«Η πιο συναρπαστικά προκλητική και μοναδική σχέση απ’ όλες είναι αυτή που έχεις με τον εαυτό σου. Αν βρεις κάποιον να αγαπάει τον τρόπο που εσύ αγαπάς εσένα, τότε αυτό είναι θαυμάσιο.»
– Κάρι Μπράντσο
της Γιώτας Χουλιάρα
Στις 6 Ιουνίου του 1998, έκανε πρεμιέρα στο HBO η σειρά φαινόμενο “Sex and the City”. Με δημιουργό τον Ντάρεν Σταρ, γνωστό για τις επιτυχημένες του σειρές στην αμερικανική τηλεόραση (το παλαιότερο «Χτυποκάρδια στο Μπέβερλι Χιλς» και το νεότερο «Emily in Paris»), με παραγωγό και σκηνοθέτη τον Μάικλ Πάτρικ Κινγκ και με φόντο τη λαμπερή πόλη που δεν κοιμάται ποτέ, τη Νέα Υόρκη, η σειρά παρουσίαζε τις περιπέτειες τεσσάρων διαφορετικών μεταξύ τους γυναικών, τις οποίες συνέδεε μια μοναδική φιλία.
Βασισμένη στο ομότιτλο βιβλίο της δημοσιογράφου Κάντανς Μπάσνελ, η οποία τη δεκαετία του ’90 διατηρούσε τη δική της στήλη στο περιοδικό New York Observer, το “Sex and the City” μας έδωσε μια διαφορετική εικόνα της γυναικείας προσωπικότητας. Θυμίζοντας στον τρόπο αφήγησης «Το Ημερολόγιο της Μπρίτζετ Τζόουνς», η σειρά φρόντισε να αγγίξει ακόμη πιο ευαίσθητες πτυχές της ψυχολογίας των γυναικών και, για πρώτη φορά στην ιστορία της τηλεόρασης, να βάλει σε κεντρικό πλάνο μια γυναικεία παρέα. Μέχρι τότε, είχαμε συνηθίσει να παρακολουθούμε τις γυναίκες μέσα από την αλληλεπίδρασή τους με άνδρες (χαρακτηριστική περίπτωση η σειρά “Friends”).
Στις έξι σεζόν του “Sex and the City”, ο τηλεοπτικός φακός για πρώτη φορά κάνει focus στις ζωές γυναικών, οι οποίες έχουν περάσει τα 30. Στο κάδρο της τηλεοπτικής δράσης μπαίνει η καθημερινότητά τους, ο τρόπος που επιλέγουν συντρόφους ή εραστές, ο τρόπος που ερωτεύονται και βιώνουν τις σχέσεις, οι επιλογές καριέρας, η αγάπη τους για τη μόδα, ο τρόπος που διασκεδάζουν, αλλά κυρίως ο τρόπος που παραμένουν αφοσιωμένες η μια στην άλλη.
Με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, και οι τέσσερις πρωταγωνίστριες (Κάρι, Σαμάνθα, Μιράντα και Σάρλοτ) αναζητούσαν, η καθεμία με τον δικό της διαφορετικό τρόπο, τον πρίγκιπα του παραμυθιού. Εκείνον που θα τις αγαπούσε γι’ αυτό που ήταν. Σε αντίθεση, βέβαια, με τα κλασικά παραμύθια και το “happy end” των αισθηματικών ταινιών που έδιναν μια ρομαντική χροιά στις σχέσεις, οι πρωταγωνίστριες του “Sex and the City” θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως τηλεοπτικές σουφραζέτες που κάνουν τη δική τους επανάσταση. Έρχονται σε αντίθεση με τις γυναικείες ηρωίδες που θυμίζουν τη Σταχτοπούτα και τη Χιονάτη, αποζητώντας τον γάμο και την αισθηματική αποκατάσταση/ασφάλεια. Οι τέσσερις φίλες διεκδικούν χωρίς να συμβιβάζονται, έχοντας συχνά ως σύνθημα της ερωτικής τους επανάστασης το «όλα ή τίποτα». Είναι φεμινίστριες χωρίς να λησμονούν ότι είναι γυναίκες, λατρεύουν να φροντίζουν τον εαυτό τους και αγαπούν την καριέρα τους. Ειδικά η Σαμάνθα και η Μιράντα, αγωνίζονται σκληρά για να επικρατήσουν σε χώρους όπου οι άνδρες κυριαρχούν, με τις γυναίκες μέχρι τότε να έχουν απλά βοηθητικό και, ενίοτε, διακοσμητικό ρόλο.
