“Post Vacation Blues”: Βοηθώντας το σώμα μας να ξεπεράσει τη μελαγχολία του τέλους των διακοπών

Πότε ήρθε το καλοκαίρι, πότε έφυγε, πότε άρχισαν οι ευχές για «καλό χειμώνα», ούτε που το καταλάβαμε. Kαι, δυστυχώς, δεν γίνεται να ξεφύγουμε από τον Σεπτέμβρη, τον μήνα της επιστροφής στα θρανία, αλλά και στα γραφεία, όσο κι αν παίζει στο μυαλό μας ξανά και ξανά το τραγούδι “Wake me up when September ends”… 

του Μιχάλη Σαμαρά, φυσικοθεραπευτή

Οι καλοκαιρινές διακοπές, που όλο τον χρόνο ονειρευόμασταν ως την ευκαιρία να χαλαρώσουμε, να ξεφύγουμε από τη ρουτίνα και να γεμίσουμε τις μπαταρίες μας, τελείωσαν. Παρόλα αυτά, επιστρέφοντας στην καθημερινότητά μας, οι περισσότεροι κάθε άλλο παρά ξεκούραστοι νιώθουμε. Η μελαγχολία και η θλίψη για το τέλος του καλοκαιριού, καθώς κι η νοσταλγία για τις ανέμελες ημέρες των διακοπών, κάνουν την επάνοδο στην εργασία μας αρκετά δύσκολη. Πρόκειται για το λεγόμενο «σύνδρομο της μελαγχολίας μετά τις διακοπές» ή, αλλιώς, “post vacation blues”. Μάλιστα, όσο πιο μεγάλη η διάρκεια των διακοπών, τόσο μεγαλύτερη και η θλίψη που συνοδεύει την επιστροφή. Το σύνδρομο αυτό εκδηλώνεται με δυσφορία και κόπωση, πονοκεφάλους, έλλειψη όρεξης και αδυναμία ανταπόκρισης στις καθημερινές μας υποχρεώσεις.

Αυτό, φυσικά, δεν σημαίνει ότι αδίκως πήγαμε στο νησί ή στο χωριό – το αντίθετο, μάλιστα. Σύμφωνα με έρευνα που έγινε στο Marshfield Clinic του Γουισκόνσιν, οι γυναίκες που δεν πήγαιναν διακοπές είχαν 3 φορές μεγαλύτερη πιθανότητα να εκδηλώσουν κατάθλιψη, σε σχέση με εκείνες που πήγαιναν. Αντίστοιχα, οι άνδρες που δεν ξέφευγαν καθόλου από την εργασία τους ήταν 32% πιο πιθανό να υποστούν έμφραγμα, σε σχέση με εκείνους που έπαιρναν άδεια έστω και για λίγες ημέρες.

Πώς μπορούμε, όμως, να κάνουμε πιο ομαλή την επιστροφή στην καθημερινότητα;
Καλό είναι να μην έχουμε αφήσει πίσω μας δουλειές για μετά τις διακοπές.
Αν αυτό είναι δυνατό, να γυρίσουμε από την καλοκαιρινή μας εξόρμηση δύο-τρεις μέρες νωρίτερα από την ημερομηνία επιστροφής μας στο γραφείο.
Να συνεχίσουμε να κάνουμε σύντομες κοντινές αποδράσεις τα σαββατοκύριακα, αν αυτό είναι εφικτό.
Να εντάξουμε κάποιο είδος γυμναστικής στο πρόγραμμά μας, το οποίο θα αντικαταστήσει το κολύμπι των διακοπών.

