί διαδερμική απώλεια νερού, αλλά και ηλεκτρολυτών που χάνονται με την έντονη εφίδρωση. Πρέπει, λοιπόν, να αναπληρώνονται με καλή ενυδάτωση.
  • Σε αυξημένη σωματική δραστηριότητα, αυξήστε ακόμα περισσότερο την πρόσληψη υγρών. Σε ασκήσεις μέχρι 1 ώρα, το νερό αποτελεί την ασφαλέστερη επιλογή, ενώ σε ασκήσεις μεγαλύτερης διάρκειας συστήνεται και η παρουσία υδατάνθρακα και νατρίου στο ρόφημα.
  • Σε ασθένεια ή εμφάνιση συμπτωμάτων όπως πυρετός, και ιδίως έμετος ή διάρροια, υπάρχει υψηλός κίνδυνος αφυδάτωσης, οπότε φροντίστε για επαρκή κατανάλωση υγρών, σε μικρές ποσότητες κάθε φορά, για να παραμείνετε ενυδατωμένοι.
  • Σε περίπτωση ηλιακών εγκαυμάτων, οι ανάγκες για καλή ενυδάτωση είναι πιο αυξημένες.
  • Καταναλώστε τρόφιμα πλούσια σε νερό, όπως καρπούζι, αγγούρι, φράουλες, ντομάτες, αλλά και γεύματα με υγρά, όπως σούπες, smoothies κ.ά..

Σωστή ενυδάτωση στην παραλία

Κατά την παραμονή στην παραλία, τόσο ο δυνατός ήλιος, όσο και το κολύμπι, μπορεί να εντείνουν την αφυδάτωση. Σε τέτοιες συνθήκες, καταναλώστε περισσότερο νερό και υγρά απ’ ότι συνήθως, βάσει των αναγκών του οργανισμού σας.

Βεβαιωθείτε ότι έχετε μαζί σας αρκετό νερό ή άλλα ενυδατικά ροφήματα, όπως χυμούς, smoothies κ.λπ.. Προσοχή στην κατανάλωση αλκοολούχων και καφεϊνούχων ροφημάτων, ειδικά κατά την παραμονή στην παραλία, καθώς είναι διουρητικά και μπορεί να εντείνουν την αφυδάτωση.

Τέλος, μπορείτε σαν σνακ να επιλέξετε τρόφιμα με μεγάλη περιεκτικότητα σε νερό, όπως μπαστουνάκια αγγουριού με τυρί κρέμα, κομμένο πεπόνι ή καρπούζι, σαλάτα με μαρούλι, ντομάτα κ.ά..

 

 

Πηγές
Εθνικός Διατροφικός Οδηγός για Ενήλικες: http://www.diatrofikoiodigoi.gr/?Page=entypo-yliko-enilikes
https://www.nhs.uk/live-well/eat-well/food-guidelines-and-food-labels/water-drinks-nutrition/
https://www.nhsinform.scot/campaigns/hydration

 

 

Η Βασιλική Μουσάτου, MD, PhD, είναι Δερματολόγος – Αφροδισιολόγος, επιστημονικά υπεύθυνη του Δερματολογικού Κέντρου «Bioiatriki + Derma» του Ομίλου Βιοϊατρική.

Η Μελίνα Τσαγκατάκη Τσιρίγγα, MSc, είναι Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, επιστημονική συνεργάτης της Βιοκλινικής Αθηνών.