Η χρυσή εποχή
Ας μην ξεχνάμε ότι η σειρά έκανε πρεμιέρα στα τέλη του προηγούμενου αιώνα, σε μια εποχή που θα μπορούσαμε να τη χαρακτηρίσουμε “Golden Age” της σύγχρονης ιστορίας, κατ’ αντιστοιχία της “Belle Epoque”. Η έννοια του μοντέρνου γινόταν η μόδα που θα επικρατούσε στην εποχή του millennium. Οι Οίκοι μόδας, μέσα από επώνυμα brands, αναπτύσσονταν γοργά, με τη μοναδικότητα στο στιλ να είναι συνώνυμο της υπογραφής του καθενός.
Οι γυναίκες βίωναν μια νέα επανάσταση, εισβάλλοντας ουσιαστικά σε κάθε εργασιακό χώρο, γεγονός που τους δημιουργούσε πολλαπλές υποχρεώσεις, αλλά και μοναδικές ευκαιρίες. Οι σχέσεις των δύο φύλων άλλαζαν και «ήταν πλέον ok», όπως θα έλεγε και η Σαμάνθα, μια γυναίκα να μην αποζητάει τη συναισθηματική δέσμευση, αλλά να απολαμβάνει χωρίς ενοχές την ερωτική πράξη.
Σ’ αυτήν ακριβώς την κρίσιμη καμπή, άρχισε να προβάλλεται το “Sex and the City”, κάνοντας εκατομμύρια γυναίκες στον πλανήτη να το αναγάγουν στην υπέρτατη “Βίβλο” της γυναικείας χειραφέτησης. Από την άλλη, υπήρξαν και εκατομμύρια άνδρες που το μίσησαν, διότι μέσα από αυτό έβλεπαν να αλλάζουν τα δεδομένα. Οι γυναίκες απενοχοποίησαν πλέον τις κρυφές τους επιθυμίες και μπορούσαν να διεκδικήσουν την πολυπόθητη ανεξαρτησία, σπάζοντας τα καλούπια των προηγούμενων ετών. Άραγε πόσες δεν ονειρεύτηκαν τη ζωή της Κάρι – να εργάζονται ως freelance editor στη Νέα Υόρκη, να ντύνονται με την τελευταία λέξη μόδας, να διαθέτουν τρεις ντουζίνες παπούτσια, να διασκεδάζουν σε υπέροχα μαγαζιά του Μανχάταν και να εκδίδουν το δικό τους βιβλίο…
Κι όμως, μέσα στην τρέλα που γέννησε η σειρά, οι φανατικές θαυμάστριές της “προσπερνούσαν” το ότι, στο μεσοδιάστημα αυτών των επιτυχιών, η Κάρι είχε να αντιμετωπίσει τις συναισθηματικές δυσκολίες στη σχέση της με τον Mr Big, τα οικονομικά προβλήματα με τις χρεωμένες κάρτες, τις ερωτικές απογοητεύσεις από μια ντουζίνα σχέσεις, το άγχος για το επόμενο βιβλίο της…
Το μόνο σταθερό στη ζωή της Κάρι, εκτός από την εμμονή της με τα πανάκριβα παπούτσια, ήταν η φιλία της με τις άλλες τρεις πρωταγωνίστριες. Μια φιλία που επιβεβαιωνόταν κάθε φορά πάνω από ένα φλιτζάνι καφέ, κατά τη διάρκεια του brunch, ή με πολύχρωμα cocktails στα κοσμικά στέκια της Νέας Υόρκης. Συναντήσεις που, καθ’ όλη τη διάρκεια της σειράς, έμοιαζαν με ιερό καθήκον.
