Γιατί τρώμε ανεξέλεγκτα τον χειμώνα;

Λίγο το κρύο, λίγο η συννεφιά, λίγο η μικρότερη διάρκεια της ημέρας, και η αντίστασή μας μπροστά σε μια λαχταριστή «θερμιδική βόμβα» τους χειμερινούς μήνες «σπάει» ευκολότερα.  Πράγματι, φαίνεται πως ο ερχομός του χειμώνα δυσκολεύει πολύ τα… πλάνα μας για υγιεινή διατροφή και άσκηση. Τι μας συμβαίνει και πώς μπορούμε να το διαχειριστούμε;

1. Κρυώνουμε
Όταν κρυώνουμε, συνήθως σκεφτόμαστε να ρίξουμε κάτι πάνω μας ή να καταναλώσουμε κατιτίς… παραπάνω, για να βοηθήσουμε τον οργανισμό μας να αντιμετωπίσει το κρύο.
Τι μπορούμε να κάνουμε: Για να ζεσταθούμε χωρίς πολλές θερμίδες, δοκιμάζουμε να πίνουμε ζεστά ροφήματα χωρίς ζάχαρη, όπως το τσάι ή ο καφές. Άλλωστε, η καφεΐνη ενισχύει φυσικά τον μεταβολισμό και θερμαίνει το σώμα από μέσα προς τα έξω. Εναλλακτικά, λέμε «ναι» στις αχνιστές και υγιεινές σούπες λαχανικών!

 2. Ασκούμαστε πολύ λιγότερο
Τους χειμερινούς μήνες, ο καιρός συχνά δεν μας «εμπνέει» για τρέξιμο, ποδήλατο και περπάτημα σε εξωτερικούς χώρους. Αντιθέτως, είναι πιθανότερο να αξιοποιούμε τον ελεύθερο χρόνο μας χαλαρώνοντας και… τρώγοντας στο σπίτι.
Τι μπορούμε να κάνουμε: Είναι σημαντικό να ασκούμαστε και στη διάρκεια του χειμώνα. Αν η εγγραφή στο γυμναστήριο δεν μας ταιριάζει, προσπαθούμε να κρατηθούμε σε κίνηση με άλλους τρόπους. Παρκάρουμε πιο μακριά από τον προορισμό μας και περπατάμε τα επιπλέον τετράγωνα, κάνουμε τα καθημερινά μας ψώνια πεζή και επιλέγουμε τις σκάλες σε κάθε ευκαιρία. Παράλληλα, φροντίζουμε να χορταίνουμε την πείνα μας με φρούτα, λαχανικά, δημητριακά ολικής άλεσης, άπαχο κρέας και λιπαρά ψάρια. 

3. Δεν πίνουμε αρκετό νερό
Ακόμα και αν φαντάζει παράξενο, στην πραγματικότητα ιδρώνουμε τον χειμώνα όσο και τις άλλες εποχές, κυρίως λόγω της θέρμανσης και του υπερβολικού ντυσίματος. Η πιθανή αφυδάτωση, λόγω της έντονης εφίδρωσης, όμως, μπορεί να οδηγήσει σε υπερκατανάλωση τροφής, καθώς πολλές φορές συγχέουμε την ανάγκη μας για ενυδάτωση με το αίσθημα πείνας.
Τι μπορούμε να κάνουμε: Πίνουμε 6-8 ποτήρια νερό την ημέρα και αυτή την περίοδο. 

4. Μελαγχολούμε
Το φως του ήλιου είναι ένας από τους παράγοντες που πυροδοτούν την απελευθέρωση της σεροτονίνης, ενός νευροδιαβιβαστή που ενισχύει σημαντικά τη διάθεση. Στη διάρκεια του χειμώνα, λοιπόν, όταν η ηλιοφάνεια είναι περιορισμένη, τα επίπεδα σεροτονίνης πέφτουν, και μαζί και η διάθεσή μας, γεγονός που μας κάνει πιο επιρρεπείς σε κατανάλωση θερμιδογόνων τροφών.
Τι μπορούμε να κάνουμε: Αντί να «βουλιάζουμε» στη μελαγχολία και… τον καναπέ μας, σκεφτόμαστε σοβαρά το ενδεχόμενο να εγγραφούμε στο γυμναστήριο, να κάνουμε μεγάλες βόλτες μόνοι ή με παρέα, να ασχοληθούμε με αγαπημένα μας χόμπι. Άλλωστε, οι δραστηριότητες που εμπλέκουν άσκηση, τονώνουν την απελευθέρωση ενδορφινών, των ορμονών της χαράς.  

5. Πιστεύουμε ότι θα πάρουμε βάρος έτσι κι αλλιώς
Πολλοί από εμάς υποδεχόμαστε τον χειμώνα έχοντας ως δεδομένο ότι θα πάρουμε κιλά. Αυτός ο τρόπος σκέψης είναι ιδιαίτερα επιζήμιος, διότι μπορεί να μας δώσει το «άλλοθι» για αυξημένες ποσότητες και ανθυγιεινές τροφές στο καθημερινό μας μενού.
Τι μπορούμε να κάνουμε: Πατάμε reset στον τρόπο που σκεφτόμαστε και προσπαθούμε να βρούμε ένα ισχυρό εσωτερικό κίνητρο, το οποίο θα μας βοηθήσει να επαναφέρουμε τις καλές διατροφικές συνήθειες του καλοκαιριού.