Πριν το γραφείο, πρωινή γυμναστική
Το καλοκαίρι πάντα συνδυάζεται με μια πιο χαλαρή διάθεση: φάγαμε κάτι παραπάνω στα ταβερνάκια του νησιού, ήπιαμε και μερικά κοκτέιλ (δροσιστικά μεν, με πολλές θερμίδες δε) και, αν επισκεφτήκαμε και το χωριό, με τις παραδοσιακές πίτες και τα τοπικά κρασιά, είναι βέβαιο ότι μερικά κιλάκια τα… τσιμπήσαμε. Τώρα, λοιπόν, που επιστρέφουμε και στην καθιστική ζωή του γραφείου, η γυμναστική μπορεί να έχει για μας πολλά οφέλη.
Έχοντας, μάλιστα, ζήσει την κατάσταση με τα κλειστά γυμναστήρια την περσινή χρονιά, λόγω του κορονοϊού, οι περισσότεροι ψάχνουν λύσεις για άσκηση, τις οποίες θα μπορούν να συνεχίσουν ακόμα και σε ένα ενδεχόμενο λοκντάουν (μακριά από μας…).
Είτε, λοιπόν, επιλέξουμε το τρέξιμο, το ποδήλατο, κάποια κυκλική προπόνηση ή ασκήσεις με βάρη, η άσκηση, και ιδίως η πρωινή, είναι ευεργετική για πάρα πολλούς λόγους:
Κατ’ αρχάς, ξεκινάμε δυναμικά τη μέρα μας, γεμίζουμε ενέργεια και, με την παραγωγή των ενδορφινών, νιώθουμε ευεξία, βιώνουμε λιγότερο στρες στη δουλειά και είμαστε πιο παραγωγικοί.
Έχει αποδειχθεί ότι η πρωινή γυμναστική μάς βοηθάει να χάσουμε πιο εύκολα βάρος, καθώς και να κάνουμε καλύτερες διατροφικές επιλογές κατά τη διάρκεια της ημέρας. Το βασικότερο από όλα, όμως, είναι πως ένα πρωινό πρόγραμμα γυμναστικής είναι πιθανότερο να το τηρήσουμε, αφού, αν το αφήσουμε για αργότερα μέσα στη μέρα, δεν αποκλείεται να μπλέξουμε με όλες τις υπόλοιπες δουλειές μας και, τελικά, να μη μείνει χρόνος για άσκηση.
Αν υπάρχει δυνατότητα να έχουμε κάποιον personal trainer που θα μας προπονεί, η γυμναστική μας θα είναι σίγουρα πιο δυνατή και ολοκληρωμένη.
Για τους περισσότερους, όμως, που δεν επιλέγουν αυτή τη λύση, στην τήρηση του προγράμματος γυμναστικής βοηθά πάντα, αφ’ ενός, το να το συμπεριλάβουν γραπτώς στον καθημερινό τους προγραμματισμό και, αφ’ ετέρου, το να επιλέγουν να γυμνάζονται μαζί με φίλους. Έτσι, ο ένας θα δίνει κίνητρο στον άλλον να συνεχίσει.

Διατάσεις πριν και μετά
Δεν παραλείπουμε για κανέναν λόγο τις διατάσεις πριν αρχίσουμε οποιαδήποτε άσκηση, καθώς είναι απαραίτητες για να γίνουν εύκαμπτοι οι μύες και να αποφύγουμε έτσι τον τραυματισμό τους. Οι διατάσεις είναι σημαντικές και στο τέλος της άσκησής μας, κατά την αποθεραπεία. Μπορούμε, μάλιστα, να χρησιμοποιούμε και κάποιο foam roller (κύλινδρο αυτοδιάτασης και αυτομάλαξης), που συμβάλλει στο χαλάρωμα των μυών.
Αν έχουμε υποστεί κάποιον τραυματισμό στο παρελθόν ή έχουμε οποιοδήποτε μυοσκελετικό πρόβλημα, συμβουλευόμαστε οπωσδήποτε τον φυσικοθεραπευτή μας πριν ξεκινήσουμε κάποιο πρόγραμμα γυμναστικής. Ο φυσικοθεραπευτής είναι πάντα σύμμαχός μας σε οποιονδήποτε ενδεχόμενο τραυματισμό, για μια ταχεία και ασφαλή αποκατάσταση.

Ο Μιχάλης Σαμαράς είναι φυσικοθεραπευτής
www.physionow.gr



Abbvie