Brands and the City
Παπούτσια Louboutin ή Manolo Blahnik, ρούχα Dolce Cabbana ή Gucci, επιδείξεις μόδας και πολλά διάσημα brands έδιναν τον τόνο στο lifestyle της σειράς. H βιομηχανία της μόδας είχε την τιμητική της στο “Sex and the City”, και οι διάσημοι Οίκοι, με την εμφάνισή τους σε ένα και μόνο επεισόδιο, “επικοινωνούσαν” τις δημιουργίες τους και στην τελευταία γωνιά του κόσμου, εκεί όπου μια φανατική θαυμάστρια παρακολουθούσε εκστασιασμένη τις στιλιστικές επιλογές των τεσσάρων γυναικών.
Αυτό που, ενδεχομένως, αγνοούν οι περισσότεροι είναι πως η –διάσημη πλέον– φούστα tutu, που φορούσε η Σάρα Τζέσικα Πάρκερ στους τίτλους της σειράς, κόστιζε μόλις 5 δολάρια και είχε αγοραστεί από το καλάθι ενός μαγαζιού στη Νέα Υόρκη. Ταίριαζε, όμως, στην εικόνα που ήθελε να δώσει η ενδυματολόγος Πατρίτσια Φιλντ στην πρωταγωνίστρια.
Το τέλος και οι ταινίες
Τον Φεβρουάριο του 2004, μετά από 96 επεισόδια, έπεσαν οι τίτλοι τέλους, σκορπώντας απογοήτευση στο φανατικό κοινό που είχε ταυτιστεί με τις τέσσερις πρωταγωνίστριες και ζητούσε σχεδόν επιτακτικά να μάθει τι γινόταν παρακάτω.
Η συνέχεια ήρθε, και μάλιστα με δυο χορταστικές κινηματογραφικές ταινίες, η πρώτη το 2008 και η δεύτερη το 2010, με συνολικό κέρδος 418 εκατ. δολάρια και 290 εκατ. δολάρια αντίστοιχα.
Οι θαυμάστριες πληροφορήθηκαν τη συνέχεια των ιστοριών των τεσσάρων γυναικών: Η Κάρι επιτέλους γίνεται “Mrs Big”, η Σάρλοτ μητέρα, και η Μιράντα με τη Σαμάνθα, μέσα από τα δικά τους προβλήματα, βρίσκουν ισορροπίες στη ζωή τους. Ωστόσο, οι κριτικές ήταν σκληρές, ιδιαίτερα για τη δεύτερη ταινία, και τα σχέδια για μια τρίτη ταινία ναυάγησαν οριστικά το 2012.
Την ίδια ώρα, έρχονταν πληροφορίες για τη σχέση των δυο πρωταγωνιστριών, Σάρα Τζέσικα Πάρκερ (Κάρι) και Κιμ Κατράλ (Σαμάνθα), οι οποίες, παρά την εκπληκτική χημεία που είχαν στην τηλεοπτική και κινηματογραφική οθόνη, στην πραγματικότητα ήταν «στα μαχαίρια». Η Καρτάλ κατηγορούσε την Πάρκερ ότι είχε διαφορετική μεταχείριση, φροντίζοντας να αποφεύγει η ίδια τις γυμνές ερωτικές σκηνές, ενώ εκείνη ήταν υποχρεωμένη να εκτίθεται στα περισσότερα επεισόδια.
Οι κακές γλώσσες λένε ότι η Πάρκερ το κατάφερε χάρη στη στενή της φιλία με τον σκηνοθέτη Μάικλ Πάτρικ Κινγκ και ότι αυτός ήταν ένας όρος που είχε θέσει εξαρχής στο συμβόλαιο της, το μακρινό 1997. Διότι, αρχικά, η μόλις 32 ετών Σάρα Τζέσικα Πάρκερ δεν πίστευε ιδιαίτερα στον ρόλο της Κάρι Μπράντσο και, μάλιστα, είχε κάνει τα πάντα για να αποφύγει τη συμμετοχή της! Ωστόσο, καθώς τη δέσμευε συμβόλαιο συνεργασίας με το HBO, αναγκάστηκε να συμμετάσχει με… βαριά καρδιά.
Η επιστροφή
«Δεν θα μπορούσα να μην αναρωτηθώ πού είναι τώρα…». Με μια φράση τόσο απλή, η φωνή της Σάρα Τζέσικα Πάρκερ μάς βάζει αμέσως στο νόημα. Αυτός, εξάλλου, ήταν και ο σκοπός του σύντομου βίντεο που η ηθοποιός ανέβασε στον λογαριασμό της, στο Instagram, στις αρχές του 2021. Οι εικόνες της Νέας Υόρκης, η οθόνη του υπολογιστή της Κάρι και ο τίτλος “And just like that” («Έτσι απλά») έδωσαν το σύνθημα για την επιστροφή.
