To συκώτι σου «Δουλεύει για Σένα!»
Η καμπάνια του ΣΑΗΕ «Προμηθέας» για τον σταθερό… Υπάλληλο της Χρονιάς

Αν ο οργανισμός μας μπορούσε να παραλληλιστεί ευφάνταστα με ένα χώρο εργασίας, και το κάθε ζωτικό μας όργανο με ένα ξεχωριστό υπάλληλο, η διαδικασία ανακήρυξης του Υπαλλήλου της Χρονιάς θα ήταν κάθε χρόνο προειλημμένη απόφαση από καιρό. Ο λόγος, φυσικά, για το πολύτιμο συκώτι μας.

του Βασίλη Γράβαρη, υπεύθυνου Επικοινωνίας ΣΑΗΕ «Προμηθέας» 

Το συκώτι αποτελεί το μεγαλύτερο και πιο πολυάσχολο όργανο του σώματός μας που καθημερινά εκτελεί πάνω από 500 λειτουργίες, όπως παραγωγή απαραίτητων πρωτεϊνών για τον οργανισμό, δημιουργία χολής, καίρια εξισορρόπηση επιπέδων γλυκόζης, αλλά και πρόληψη σοβαρών πιθανών λοιμώξεων.
Κι αν το συκώτι μας αποτελεί τον… σκληρά εργαζόμενο υπάλληλο του οργανισμού μας, τότε και εμείς, με τη σειρά μας, ως «εργοδότες» του, θα πρέπει συνεχώς να το επαινούμε για την ασταμάτητη προσφορά του. Ο τρόπος; Ακολουθώντας ευλαβικά ένα τρίπτυχο τρόπου ζωής, το οποίο συμβάλλει τα μέγιστα τόσο στην υγεία, όσο και στην ομαλή λειτουργία του. Τρίπτυχο που ακούει στις λέξεις σωστή διατροφή, σωματική άσκηση, αλλά και πρόληψη μέσα από τακτική ενημέρωση.

Ακολουθώντας μια ισορροπημένη μεσογειακή διατροφή, χαμηλή σε λιπαρά και υψηλή σε βιταμίνες όπως C, καταναλώνοντας αντιοξειδωτικά, όπως λεμόνι και πράσινο τσάι, αλλά και μέσα από φρούτα, καθαρές πρωτεΐνες, υδατάνθρακες, κρέας, λάδι και όσπρια, παρέχεται στο συκώτι μας μια σταθερή ροή ενέργειας, ενώ διατηρείται παράλληλα ένα υγιές επίπεδο βάρους. Από την άλλη πλευρά, τροφές με μεγάλη περιεκτικότητα ζάχαρης, τηγανητά και φυσικά αλκοόλ, κάνουν τον Υπάλληλο της Χρονιάς συνεχώς να δυσανασχετεί.
Η σωματική άσκηση, με τις συμβουλές πάντοτε γιατρού και γυμναστή, καθώς και ο γενικότερος καλός τρόπος διαβίωσης, αποτελούν έναν ακόμα βασικό πυλώνα υγείας για το συκώτι μας, με τα 200-300 λεπτά εβδομαδιαίως να θεωρούνται επαρκή.
Το δε κομμάτι της πρόληψης μέσα από την ενημέρωση, που πολλές φορές αντιμετωπίζεται με λιγότερη βαρύτητα και αρκετά ρομαντικά, αποτελεί έναν εξίσου κομβικό παράγοντα, καθώς μέσα από τακτικές εξετάσεις ή μια εξέταση αίματος, μπορεί αφ’ ενός να εντοπιστεί νωρίς μια αρχόμενη ηπατική βλάβη, αφ’ ετέρου να προσδιοριστούν με σαφήνεια τυχόν αυξημένα επίπεδα λίπους και χοληστερόλης, κύριες αιτίες σοβαρών ηπατικών παθήσεων, όπως της Μη Αλκοολικής Λιπώδους Νόσου (NAFLD).