Οι λεπτομέρειες ήρθαν γρήγορα στην επικαιρότητα, τονίζοντας πως το νέο κεφάλαιο του “Sex and the City” θα επιστρέψει στο HBO Max, με δέκα επεισόδια των 30 λεπτών και τρεις πλέον πρωταγωνίστριες (την Κάρι, τη Μιράντα και τη Σάρλοτ), οι οποίες θα έχουν και τον ρόλο του παραγωγού, αμειβόμενες η καθεμία με ένα εκατομμύριο δολάρια – μια φήμη που δεν έχει επιβεβαιωθεί, αλλά είναι αρκετή για να δικαιολογήσει την εμμονική προσπάθεια της Πάρκερ για επιστροφή της σειράς.
Οι φήμες λένε ότι επιλέχθηκε η επιστροφή στη μικρή οθόνη λόγω των προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο κινηματογράφος, καθώς η πανδημία άφησε έντονα τα σημάδια της στη βιομηχανία του θεάματος. Επίσης, είναι και μια δοκιμασμένη συνταγή, την οποία το HBO Max θεωρεί ως «σίγουρο χαρτί» που θα φέρει πολλούς Οίκους μόδας και διάσημα brands στην πόρτα των παραγωγών, ταυτόχρονα με τα διαφημιστικά έσοδα.
Ενδεχομένως το HBO Max να ποντάρει στη νοσταλγία που γεννά η σειρά, η οποία σημάδεψε μια άλλη εποχή, πιο ανέμελη. Οι δε πρωταγωνίστριες μάλλον ποντάρουν στο γεγονός ότι, μετά τη συμμετοχή τους στο “Sex and the City”, δεν έχουν κάποια αξιομνημόνευτη επιτυχία να επιδείξουν στο βιογραφικό τους.
Το ερώτημα, όμως, είναι τι ακριβώς περιμένει το ευρύ κοινό, ιδιαίτερα οι φανατικές θαυμάστριες, από την επιστροφή. Έναν απολογισμό; Μια απάντηση στο ερώτημα τι απέγιναν οι ηρωίδες; Ή, μήπως, μια αποκαθήλωση ειδώλων; Διότι η συνέχεια της χρυσής εποχής που η Κάρι και η παρέα της έδιναν συμβουλές δεν είναι και τόσο ρόδινη. Οι γυναίκες που παρακολουθούσαν τη σειρά δεν έχουν να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα του 2000, ούτε καν αυτά του 2010. Σίγουρα τις ενδιαφέρει πώς να φαίνονται νεότερες και πιο θελκτικές, αλλά μετά από έναν χρόνο πανδημίας και μια πενταετία οικονομικής κρίσης στο κοντέρ της Ανθρωπότητας, ο τρόπος ζωής στο Μανχάταν μοιάζει με όνειρο θερινής νυχτός και ο Mr Big αρκετά γερασμένος, για να παραμείνει ο «αιώνιος πρίγκιπας»…
Οι συμβουλές μόδας και οι επώνυμες ετικέτες ρούχων, όσο όμορφες και λαμπερές κι αν φαίνονται στην οθόνη, δεν είναι αρκετές για να δώσουν το φιλί της ζωής στην Οικονομία, ούτε και στους Οίκους μόδας, που βλέπουν τη θέση των αξεσουάρ και των επώνυμων συνόλων να λαμβάνουν οι άνετες φόρμες και οι μάσκες προστασίας.
Το 2021 είναι μια απαιτητική χρονιά, και οι τηλεθεατές (που βλέπουν τη μικρή οθόνη ως βασική διασκέδασή τους) ιδιαίτερα σκληροί για να συγχωρήσουν τις ρυτίδες μιας σειράς που έρχεται ως ξαναζεσταμένο φαγητό – χωρίς αυτό να αποκλείει την πιθανότητα να είναι ο μεγάλος έρωτας που επιστρέφει για να ολοκληρώσει το απωθημένο. Θα φανεί στις τηλεοπτικές οθόνες.