Η βαρύτητα στην ενημέρωση, λοιπόν, είναι που οδηγεί τον Σύλλογο Ασθενών Ήπατος Ελλάδος «Προμηθέας» σε συνεχή υλοποίηση εκστρατειών ευαισθητοποίησης γύρω από σοβαρά ηπατικά νοσήματα, η μη έγκαιρη αντιμετώπιση και διάγνωση των οποίων μπορεί να αποβεί μοιραία για τον ασθενή.
Στο πλαίσιο αυτό, αφουγκραστήκαμε, τον Οκτώβριο του 2020, την ανάγκη διάδοσης του μηνύματος απέναντι στον καρκίνο του ήπατος, μια πολύ σοβαρή νόσο που, βάσει στοιχείων του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, στερεί τη ζωή σε πάνω από 850.000 ανθρώπους παγκοσμίως.

Παρά το γεγονός ότι αποτελεί την 4η πιο θανατηφόρα μορφή καρκίνου, η δημοσιότητα και η επικοινωνία των παραγόντων κινδύνου, όπως κίρρωση, λοιμώξεις από ηπατίτιδες B και C, κατανάλωση αλκοόλ, διαβήτης, παχυσαρκία και σοβαρά ηπατικά νοσήματα όπως NAFLD και NASH, παραμένει εξαιρετικά περιορισμένη, με αποτέλεσμα τόσο το ευρύ κοινό, όσο και οι ασθενείς ήπατος, να πλέουν πολλές φορές σε αχαρτογράφητα ύδατα.

Η συνεχιζόμενη, εδώ και ένα χρόνο, ενημερωτική καμπάνια του Προμηθέα «Δουλεύει για Σένα!», που υλοποιείται με την επιστημονική επιμέλεια της Ελληνικής Εταιρείας Μελέτης του Ήπατος και την αιγίδα της Εταιρείας Ογκολόγων Παθολόγων Ελλάδος, στοχεύει, μέσα από ένα πλέγμα πολυμορφικών δράσεων, που συμπεριλαμβάνουν υπαίθρια δρώμενα σε κεντρικά αστικά κέντρα, δωρεάν παροχή εξετάσεων, διενέργεια ηλεκτρονικών ερωτηματολογίων σε ειδικά διαμορφωμένο ιστότοπο, αλλά και προβολή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, στην ανάδειξη αυτών των παραγόντων και κυρίως στην ενημέρωση του γενικού πληθυσμού που, είτε μέσα από απόρροια τρόπου ζωής είτε ζώντας με κάποιο «σιωπηλό» ηπατικό νόσημα χωρίς ιδιαίτερα συμπτώματα, μπορεί να ανήκει σε ομάδα υψηλού κινδύνου χωρίς να το γνωρίζει.
Από την άλλη πλευρά, πυξίδα της καμπάνιας δεν θα μπορούσαν να μην αποτελούν οι ασθενείς που ζουν με χρόνιο ηπατικό νόσημα, οι οποίοι τον περασμένο χρόνο κλήθηκαν να κρατήσουν ρυθμισμένο το νόσημά τους μέσα σε μια πρωτοφανή πανδημία, που απέκοψε σε μεγάλο βαθμό τη σχέση τους με το Σύστημα Υγείας, καθώς και να αντεπεξέλθουν σχεδόν ολομόναχοι στις μεγάλες ψυχολογικές πιέσεις του εγκλεισμού.

Ο διττός αυτός επικοινωνιακός χαρακτήρας της καμπάνιας, η οποία απευθύνεται τόσο σε γενικό πληθυσμό, όσο και σε ασθενείς ήπατος, ήταν μια επιλογή που, από την πρώτη κιόλας στιγμή, μας δικαίωσε, μέσα και από συνεχή τηλεφωνήματα και μηνύματα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από διαφορετικές ομάδες πληθυσμού (π.χ. άτομα που απλώς ήθελαν πληροφορίες, χρόνιους ασθενείς, αλλά και άτομα που, δυστυχώς, είτε εκείνοι, είτε κάποιο συγγενικό πρόσωπο έπασχαν από τη νόσο), κυρίως ως απόρροια επαρκούς ενημέρωσης τα προηγούμενα χρόνια.
Πάντοτε, όμως, ο παρονομαστής τής κάθε ομάδας δεν ήταν άλλος από την άμεση ανάγκη για ενημέρωση. Γιατί εκείνη είναι που πάντα θα αποτελεί το καλύτερο «εμβόλιο» απέναντι σε μια τόσο σοβαρή νόσο, όσο και εν γένει σε μια ασθένεια.

Ενημερωθείτε λοιπόν! Δεν κοστίζει, αλλά σώζει κυριολεκτικά ζωές!

helpa-prometheus.gr | 211 01 22 102